Meteen naar de content
Naar overzicht

Naar de letter van de stad

Interventies voor domeinspecifieke geletterdheid

De Nederlandse samenleving verwacht dat haar burgers goed meedraaien in essentiële leefdomeinen. De meeste mensen voelen die behoefte/noodzaak zelf ook, maar soms wordt dit ze lastig gemaakt. Voor het onderzoeksprogramma ‘Naar de letter van de stad’ onderzocht ITTA welke belemmeringen Amsterdammers ervaren op het gebied van geletterdheid om goed deel te kunnen nemen aan twee essentiële leefdomeinen voor volwassenen: Werk & Inkomen en Onderwijs & Opvoeding.

Participatie vaak belemmerd

De Nederlandse samenleving stelt hoge eisen aan haar burgers. Volgens de Wetenschappelijke raad voor Regeringsbeleid zijn veel van die eisen té hoog: organisaties en hun systemen houden onvoldoende rekening met de mogelijkheden van burgers. Er wordt verwacht dat iedereen goed meedraait in essentiële leefdomeinen zoals werk, wonen, opleiding, recreatie, etc. En de meeste mensen voelen die behoefte/noodzaak zelf ook.

Toch is het voor veel mensen moeilijk om aan de hoge standaarden te voldoen, omdat ze daar de kans niet toe krijgen. Ze beschikken bijvoorbeeld niet over een netwerk of de vereiste kennis en vaardigheden, omdat ze daar op institutioneel niveau niet toe in de gelegenheid worden gesteld. Hun participatie wordt dus belemmerd.


Domeinspecifieke geletterdheid

Voor het onderzoeksprogramma ‘Naar de letter van de stad’ onderzocht ITTA, in samenwerking met de HvA en de VU, welke belemmeringen Amsterdammers ervaren op het gebied van geletterdheid om op een gewenst en noodzakelijk niveau deel te nemen aan twee essentiële leefdomeinen voor volwassenen: Werk & Inkomen en Onderwijs & Opvoeding.

Wat moeten mensen in deze domeinen kunnen? En wat weerhoudt hen ervan hun rol als inkomensverwerver en opvoeder te kunnen invullen? Dit en meer wordt inzichtelijk gemaakt in het onderzoeksrapport.

Op basis van het onderzoek ontwierpen we een model voor domeinspecifieke geletterdheid, dat essentiële individuele competenties samenbrengt met de benodigde aanpassing aan het systeem. Zowel het onderzoeksrapport als het model download je hieronder.


Meer informatie

Dit onderzoek is uitgevoerd door het ITTA, de Hogeschool van Amsterdam, de Vrije Universiteit en de gemeente Amsterdam, in opdracht van Kenniscentrum Kansongelijkheid.

Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met een van de contactpersonen.

Benieuwd naar wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster basisvaardigheden.

Deel dit met anderen