Meteen naar de content
Naar overzicht

Breng taal in de praktijk!

LES-artikel

Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun taalleerproces. Om hun taalvaardigheid verder te ontwikkelen, is het belangrijk dat leerlingen hiertoe volop de kans krijgen. Zowel binnen de lessen, als in praktijksituaties. Hoe pak je dat als docent aan? In het LES-artikel 'Breng taal in de praktijk!' geven Lies Alons en Anne Marije de Goeijen een inkijkje.

Verder groeien in het praktijkonderwijs

In het praktijkonderwijs moeten de leerlingen volop gebruik maken kansen om hun taalvaardigheid verder ontwikkelen, zowel binnen de vakken als in praktijksituaties. Want hoe beter de taalvaardigheid, hoe groter de kans op succesvolle uitstroom naar werk of een entreeopleiding in het mbo.

‘Juist de taal van de praktijkvakken is relevant voor de NT2-leerling’

Anne Marije de Goeijen en Lies Alons

Maar voor de docent in het praktijkonderwijs is dit best een hele kluif. Hoe besteed je immers in je praktijklessen aandacht aan inhoud én taal? En hoe zorg je voor taalondersteuning op maat? In het LES-artikel ‘Breng taal in de praktijk!’ geven Anne Marije de Goeijen en Lies Alons een inkijkje.


Meer informatie

Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met de contactpersoon.

Benieuwd naar wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster voortgezet onderwijs.

Deel dit met anderen