Meteen naar de content
Naar overzicht

Onderwijs aan nieuwkomersleerlingen

OKAN/ISK en daarna

Nieuwkomersleeringen tussen de 12 en 18 jaar starten hun nieuwe schoolcarrière in een specifieke klas (OKAN/ISK). Na een tot twee jaar stromen zij door naar het vervolgonderwijs. Hoe pak je dit het beste aan? Het ITTA doet, in samenwerking met deskundigen en de Taalunie, een zestal aanbevelingen voor een soepele doorstroom.

De volgende stap

Elk jaar stromen anderstalige nieuwkomers in in het onderwijs. Leerlingen tussen 12 en 18 jaar komen eerst terecht in specifieke klassen voor nieuwkomers: ‘Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers’ (OKAN) in Vlaanderen en ‘Internationale Schakelklas’ (ISK) in Nederland. Na een tot twee jaar stromen de leerlingen door naar het vervolgonderwijs. Die stap brengt best wat uitdagingen met zich mee. Hoe zorg je ervoor dat de doorstroom soepel verloopt?

Het Algemeen Secretariaat van de Taalunie is met deze vraag aan de slag gegaan in samenwerking met een groep deskundigen, waaronder Lies Alons, directeur onderwijs & senior adviseur bij het ITTA. Gebaseerd op onder andere ervaringen uit de praktijk doen zij zes aanbevelingen voor de doorstroom van nieuwkomersleerlingen in Nederland en Vlaanderen.


Aanbevelingen voor een soepele doorstroom

  • Zorg voor gedeelde verantwoordelijkheid en tweerichtingsverkeer;
  • Zet in op ontwikkelingsgerichte beeldvorming en doorlopende monitoring;
  • Veranker de criteria voor een warme overdracht;
  • Bied maatwerk in het vervolgonderwijs;
  • Professionaliseer elke leraar op het gebied van tweedetaalverwerving en taalontwikkelend lesgeven;
  • Zet in op meer onderzoek naar en ondersteuning voor nieuwkomers in het vervolgonderwijs.

Achtergrond en inspiratie

Benieuwd hoe ze tot deze aanbevelingen zijn gekomen? Nieuwsgierig naar praktijkvoorbeelden? Op veel scholen in Nederland en Vlaanderen krijgt een goede doorstroom en verdere ondersteuning van nieuwkomersleerlingen al aandacht. In de publicatie ‘OKAN/ISK en daarna’ vind je onder meer inspirerende voorbeelden uit de praktijk, met als doel om uitwisseling tot stand te brengen en betrokkenen te kunnen inspireren en adviseren.


Meer informatie

Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met de contactpersoon.

Benieuwd naar wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster voortgezet onderwijs.

Deel dit met anderen