Meteen naar de content

Verrijk je kennis, versterk je onderwijs

Met onze kennis over taalontwikkeling en -onderwijs dragen we – via jou als vakprofessional – bij aan de persoonlijke, sociale en maatschappelijke ontwikkeling van taalleerders. Met welk instrument, onderzoek, of leermiddel kunnen we jouw taalonderwijs versterken?

Filters
Inburgering

Online leren in de inburgering

Kan online leren een oplossing zijn voor het groeiend tekort aan NT2 docenten in inburgering? En zou online leren meer flexibiliteit in de inburgeringstrajecten kunnen brengen? De Tweede Kamer vroeg aan minister van Gennip (SZW / Inburgering) om de potentie van online leren voor (voor)inburgering te verkennen. ITTA deed onderzoek en schreef een rapportage over de bevindingen, met concrete informatie en tips voor aanbieders en gemeenten.
Lees meer
MBO

Grip op leerpotentieel mbo

Formatief evalueren is een manier om samen met studenten in Entree en mbo 2 vast te stellen wat zij kunnen en weten zonder hen formeel te toetsen. Met deze vorm van evalueren bereiken docenten Nederlands en rekenen meerdere doelen tegelijkertijd. Ook sluit het naadloos aan op Lerend kwalificeren en de portfoliomethodiek. Hieronder vind je instrumenten, scholing en een animatiefilm over het principe van formatief evalueren.
Lees meer
Arbeidsmarkt

Handreiking Amsterdams Taalakkoord

Bedrijven en instellingen merken bij diverse groepen beperkte basisvaardigheden. Bijvoorbeeld bij werknemers, klanten of patiënten. Maar werkgevers willen graag weten wat ze daaraan kunnen doen. Moet je dan iets met taalscholing voor je medewerkers organiseren? Of is het beter om de interne en externe communicatie eenvoudiger te maken En als je de keuze gemaakt hebt, hoe ga je dan verder? We hebben voor werkgevers een interactieve handreiking gemaakt met handvatten en suggesties.
Lees meer
MBO

Campagne leersucces (v)mbo

Voor leerlingen is het ervaren van leersucces belangrijk. Aandacht voor taalontwikkeling helpt daarbij. Met een betere taalvaardigheid kun je immers het (voorbereidend) beroepsonderwijs beter aan. In de Campagne Leersucces hebben we met taal- en vakdocenten geïnvesteerd in taalontwikkelende didactiek en doorlopende leerlijnen van vmbo naar mbo. Je vindt alle resultaten en producten van de Campagne op een aparte website.
Lees meer
MBO

Taal is cruciaal

Hoe maak je kwalificerende beroepsopleidingen toegankelijker voor studenten met een taalachterstand Nederlands? De samenwerking tussen taal- en vakdocenten is een daarvoor randvoorwaarde. Een goede samenwerking in de theorie en praktijk van de opleiding zorgt ervoor dat studenten voldoende taalvaardig worden om de opleiding af te ronden. Hoe pak je dat aan? Voor taalcoaches is er de publicatie Taal is Cruciaal. Daarin staan interventies waarmee je aan de slag kunt met je vakteam.
Lees meer
mannen in een lesgroep achter een tafel
Basisvaardigheden

Werven met KLASSE!

Het experiment ‘Effectief werven met KLASSE!’ geeft cursusleiders en organisatoren praktische manieren van werken in handen. Samen met gemeenten, bibliotheken, welzijnsorganisaties en cursusleiders van toeleidingscursussen op basis van KLASSE! worden concrete stappen ontwikkeld. Het doel is meer NT1-laaggeletterden doorleiden naar vervolgaanbod basisvaardigheden.
Lees meer
twee mannen, de een helpt de ander met een schrijftaak
Inburgering

Arbeidsmarktgericht inburgeren

In het project Werken in Nederland (WIN) heeft ITTA samen met de HIT Foundation en het COA een methodiek ontwikkeld voor een succesvolle integratie van oud- en nieuwkomers. Toeleiding naar de arbeidsmarkt gaat hierbij hand in hand met toeleiding naar het inburgeringsexamen.
Lees meer
Inburgering

Fastlane to the labour market

Hoe kunnen vluchtelingen en andere nieuwkomers snel en duurzaam hun weg vinden naar werk of opleiding? In het project Fast Lane to the Labour Market & VET ontwikkelde partners uit vijf landen een praktische aanpak waarin taalverwerving, arbeidsvaardigheden en begeleiding samenkomen. Daarmee worden inburgeraars beter toegerust voor de arbeidsmarkt, terwijl werkgevers handvatten krijgen om een goede inpassing op de werkvloer mogelijk te maken.
Lees meer
Arbeidsmarkt

Taal leren in de praktijk

Of je nu NT2-les geeft aan inburgeraars met weinig schoolervaring, schoonmakers op de werkvloer, hoogopgeleide expats of NT2-cursisten in MAP-trajecten: transfer van de lessituatie naar toepassing in de praktijk (en weer terug) is belangrijk. Het gaat dan om buitenschools leren of leren in de praktijk. Hoe organiseer je dit? Hieronder vind je een verzameling materialen en artikelen die we hierover publiceerden. Ook verwijzen we hieronder door naar publicaties van anderen.
Lees meer
MBO

Doorstroomprofielen mbo anderstaligen

Hoe ga je om met het niveau Nederlands bij mbo-studenten met Nederlands als tweede taal? Veel instellingen worstelen daarmee. De doelgroep is bovendien heel divers. De doorstroomprofielen geven je een overzicht van de verschillende profielen, overwegingen bij instroom in een mbo-opleiding en de mogelijke leerroutes.
Lees meer
MBO

Examinering van NT2-studenten in mbo

Voor nieuwkomers en studenten die kort in Nederland zijn, kan het mbo een geschikte route naar diploma en werk zijn. Het is wel belangrijk om hen passend te examineren om studievertraging en uitval te voorkomen. ITTA biedt een handreiking over examinering van deze studenten in de instellingsexamens Nederlandse taal in het mbo.
Lees meer
Basisvaardigheden

Begrippenkader basisvaardigheden

Wat betekenen begrippen als ‘ongeletterd’, ‘functioneel geletterd’, 'informeel onderwijs’ en ‘non-formeel onderwijs’? Het Begrippenkader basisvaardigheden licht deze en andere veelgebruikte begrippen uit de volwasseneneducatie toe. Het kader biedt verduidelijking, maar is ook een handvat voor eenduidig gebruik van begrippen in beleid.
Lees meer
Ga naar pagina
1 2 5