Meteen naar de content

Verrijk je kennis, versterk je onderwijs

Met onze kennis over taalontwikkeling en -onderwijs dragen we – via jou als vakprofessional – bij aan de persoonlijke, sociale en maatschappelijke ontwikkeling van taalleerders. Met welk instrument, onderzoek, of leermiddel kunnen we jouw taalonderwijs versterken?

Filters
Basisvaardigheden

VIME: Vrijwilligersmodellen voor NT2 en NT1

Taalvrijwilligers zijn er in verschillende soorten en maten. Maar in welke rollen komt hun inzet vooral tot zijn recht? In een Europees project zochten we antwoorden en kwamen tot modellen, competentieprofielen en materiaal voor scholing van de vrijwilligers. De modellen helpen coördinatoren in de non-formele en formele educatie en gemeenten om de educatie effectief in te richten.
Lees meer
Basisvaardigheden

NT2-leerdoelen.org

Vraag je (beginnende, volwassen) taalleerders waarom ze beter Nederlands willen leren, dan antwoorden ze iets als ‘Ik wil graag beter leren spreken’. Maar dat is geen antwoord op de vraag waaróm. En juist in de reden schuilt de motivatie. NT2-leerdoelen.org is een instrument waarmee je met en voor volwassenen leerdoelen kunt selecteren. In de handreiking zitten tips en voorbeelden voor je lessen en een instructie voor het gebruik van de tool.
Lees meer
Arbeidsmarkt

Basisvaardigheden op de werkvloer

Heb je medewerkers die taal, rekenen of digitale zaken lastig vinden? Dit kan leiden tot problemen op het werk en in het privéleven. De rol van de werkvloer, de collega’s en begeleiding blijkt heel belangrijk. Wat kun je doen om hen te helpen om duurzaam aan het werk te blijven en zich te ontwikkelen? Met behulp van onderzoek hebben we met werkgevers en werknemers praatplaten en voorbeeldfilmpjes ontwikkeld.
Lees meer
Collage van verschillende praatplaten
Basisvaardigheden

Een grote drempel is onwetendheid

Taalontwikkeling in de eerste levensjaren is bepalend voor latere lees- en schrijfvaardigheid. Ouders spelen hierin een cruciale rol, maar niet ieder gezin heeft dezelfde mogelijkheden. Om kinderen in taalarme thuisomgevingen gelijke kansen te bieden, is extra ondersteuning nodig. Dit onderzoek geeft inzicht in de drempels en prikkels die bepalen of ouders deelnemen aan taalstimulerende activiteiten.
Lees meer
Basisvaardigheden

Ouders in de Zomerschool

Ouders in de Zomerschool maakt het mogelijk om tijdens de zomerschool een ouderprogramma te organiseren. Met de activiteitenklapper met ruim 40 activiteiten, een handleiding, meertalige ouderinstructiekaarten en een koelkastkaart krijgen ouders praktische handvatten om hun kinderen te ondersteunen. Het programma is speciaal ontwikkeld voor anderstalige en/of laagtaalvaardige ouders.
Lees meer
Basisvaardigheden

De Volgende Stap

Hoe kies je een middelbare school en hoe praat je met je kind en de leerkracht over het schooladvies? Voor ouders kan dit ingewikkeld zijn. De volgende stap biedt materialen waarmee docenten, begeleiders en vrijwilligers ouderbijeenkomsten kunnen organiseren. Met praktische handvatten, gespreksvoorbeelden en werkvormen voelen ouders zich zekerder en ondersteunen zij hun kind beter in deze belangrijke fase.
Lees meer
Logo De Volgende Stap
Basisvaardigheden

Praten op School

Hoe praat je met school over het rapport, het gedrag van je kind of het schooladvies? Voor ouders met beperkte basisvaardigheden kan dit lastig zijn. Praten op School is een online NT2-programma op Oefenen.nl waarmee ouders oefenen met herkenbare gesprekssituaties. Daardoor voelen zij zich zekerder in het contact met school en sterker in de begeleiding van hun kind.
Lees meer
Basisvaardigheden

Ouderwijs.net

Ouderwijs.net is hét platform voor professionals in de voorschoolse educatie (VVE), het primair en voortgezet onderwijs. Je vindt hier inspiratie, ervaring en expertise om de samenwerking tussen ouders en school te versterken.
Lees meer
Arbeidsmarkt

Een leven lang ontwikkelen

Mensen met beperkte basisvaardigheden hebben baat bij een beroepsopleiding, maar juist taal, rekenen en digitale vaardigheden kunnen hen belemmeren. Passende begeleiding door vakdocenten en praktijkopleiders maakt dan het verschil. ITTA ontwikkelde binnen het LLO-collectief een e-learning en competentieprofiel waarmee professionals hun didactiek versterken en beter inspelen op de behoeften van deelnemers.
Lees meer
Inburgering

AanZet - mijn toekomst in Nederland

De Wet inburgering (Wi21) steekt naast taal expliciet in op participatie. De methodiek AanZet hebben we - samen met inburgeraars - ontwikkeld om participatie meteen aan het begin van het inburgeringstraject centraal te stellen. Het is activerend, flexibel, werkt aan groepsbinding en netwerk en stimuleert de zelfredzaamheid. Taalaanbieders, maatschappelijke organisaties, arbeidsmarkttoeleiders en gemeenten kunnen aanbod organiseren met het materiaal.
Lees meer
persoon met duim omhoog, logo AanZet
Basisvaardigheden

Leren leren voor volwassenen

Volwassen leerders met weinig schoolervaring hebben er baat bij als docenten aandacht besteden aan leerstrategieën. Leerders krijgen daardoor een grotere autonomie in het leerproces en ook het zelfvertrouwen en de motivatie neemt toe. Maar hoe doe je dat? In verschillende projecten ontwikkelde ITTA samen met Kaatje Dalderop tips, instrumenten en video’s voor docenten en hun leerders. Deze zijn ondergebracht in twee websites.
Lees meer
Inburgering

TOVII

Klantmanagers moeten in de WI2021 voor inburgeraars de passende inburgeringsroute vaststellen. Maar hoe bepaal je wat passend is bij iemand die je nauwelijks kent? Met een verlengde intake krijg je een beter beeld van de inburgeraar. De gratis TOVII helpt de taaldocent om tijdens de verlende intake de leervaardigheid in een schoolse setting te observeren. Uit de ingevulde scores is vervolgens een trajectindicatie te berekenen.
Lees meer
Ga naar pagina
1 2 3 5