Kwaliteit van non-formeel aanbod
Het Begrippenkader is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, als onderdeel van de Handreiking Kwaliteit in de aanpak van basisvaardigheden. Waar de handreiking gemeenten ondersteunt bij het vormgeven van kwalitatief goed non-formeel onderwijs, helpt het Begrippenkader om wegwijs te worden uit de vele termen die in dit werkveld gebruikt worden.
Zowel het Begrippenkader als de Handreiking is te vinden op de website van het Expertisepunt Basisvaardigheden:
Voor wie?
Het Begrippenkader is in de eerste plaats bedoeld voor beleidsambtenaren die verantwoordelijk zijn voor de volwasseneneducatie – maar uiteraard ook van nut voor aanbieders, sociale partners, werkgevers en andere partijen die een rol spelen in de aanpak van basisvaardigheden.
De basis van het Begrippenkader
Voor de definitie en uitleg van de begrippen zijn het wettelijk kader en recent wetenschappelijk onderzoek als basis genomen. Daarnaast zijn (ervarings)deskundigen geraadpleegd om ook andere, afwijkende definities van een begrip mee te nemen in de toelichting.
Thema’s
De begrippen zijn verdeeld over zes thema’s:
- Doelgroepen
- Aanbod en aanbieders
- Vaardigheden en didactiek
- Niveaus en instrumenten
- Beleid
- Inburgering
Voor het Begrippenkader en de Handreiking is nauw samengewerkt met Divosa, Stichting Het Begint met Taal, Stichting Lezen en Schrijven, Actieprogramma Tel mee met Taal, VNG en de gemeenten Almere, Amsterdam, Den Bosch, Rotterdam en Tiel.
De herziene versie van het Begrippenkader is in 2023 gepubliceerd.
Meer lezen?
Het Begrippenkader en de Handreiking kwaliteit bij de aanpak basisvaardigheden zijn te vinden op de website van het Expertisepunt Basisvaardigheden.
Meer informatie
Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met de contactpersoon.
Benieuwd wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster basisvaardigheden.