Meteen naar de content

Verrijk je kennis, versterk je onderwijs

Met onze kennis over taalontwikkeling en -onderwijs dragen we – via jou als vakprofessional – bij aan de persoonlijke, sociale en maatschappelijke ontwikkeling van taalleerders. Met welk instrument, onderzoek, of leermiddel kunnen we jouw taalonderwijs versterken?

Filters
ISK

Goed van start

Wanneer een leerling doorstroomt in de ISK, is het belangrijk dat docenten een goed beeld hebben van de leerling. Wat kan de leerling al? Hoe instructiegevoelig is de leerling? En wat is een passend uitstroomprofiel? Uit het onderzoek 'Passend onderwijs voor nieuwkomers' blijkt dat een verlengde intakeprocedure de manier is om dit, en meer, in kaart te brengen.
Lees meer
ISK

Zebra+

Zebra+ is al 20 jaar dé methode voor jonge nieuwkomers (12 – 18 jaar) om Nederlands te leren en vlot aansluiting te vinden met het regulier onderwijs. Zebra+ is gericht op communicatie: de overdracht van de boodschap staat centraal. De taken in de methode sluiten aan bij de activiteiten van alledag en bij opdrachten die leerlingen op school krijgen.
Lees meer
ISK

Alfataal

Hoe werk je met je ISK-alfaklas aan mondelinge taalvaardigheid? En hoe zorg je ervoor dat alfaleerlingen van en met elkaar leren? Met Alfataal oefenen alfaleerlingen aan de hand van twintig aansprekende thema’s met het voeren van gesprekken en leren ze veel relevante woorden en zinnen. Ondertussen werken ze aan functioneel leren lezen en schrijven.
Lees meer
ISK

'Wat denk jij?': filosofie in de ISK

Wanneer is iemand een goede vriend? Kun je praten met een dier? Wanneer is iets lelijk? Wat betekent gelukkig zijn? Met het nieuwe lesmateriaal 'Wat denk jij?' leren ISK-leerlingen de taal door te filosoferen. Want: iedereen kan filosoferen. De lessen gaan over onderwerpen die dicht bij de belevingswereld van ISK-leerlingen staan. Ze sluiten ook goed aan bij thema’s uit gangbare NT2-methodes. Behalve in de ISK is het materiaal ook heel geschikt voor het praktijkonderwijs en in de taalklas van groep 8.
Lees meer
Cover 'Wat denk jij? Taal leren door filosoferen - Docentenhandboek'
ISK

Zomerscholen in de ISK

Nieuwkomersleerlingen krijgen in de ISK volop de kans om hun Nederlandse taalvaardigheid te ontwikkelen. Tijdens de zomervakantie heeft een deel van de ISK-leerlingen minder taalcontact: het is daarom belangrijk om in de zomer kansen voor taalontwikkeling te creëren. Een ISK-zomerschool is een effectieve manier om leerlingen in de zomermaanden voldoende taalbagage mee te geven. Lees hier wat een ISK-zomerschool tot een succes maakt en laat je inspireren.
Lees meer
ISK

ISK-methode Kennis in de Klas

In de tweede fase van de ISK bereiden leerlingen zich voor op het regulier onderwijs. Ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid en kennismaking met de vakinhoud gaan hand in hand. Het ITTA ontwikkelde Kennis in de Klas (KIK): een methode met aandacht voor taalverwerving en vakinhoud, voor zowel NT2-docenten als vakdocenten in de ISK.
Lees meer
ISK

De competente ISK-docent in beeld

ISK-leerlingen vormen een op zichzelf staande doelgroep van NT2-leerders, die wezenlijk anders is dan bijvoorbeeld volwassen NT2-leerders. Onderwijs in de ISK vraagt dan ook om specifieke vaardigheden en kennis. Het is belangrijk om hier een concreet beeld van te krijgen. Wat maakt eigenlijk een goede ISK NT2-docent?
Lees meer
ISK

School-oudercontact in de ISK

Als ISK-leerlingen de keuze voor een vervolgschool moeten maken, is het van groot belang dat ze thuis steun en begrip ontvangen. Samenwerking tussen thuis en school kan de overstap naar een volgende onderwijsfase vergemakkelijken en vergroot de kant op een succesvolle doorstroom. De toolkit 'Een goede doorstroom creëer je samen' biedt ISK’s handvatten bij het vormgeven van een fijne en effectieve samenwerking tussen leerling, ouder en ISK.
Lees meer
kinderen zitten in een klaslokaal, zij lachen
ISK

Leerroute Alfabetisering ISK

Uit welke stappen en onderdelen bestaat een succesvol alfatraject en welke materialen passen daarbij? Aan welke doelen en vaardigheden werk je in de alfaklas? En welk materiaal kun je in welke fase inzetten? De Leerroute Alfabetisering ISK biedt docenten handvatten voor de inrichting van hun onderwijs.
Lees meer
ISK

De Basislijst Schooltaalwoorden

Succes bij lezen is onder andere afhankelijk van de woordkennis van een leerling. De Basislijst Schooltaalwoorden vmbo is een hulpmiddel om doelgericht te werken aan de basiswoordenschat van leerlingen. De lijst kan zowel in de onderbouw van het VO gebruikt worden, als in de tweede fase van de ISK, om leerlingen gerichter voor te bereiden op de doorstroom.
Lees meer
ISK

Samenwerkend lezen in de ISK

Binnen de ISK worden leerlingen in een relatief korte periode klaargestoomd voor een succesvolle doorstroom naar het regulier onderwijs. De sprong die zij daarbij moeten maken in hun Nederlandse leesvaardigheid is groot. Na een aantal jaar ISK-onderwijs moeten zij immers reguliere schoolboekteksten kunnen lezen en daaruit kunnen leren. Met het lespakket 'Samenwerkend lezen in de ISK' bereid je de leerlingen hier gericht op voor.
Lees meer