Meteen naar de content
Naar overzicht

Leren leren voor volwassenen

(Taal)leerstrategieën in de klas

Volwassen leerders met weinig schoolervaring hebben er baat bij als docenten aandacht besteden aan leerstrategieën. Leerders krijgen daardoor een grotere autonomie in het leerproces en ook het zelfvertrouwen en de motivatie neemt toe. Maar hoe doe je dat? In verschillende projecten ontwikkelde ITTA samen met Kaatje Dalderop tips, instrumenten en video’s voor docenten en hun leerders. Deze zijn ondergebracht in twee websites.

Een interactieve en coachende aanpak

Je kunt leerders met weinig schoolervaring helpen hun eigen leerstrategieën te benutten en nieuwe strategieen te gebruiken. Daarmee ontwikkelen zij vaardigheden om zelfstandiger aan hun (taal)vaardigheden te werken en na de cursus te blijven leren. Zo wordt jouw ondersteuning duurzaam. Leerders moeten wel vaak wennen aan een procesgerichte benadering en het vraagt van de begeleider een coachende, interactieve aanpak. Twee websites helpen daarbij.

Video’s voor leerders

Op How2LearnL2.eu vind je instrumenten en inspiratie om met alfa NT2 leerders (of andere NT2 leerders) te werken aan hun taalleerstrategieën. De kern van de aanpak zijn vijf animatievideo’s over beproefde leerstrategieën. Elk van de video’s heeft voice-overs in vele talen:

  • Arabisch
  • Bengali
  • Engels
  • Parsi/Dari
  • Pashto
  • Somali
  • Tigrinya
  • Turks
  • Nederlands

Verder biedt de website veel informatie en inspiratie over hoe je met de video’s en strategieën aan de slag kunt. Deze website is in het Engels.


Leren leren door coaching

Volwassen leerders meer autonomie geven, vergt voor docenten over het algemeen een omslag in de didactiek en eigen overtuigingen. Daarom zijn er in de loop van de jaren instrumenten, voorbeeldgesprekken en tips ontwikkeld en bij elkaar gezet op de Nederlandse website Lerenlerendoorcoaching.nl. Je vindt er instrumenten, beeldmateriaal, artikelen, links naar websites en trainingsaanbod.

Wat ervaren de leerders?

Ik ben vrijer geworden, ik durf meer, ik voel me zekerder – deelnemer

Leerders blijken zelf ook te ervaren dat zij baat hebben bij het werken aan leerstrategieën. Voor Tijdschrift Les (nr 205) schreven Kaatje Dalderop en Elwine Halewijn een artikel over leren leren en wat de deelnemers zelf ervaren.


Scholingen

Geïnteresseerd in een scholing die hierbij aansluit? ITTA biedt de module Coaching aan. Deze is bedoeld voor docenten NT2 en docenten Basisvaardigheden. Lees meer over onze scholing Module Coaching.

Voor maatwerk workshops voor teams over leren leren en leerdoelen, neem contact op met de contactpersoon.


Meer informatie

Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met de contactpersoon.

Benieuwd wat we nog meer doen voor volwassen leerders? Lees meer over het cluster inburgering en het cluster basisvaardigheden.

Deel dit met anderen