Ruimte om te groeien
De ervaring is dat nieuwkomersleerlingen na twee jaar in de ISK vaak toe zijn aan een nieuwe schoolomgeving met nieuwe vakken. De leerlingen willen verder met hun ontwikkeling en zijn vaak blij dat ze kunnen instromen in het reguliere VO. Logischerwijs zijn ze op dat moment nog niet klaar met het leren van de Nederlandse taal. Dit heeft gemiddeld vijf tot zeven jaar tijd nodig. Juist in de rijke leeromgeving van de reguliere school kunnen ze de taal verder leren en tot bloei komen, op dit vlak en op andere gebieden.
In een artikel van de VO-raad roept Lies Alons, directeur onderwijs van het ITTA, op om de komst van nieuwkomersleerlingen te beschouwen als hét moment om werk te maken van het taalbeleid. Want: goed NT2-beleid biedt winst voor álle leerlingen. Lees hier de hoofdlijnen of ga direct naar het hele artikel.
Bewustzijn van potentie en talent
Toch vinden scholen het vaak lastig, of spannend dat deze leerlingen nog niet zo taalvaardig zijn. Ook gebeurt het weleens dat de school hen daardoor wat onderschat. Hierdoor stromen relatief veel leerlingen door naar bijvoorbeeld het praktijkonderwijs, terwijl een deel daarvan daar niet op hun plek zit.
Zo’n keuze is dan puur gebaseerd op het taalniveau van de ISK-leerling en niet op hun kwaliteiten en interesses. Het is dus belangrijk dat vo-scholen zich bewuster worden van de potentie en talenten van deze leerlingen. En dat zij, met juiste ondersteuning binnen en buiten de les, dezelfde potentie hebben als hun Nederlandstalige leeftijdgenoten.
Lies Alons, directeur onderwijs ITTA“Schuif die twijfel opzij en gebruik hun komst als positieve trigger om verder werk te maken van het taalbeleid.”
Gelijke kansen
Om te zorgen dat doorstromende ISK-leerlingen dezelfde kansen krijgen als hun klasgenoten, zouden alle scholen moeten nadenken over hoe ze de begeleiding van nieuwkomersleerlingen willen inrichten en NT2-expertise op dit vlak moeten verzamelen. Hierbij draait het om vragen als:
- Hoe gaat een nieuwe taal leren precies in zijn werk?
- Hoe kunnen we meer aandacht hebben voor de behoeften van NT2-leerlingen?
- Hoe zorgen we dat ook vakdocenten weten hoe ze rekening houden met deze leerlingen en meer taalbewust kunnen lesgeven?
- Hoe kunnen we nieuwkomersleerlingen extra ondersteuning op maat bieden als het gaat om hun tweedetaalontwikkeling?
Lies Alons, directeur onderwijs ITTA“Beleid op dit vlak zou structureel ontwikkeld en uitgevoerd moeten worden op alle vo-scholen. Hier ligt een rol voor schoolbesturen en schoolleiders. Zij moeten er ook voor zorgen dat dit geborgd wordt, dit wil je niet van enkele enthousiaste personeelsleden afhankelijk laten zijn.”
Meer informatie
Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met de contactpersoon.
Benieuwd naar wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster voortgezet onderwijs.
Bekijk ook: onze kennis-pagina over onderwijs aan nieuwkomersleerlingen.