Meteen naar de content
Naar overzicht

Online leren in de inburgering

Potentie en aandachtspunten

Kan online leren een oplossing zijn voor het groeiend tekort aan NT2 docenten in inburgering? En zou online leren meer flexibiliteit in de inburgeringstrajecten kunnen brengen? De Tweede Kamer vroeg aan minister van Gennip (SZW / Inburgering) om de potentie van online leren voor (voor)inburgering te verkennen. ITTA deed onderzoek en schreef een rapportage over de bevindingen, met concrete informatie en tips voor aanbieders en gemeenten.

Wat is online leren?

In het rapport hebben we om te beginnen gedefinieerd wat we verstaan onder ‘online leren’. We onderscheiden:

  • inzet van digitale leermiddelen
  • het verzorgen van online lessen

Succesfactoren en aandachtspunten

In het rapport lees je over de huidige praktijk van digitale leermiddelen en online lessen in (voor)inburgering voor verschillende doelgroepen. Ook doen we verslag van wat de wetenschap over de verschillende vormen van online leren zegt. Het rapport sluit af met tips en (on)mogelijkheden voor de inzet van digitale leermiddelen en online lessen vinden. Deze zijn in co-creatiesessies met het veld geïnventariseerd voor de verschillende doelgroepen.

Wat kan met welke doelgroep?

In het onderzoek houden we telkens rekening met vier verschillende doelgroepen onder inburgeraars: vVan mensen die niet of anders gealfabetiseerd zijn tot inburgeraars die vervolgonderwijs volgden in eigen land.


Meer informatie

Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met de contactpersonen.
Benieuwd wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster inburgering.

Deel dit met anderen