Competenties concreet gemaakt
Welke competenties horen bij een allround NT2 docent in de ISK? En hoe zien deze er in de praktijk uit? ITTA ontwikkelde de ‘Concrete uitwerking Competentieprofiel ISK NT2-docent’, een lijst van acht competenties van de ISK-docent, als handvat om aan de eigen ontwikkeling te werken.
De uitwerking schetst welke competenties nodig zijn voor een ISK NT2-docent en hoe deze er in de praktijk uit kunnen zien. Dit is voor diverse partijen binnen de ISK zinvol. Er is dan ook input vanuit alle hoeken verwerkt: 82 ISK-docenten, teamleiders, vakdocenten, coördinatoren en beleidsmedewerkers hebben meegewerkt aan het eindproduct.
Niet alleen de docent profiteert
Niet alleen de ISK-docent zelf heeft baat bij meer inzicht in competenties. De concrete uitwerking van het competentieprofiel is te gebruiken door en nuttig voor veel verschillende partijen binnen de ISK, zoals:
- NT2-docenten in de ISK. Aan de hand het competentieprofiel krijgt de ISK NT2-docent een beeld van de competenties die bij de rol passen.
- Coördinatoren. Inzicht in over welke competenties een allround ISK-docent beschikt, is bruikbaar bij onder meer deskundigheidbevordering, jaargesprekken en het werven van nieuw personeel.
- ISK-vakdocenten, mentoren en loopbaanbegeleiders. Omdat er ook aandacht wordt besteed aan de rol van taal binnen het vakonderwijs, is het profiel ook voor hen inzetbaar. Daarnaast bevatten enkele competenties indicatoren die specifiek bedoeld zijn voor mentoren en/of loopbaanbegeleiders.
Zelfevaluatie
De zelfevaluatie biedt docenten de kans om een kijkje in de spiegel te nemen. Door middel van de zelfevaluatie breng je je eigen competenties in kaart, en verkrijg je inzicht in waar nog aan gewerkt kan worden om als competent docent in het ISK-onderwijs te werken. En: hij kan ook teambreed worden ingezet!
De zelfevaluatie biedt antwoord op vragen zoals:
- Heb ik de vaardigheden om goed om te gaan met pubers met een migratieachtergrond?
- Kan ik goede begeleiding bieden bij taalverwerving, de ontwikkeling van schoolse vaardigheden en zelfstandig leren?
- Heb ik voldoende kennis in huis om de maatschappelijke ontwikkeling en loopbaankeuze van de leerling te begeleiden, en hierbij nauw contact te onderhouden met betrokkenen?
- Kan ik de vakinhoud van het regulier onderwijs koppelen aan taalontwikkeling?
Ook interessant: de BVNT2 heeft een extra specialisatie in hun competentieprofiel van de NT2-docent opgenomen die goed aansluit bij de concrete uitwerking van het ITTA. Bekijk het profiel hier.
Meer informatie
Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met een van de contactpersonen.
Benieuwd naar wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster ISK.