Meer inzicht zorgt voor passender onderwijs
Elke ISK hanteert een eigen intakeprocedure om te bepalen in welk onderwijstraject een leerling terechtkomt en welk doorstroomniveau wordt nagestreefd. Hoewel daarbij vaak goed wordt gekeken naar (schoolse) voorgeschiedenis en taalniveau, ontbreken er in sommige gevallen belangrijke inzichten. Uit het onderzoek ‘Passend onderwijs aan nieuwkomers’ blijkt dat een verlengde intake met leerlingobservaties een zeer geschikte manier is om een goed, compleet beeld te krijgen van de leerling. De verlengde intake biedt meer inzicht, waardoor het onderwijs beter op de leerling afgestemd kan worden.
In vijf ISK’s is een verlengde intakeprocedure van zes weken ingezet. Aan de hand van systematische observaties beoordeelden docenten het leergedrag en de instructiegevoeligheid van de leerlingen: is de basisinstructie voldoende voor de leerling of is er extra ondersteuning nodig?
Ook keken docenten naar concentratie, geheugen, zelfregulatie, zelfvertrouwen, motivatie en schoolse vaardigheden. Op basis van de verzamelde informatie en een intakegesprek kon een passende onderwijsroute voor de leerlingen worden uitgestippeld. Docenten waren positief en gaven aan de procedure goed uitvoerbaar te vinden.
Verder lezen
Meer informatie over het onderzoeksproject vind je hier:
Zelf aan de slag
Een verlengde intake inzetten in jouw ISK? Meld je aan voor de scholing ‘Werken met een verlengde intake’!
Of laat deze documenten je op weg helpen:
Meer informatie
Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met de contactpersoon.
Benieuwd naar wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster ISK.