Meteen naar de content
Naar overzicht

NT2-leerdoelen.org

Werken met eigen leerdoelen

Vraag je (beginnende, volwassen) taalleerders waarom ze beter Nederlands willen leren, dan antwoorden ze iets als ‘Ik wil graag beter leren spreken’. Maar dat is geen antwoord op de vraag waaróm. En juist in de reden schuilt de motivatie.
NT2-leerdoelen.org is een instrument waarmee je met en voor volwassenen leerdoelen kunt selecteren. In de handreiking zitten tips en voorbeelden voor je lessen en een instructie voor het gebruik van de tool.

NT2-leerdoelen.org

Eigen doelen formuleren en eraan werken is vaak nieuw voor cursisten – en voor begeleiders. Beiden zijn eraan gewend dat de docent de lesdoelen bepaalt. Bovendien weten NT2-leerders ook niet altijd wát hun eigen leerdoelen zijn. Ze hebben de vraag vaak nooit eerder gekregen.

NT2-leerdoelen.org is een online instrument waarmee leerders zelf hun leerdoelen kunnen selecteren. Je vindt er een verzameling aan functionele taalleerdoelen, verdeeld over 10 leefdomeinen waarin een volwassene in Nederland zich moet kunnen redden.

Gebruik het instrument om met je leerders leerdoelen te verkennen en er vervolgens individueel of in groepen mee aan de slag te gaan. Selecteer op NT2-leerdoelen.org leerdoelen, orden ze op prioriteit en bewaar of print ze.

Verken de leerdoelen en het bijbehorende ondersteuningsmateriaal voor begeleiders:


Interactieve vorm

Zowel leerders als begeleiders kunnen met het instrument aan de slag:

  • De NT2-leerdoelen zijn op taalniveau A2 en in de ik-vorm geformuleerd. Dat maakt het toegankelijk voor taalleerders om zelf leerdoelen te kiezen.
  • Er is materiaal voor begeleiders, om zich de nieuwe coachende rol eigen te maken. Er is een handleiding, praktijkvoorbeelden en (links naar) bruikbare werkvormen en lesmaterialen.

Ondersteuning voor de begeleider

Studievaardige taalleerders op niveau A2 kunnen zelfstandig met de website werken. Maar taalleerders onder A2 en leerders die nog niet gewend zijn om eigen doelen te stellen, hebben begeleiding nodig. Maak als begeleider bijvoorbeeld een voorselectie van doelen of leefdomeinen en vertel welke doelen volwassenen in Nederland hebben.

Het begeleidersdeel laat zien hoe je met de leerdoelen werkt in intake, individuele begeleiding en in groepen. Ook vind je er praktijkvoorbeelden, materiaal en verwijzingen naar meer informatie.

Leerders activeren

Verschillende interessante websites bieden meer informatie over dit onderwerp: 

  • Op lerenlerendoorcoaching.nl biedt veel handvatten en instrumenten om volwassen leerders actief met hun eigen leerproces aan de gang te gaan.
  • Ook op How2LearnL2.eu vindt je instrumenten en tips. Daarop staan onder andere animaties waarmee je met alfa NT2 leerders over taalleerstrategieën in gesprek kunt gaan.
  • Op de website NT2-leerdoelen.org staan al veel informatie en handvatten. In het artikel Ik wil graag beter Nederlands leren schreven we nog eens over het belang van werken vanuit leerdoelen, het selecteren van functionele taaldoelen aan de hand van de website en over het werken aan functionele taaldoelen in een groep. Het artikel is beschikbaar voor abonnees van Tijdschrift Les.
  • Ook interessant is de Vlaamse website Digital@work.be. Daarin zijn voor het domein ‘werkzoeken’ allemaal concrete leerstappen uitgewerkt, vanuit het principe van eigen leerdoelenselectie.

Gerelateerde scholing

Geïnteresseerd in een scholing die hierbij aansluit? Kijk eens bij de scholing Module Coaching.


Meer informatie

Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met de contactpersonen.

Benieuwd wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster Basisvaardigheden en het cluster inburgering.

Deel dit met anderen