Meteen naar de content

Verrijk je kennis, versterk je onderwijs

Met onze kennis over taalontwikkeling en -onderwijs dragen we – via jou als vakprofessional – bij aan de persoonlijke, sociale en maatschappelijke ontwikkeling van taalleerders. Met welk instrument, onderzoek, of leermiddel kunnen we jouw taalonderwijs versterken?

Filters
Inburgering

Verlengde intake inburgering

Een verlengde intake aanbieden aan inburgeraars is slim, omdat nieuwkomers vaak moeten wennen aan de vorm waarin wij in Nederland onderwijs verzorgen. En omdat veel statushouders problemen ervaren met concentratie en geheugen, door psychische nood en praktische zorgen hebben. Een periode waarin mensen kunnen wennen aan het onderwijs en waarin een geschoolde docent zorgvuldig kan observeren, geeft inburgeraars de kans om te laten zien wat zij aan kunnen.
Lees meer
Arbeidsmarkt

Kwaliteit bij de aanpak basisvaardigheden

Als gemeente help je inwoners hun basisvaardigheden te verbeteren met passend, non-formeel educatieaanbod. Dat werkt ook door in de gemeente: versterkte basisvaardigheden zijn weer goed voor de maatschappij. Hoe krijg je grip op de kwaliteit van dat aanbod? En hoe voer je het gesprek hierover met de betrokken organisaties? De 'Handreiking kwaliteit bij de aanpak basisvaardigheden' biedt ondersteuning. Het bijbehorende Begrippenkader maakt je wegwijs in alle terminologieën en kaders.
Lees meer
Personen die van bovenaf kijken
Basisvaardigheden

Docentcompetenties voor begeleiding bij basisvaardigheden

Over welke competenties moet een docent basisvaardigheden beschikken? En een vakdocent die aangepaste beroepsopleidingen verzorgt voor leerders die (ook) leervragen hebben op het gebied van basisvaardigheden? En hoe vertaal je competenties naar praktische scholingen voor docenten? ITTA ontwikkelde met partners het 'Raamwerk Begeleiden bij basisvaardigheden' en de bijbehorende opleidingsmodules. Je kunt bij het ITTA terecht voor vier van de modules voor docenten basisvaardigheden en de e-learning voor vakdocenten en praktijkbegeleiders.
Lees meer
MBO

Mbo Taalacademie

De Mbo Taalacademie is een actief netwerk rond taalontwikkeling Nederlands in het mbo. Het biedt mbo-docenten Nederlands en anderen een platform voor uitwisseling en deskundigheidsbevordering. Voor het netwerk organiseert de Mbo Taalacademie drie studiedagen per (school)jaar. Daarin brengen we expertise op het gebied van Nederlands in het mbo voor je samen. Het netwerk werkt op basis van lidmaatschap, maar je kunt ook ‘los’ een studiedag bijwonen.
Lees meer
MBO

Drieslag taal

Er is geen twijfel over mogelijk: taal is een van de pijlers onder een succesvolle studie en verdere loopbaan. Mbo’ers hebben dan ook veel belang bij succesvol taalbeleid en een duidelijke taalbeleidsvisie. Het boek Drieslag Taal is dé bron van informatie, handvatten en tips als het gaat om de realisering van de Drieslag Taalbeleid Nederlands.
Lees meer
Basisvaardigheden

Gezinsperspectief op financiële geletterdheid

Werk jij aan financiële geletterdheid van volwassenen met kinderen? Besteed dan ook aandacht aan manieren om hun kinderen te leren omgaan met geld. De inzichten uit het onderzoek ‘Gezinsperspectief op financiële geletterdheid’ hebben we verwerkt in praktische handvatten, tips en don’ts. Ook is er een volledige onderzoeksrapportage.
Lees meer
MBO

Succesvolle in- en doorstroom van NT2-studenten

Het overgrote deel van jongvolwassen nieuwkomers is voor de toetreding op de Nederlandse arbeidsmarkt aangewezen op een mbo-opleiding. Voor een succesvolle in- en doorstroom van NT2-studenten in het mbo, is taalondersteuning dus cruciaal. We schreven hieronder hierover een artikel.
Lees meer
Basisvaardigheden

'Naar de letter van de stad'

De Nederlandse samenleving verwacht dat haar burgers goed meedraaien in essentiële leefdomeinen. De meeste mensen voelen die behoefte/noodzaak zelf ook, maar soms wordt dit ze lastig gemaakt. Voor het onderzoeksprogramma ‘Naar de letter van de stad’ onderzocht ITTA welke belemmeringen Amsterdammers ervaren op het gebied van geletterdheid om goed deel te kunnen nemen aan twee essentiële leefdomeinen voor volwassenen: Werk & Inkomen en Onderwijs & Opvoeding.
Lees meer
Voortgezet onderwijs

O jee, een NT2-leerling in de klas

Het regulier onderwijs krijgt steeds vaker te maken met instroom van anderstalige leerlingen vanuit de ISK of de taalklas. Deze leerlingen hebben voldoende begeleiding nodig, om die volgende stap tot een succes te maken. De handreiking ‘O jee, een NT2-leerling in de klas’ biedt inzichten, tips en inspiratie voor NT2-ondersteuning in het regulier onderwijs.
Lees meer
Voortgezet onderwijs

Onderwijs aan nieuwkomersleerlingen

Nieuwkomersleeringen tussen de 12 en 18 jaar starten hun nieuwe schoolcarrière in een specifieke klas (OKAN/ISK). Na een tot twee jaar stromen zij door naar het vervolgonderwijs. Hoe pak je dit het beste aan? Het ITTA doet, in samenwerking met deskundigen en de Taalunie, een zestal aanbevelingen voor een soepele doorstroom.
Lees meer
ISK

Goed van start

Wanneer een leerling doorstroomt in de ISK, is het belangrijk dat docenten een goed beeld hebben van de leerling. Wat kan de leerling al? Hoe instructiegevoelig is de leerling? En wat is een passend uitstroomprofiel? Uit het onderzoek 'Passend onderwijs voor nieuwkomers' blijkt dat een verlengde intakeprocedure de manier is om dit, en meer, in kaart te brengen.
Lees meer
Arbeidsmarkt

Van de werkvloer naar het leven

Wat hebben werknemers met beperkte basisvaardigheden nodig om duurzaam te werken en mee te doen in de samenleving? En hoe kan de werkgever daarin het verschil maken? Dit onderzoek laat zien hoe werk en privé elkaar beïnvloeden en biedt concrete handvatten voor werkgevers om hun medewerkers beter te ondersteunen.
Lees meer
Ga naar pagina