Meteen naar de content
Naar overzicht

Gezinsperspectief op financiële geletterdheid

Praktische handvatten voor begeleiders en ouders

Werk jij aan financiële geletterdheid van volwassenen met kinderen? Besteed dan ook aandacht aan manieren om hun kinderen te leren omgaan met geld. De inzichten uit het onderzoek ‘Gezinsperspectief op financiële geletterdheid’ hebben we verwerkt in praktische handvatten, tips en don’ts. Ook is er een volledige onderzoeksrapportage.

Belang van de thuisomgeving

We weten dat de thuisomgeving van een kind niet alleen veel invloed heeft op de ontwikkeling van de basisvaardigheden, maar ook op die van financiële geletterdheid. In het onderzoek ‘Gezinsperspectief op financiële geletterdheid’ was dus de vraag:

Hoe kun je ouders met beperkte basisvaardigheden het beste ondersteunen bij het versterken van de financiële geletterdheid van hun kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar?

Daarbij lag de focus op wat de ouders zelf zagen zitten. ITTA heeft dit onderzoek samen met Aisa Amagir van de Hogeschool van Amsterdam uitgevoerd.


Kennisproducten

Het onderzoek biedt handvatten om je (bestaande) aanbod op het gebied van basisvaardigheden en/of omgaan met geld zo te ontwerpen, dat ouders hun nieuwe kennis en vaardigheden rondom omgaan met geld ook effectief kunnen overdragen op hun kinderen.

Het onderzoek heeft twee producten opgeleverd: een handreiking en een onderzoeksrapportage.

Praktische handreiking

Dit is een praktische handreiking voor professionals die werkzaam zijn in financiële interventies voor volwassenen of voor kinderen. Wil je ouders met beperkte basisvaardigheden en/of Nederlandse taalvaardigheid ondersteunen bij de financiële opvoeding van hun kinderen? Dan kun je bij de handreiking terecht voor inspiratie om bestaande programma’s te verrijken en je aanpak te versterken.

Deze handreiking is een direct toepasbare tool voor begeleiders, maatschappelijk werkers en andere professionals die de financiële geletterdheid binnen gezinnen willen versterken.

De handreiking biedt:

  • Ontwerpprincipes voor het opzetten en uitvoeren van duurzame interventies die zijn afgestemd op de behoeften van deze specifieke doelgroep ouders.
  • De werkvorm “Geldpraat”: een spel (bestaande uit gesprekskaarten en geldchallenges) dat ouders thuis kunnen gebruiken als ze thuis open en leerzame gesprekken over geld willen gaan voeren met hun kinderen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar.

Onderzoeksrapport

Dit rapport doet verslag van het literatuuronderzoek waarin is gekeken naar de relatie tussen de thuissituatie, financiële geletterdheid en basisvaardigheden. Het laat de werkzame elementen zien die de financiële geletterdheid binnen gezinnen vergroot.

Het onderzoeksrapport beschrijft ook de specifieke behoeften van zowel ouders met beperkte basisvaardigheden als de professionals die hen ondersteunen.

Dit rapport is relevant voor onderzoekers, beleidsmakers en professionals die een breder inzicht willen in de complexiteit van financiële geletterdheid binnen gezinnen.

Wat zorgt voor effectieve financiële interventies?

Het belangrijkste doel van het onderzoek was om ontwerpprincipes te ontwikkelen voor interventies. Die ontwerpprincipes helpen professionals om interventies in te richten die echt bijdragen aan een stimulerend en educatief financieel thuismilieu. De ontwerpprincipes zijn gericht op zowel het versterken van de basisvaardigheden van ouders als op de inhoudelijke invulling van interventies.

De ontwerpprincipes richten zich op:

  • Het belang van aandacht voor basisvaardigheden (taal, gecijferdheid en digitale vaardigheden) in het domein van omgaan met geld.
  • De ontwikkeling van communicatievaardigheden van ouders om met hun kinderen over geld te praten.
  • Vormkenmerken en organisatorische aspecten van effectieve interventies.
  • De competenties en kenmerken van professionals die met deze doelgroep werken.
  • De selectie van relevante onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld van ouders en hun kinderen.
  • Het stimuleren van financiële socialisatie binnen het gezin door voorbeeldgedrag, concrete uitleg en ervaringsgericht leren.
  • Het bevorderen van een open dialoog tussen ouders en kinderen over geld.
  • De rol van overtuigingen en houding ten opzichte van geld binnen verschillende culturen en families.

Inzet van ervaringsdeskundigen

Het onderzoek is tot stand gekomen door een waardevolle samenwerking met het Nibud en ervaringsdeskundige onderzoekers van Meetellen Amsterdam.

Het onderzoek is mogelijk gemaakt door de steun van het Expertisepunt Basisvaardigheden.


Meer informatie

Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met de contactpersoon.

Benieuwd wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster Basisvaardigheden.

Deel dit met anderen