Meteen naar de content

Verrijk je kennis, versterk je onderwijs

Met onze kennis over taalontwikkeling en -onderwijs dragen we – via jou als vakprofessional – bij aan de persoonlijke, sociale en maatschappelijke ontwikkeling van taalleerders. Met welk instrument, onderzoek, of leermiddel kunnen we jouw taalonderwijs versterken?

Filters
MBO

Grip op leerpotentieel mbo

Formatief evalueren is een manier om samen met studenten in Entree en mbo 2 vast te stellen wat zij kunnen en weten zonder hen formeel te toetsen. Met deze vorm van evalueren bereiken docenten Nederlands en rekenen meerdere doelen tegelijkertijd. Ook sluit het naadloos aan op Lerend kwalificeren en de portfoliomethodiek. Hieronder vind je instrumenten, scholing en een animatiefilm over het principe van formatief evalueren.
Lees meer
MBO

Campagne leersucces (v)mbo

Voor leerlingen is het ervaren van leersucces belangrijk. Aandacht voor taalontwikkeling helpt daarbij. Met een betere taalvaardigheid kun je immers het (voorbereidend) beroepsonderwijs beter aan. In de Campagne Leersucces hebben we met taal- en vakdocenten geïnvesteerd in taalontwikkelende didactiek en doorlopende leerlijnen van vmbo naar mbo. Je vindt alle resultaten en producten van de Campagne op een aparte website.
Lees meer
Voortgezet onderwijs

O jee, een NT2-leerling in de klas

Het regulier onderwijs krijgt steeds vaker te maken met instroom van anderstalige leerlingen vanuit de ISK of de taalklas. Deze leerlingen hebben voldoende begeleiding nodig, om die volgende stap tot een succes te maken. De handreiking ‘O jee, een NT2-leerling in de klas’ biedt inzichten, tips en inspiratie voor NT2-ondersteuning in het regulier onderwijs.
Lees meer
Voortgezet onderwijs

Onderwijs aan nieuwkomersleerlingen

Nieuwkomersleeringen tussen de 12 en 18 jaar starten hun nieuwe schoolcarrière in een specifieke klas (OKAN/ISK). Na een tot twee jaar stromen zij door naar het vervolgonderwijs. Hoe pak je dit het beste aan? Het ITTA doet, in samenwerking met deskundigen en de Taalunie, een zestal aanbevelingen voor een soepele doorstroom.
Lees meer
Voortgezet onderwijs

Breng taal in de praktijk!

Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun taalleerproces. Om hun taalvaardigheid verder te ontwikkelen, is het belangrijk dat leerlingen hiertoe volop de kans krijgen. Zowel binnen de lessen, als in praktijksituaties. Hoe pak je dat als docent aan? In het LES-artikel 'Breng taal in de praktijk!' geven Lies Alons en Anne Marije de Goeijen een inkijkje.
Lees meer
Voortgezet onderwijs

O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs

Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met instroom van anderstalige leerlingen vanuit de ISK of de taalklas. Om het praktijkonderwijs succesvol te kunnen doorlopen, is het belangrijk dat zij voldoende begeleiding krijgen. De handreiking ‘O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs’ biedt inzichten, tips en inspiratie voor NT2-ondersteuning in het praktijkonderwijs.
Lees meer
Voortgezet onderwijs

Goed NT2-beleid: winst voor álle leerlingen

Wanneer anderstalige nieuwkomersleerlingen vanuit een Internationale Schakelklas (ISK) instromen in het reguliere vo, kan er twijfel zijn bij scholen: komt het wel goed? Lies Alons, directeur onderwijs van het ITTA, roept op om die twijfel opzij te schuiven. Scholen moeten hun komst juist gebruiken als positieve trigger om verder werk te maken van het taalbeleid. Dit en meer lees je in een nieuw artikel van de VO-raad.
Lees meer
Voortgezet onderwijs

Toolbox leesbevordering

Weinig jongeren lezen graag. Leesmotivatie begint aan het einde van de basisschool al met afnemen, maar om de leesvaardigheid te onderhouden en verbeteren, moeten jongeren blijven lezen! De afgelopen jaren zijn er verschillende initiatieven ontwikkeld om leerlingen in het (v)mbo aan het lezen te krijgen. Om ook op de lange termijn de leesmotivatie te bevorderen, is er aanbod op maat nodig.
Lees meer
Voortgezet onderwijs

De Drieslag NT2 biedt inspiratie

Een NT2-leerling die doorstroomt naar het regulier onderwijs komt daar in aanraking met allerlei nieuwe vakken, nieuwe klasgenoten en nieuwe docenten. Ook wordt de leerling ondergedompeld in de Nederlandse taal. Toch gaat taalleren niet vanzelf! Wat heeft de NT2-leerling nodig om zijn Nederlandse taalvaardigheid verder te ontwikkelen in het regulier onderwijs? De Drieslag NT2 biedt inspiratie!
Lees meer
ISK

'Wat denk jij?': filosofie in de ISK

Wanneer is iemand een goede vriend? Kun je praten met een dier? Wanneer is iets lelijk? Wat betekent gelukkig zijn? Met het nieuwe lesmateriaal 'Wat denk jij?' leren ISK-leerlingen de taal door te filosoferen. Want: iedereen kan filosoferen. De lessen gaan over onderwerpen die dicht bij de belevingswereld van ISK-leerlingen staan. Ze sluiten ook goed aan bij thema’s uit gangbare NT2-methodes. Behalve in de ISK is het materiaal ook heel geschikt voor het praktijkonderwijs en in de taalklas van groep 8.
Lees meer
Cover 'Wat denk jij? Taal leren door filosoferen - Docentenhandboek'
ISK

ISK-methode Kennis in de Klas

In de tweede fase van de ISK bereiden leerlingen zich voor op het regulier onderwijs. Ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid en kennismaking met de vakinhoud gaan hand in hand. Het ITTA ontwikkelde Kennis in de Klas (KIK): een methode met aandacht voor taalverwerving en vakinhoud, voor zowel NT2-docenten als vakdocenten in de ISK.
Lees meer
ISK

School-oudercontact in de ISK

Als ISK-leerlingen de keuze voor een vervolgschool moeten maken, is het van groot belang dat ze thuis steun en begrip ontvangen. Samenwerking tussen thuis en school kan de overstap naar een volgende onderwijsfase vergemakkelijken en vergroot de kant op een succesvolle doorstroom. De toolkit 'Een goede doorstroom creëer je samen' biedt ISK’s handvatten bij het vormgeven van een fijne en effectieve samenwerking tussen leerling, ouder en ISK.
Lees meer
kinderen zitten in een klaslokaal, zij lachen
Ga naar pagina