Meteen naar de content

Verrijk je kennis, versterk je onderwijs

Met onze kennis over taalontwikkeling en -onderwijs dragen we – via jou als vakprofessional – bij aan de persoonlijke, sociale en maatschappelijke ontwikkeling van taalleerders. Met welk instrument, onderzoek, of leermiddel kunnen we jouw taalonderwijs versterken?

Filters
Voortgezet onderwijs

O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs

Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met instroom van anderstalige leerlingen vanuit de ISK of de taalklas. Om het praktijkonderwijs succesvol te kunnen doorlopen, is het belangrijk dat zij voldoende begeleiding krijgen. De handreiking ‘O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs’ biedt inzichten, tips en inspiratie voor NT2-ondersteuning in het praktijkonderwijs.
Lees meer
Voortgezet onderwijs

Goed NT2-beleid: winst voor álle leerlingen

Wanneer anderstalige nieuwkomersleerlingen vanuit een Internationale Schakelklas (ISK) instromen in het reguliere vo, kan er twijfel zijn bij scholen: komt het wel goed? Lies Alons, directeur onderwijs van het ITTA, roept op om die twijfel opzij te schuiven. Scholen moeten hun komst juist gebruiken als positieve trigger om verder werk te maken van het taalbeleid. Dit en meer lees je in een nieuw artikel van de VO-raad.
Lees meer
Voortgezet onderwijs

Toolbox leesbevordering

Weinig jongeren lezen graag. Leesmotivatie begint aan het einde van de basisschool al met afnemen, maar om de leesvaardigheid te onderhouden en verbeteren, moeten jongeren blijven lezen! De afgelopen jaren zijn er verschillende initiatieven ontwikkeld om leerlingen in het (v)mbo aan het lezen te krijgen. Om ook op de lange termijn de leesmotivatie te bevorderen, is er aanbod op maat nodig.
Lees meer
Voortgezet onderwijs

De Drieslag NT2 biedt inspiratie

Een NT2-leerling die doorstroomt naar het regulier onderwijs komt daar in aanraking met allerlei nieuwe vakken, nieuwe klasgenoten en nieuwe docenten. Ook wordt de leerling ondergedompeld in de Nederlandse taal. Toch gaat taalleren niet vanzelf! Wat heeft de NT2-leerling nodig om zijn Nederlandse taalvaardigheid verder te ontwikkelen in het regulier onderwijs? De Drieslag NT2 biedt inspiratie!
Lees meer
Arbeidsmarkt

Checklists Taalrijke en Praktijkgerichte leeromgeving

Hoe versterk je de kwaliteit van het aanbod voor volwassen NT2-leerders? Hoe zorg je dat taal en praktijk samenkomen voor het beste resultaat? ITTA ontwikkelde twee checklists: een voor aanbieders van participatie-activiteiten zoals werknemers en sociale organisaties, en een voor non-formele taalaanbieders. Weet waar je op moet letten en til de leeromgeving naar een hoger niveau.
Lees meer
Arbeidsmarkt

Van onbekend naar vertrouwd

Niet iedere NT2-er met behoefte aan versterking van basisvaardigheden, kan de weg naar passend aanbod vinden. Hoe bereik je hen? En hoe ontwikkel je passend aanbod voor deze doelgroepen? De praktijkgerichte gids ‘Van onbekend naar vertrouwd’ helpt je hierbij. De gids biedt handvaten voor de werving van nieuwe NT2-doelgroepen in de vorm van suggesties, ervaringen en tips.
Lees meer
MBO

Taalbewust beroepsonderwijs

De verwerving van taalkennis en vakkennis zijn onlosmakelijk met elkaar verwezen. Wanneer je hier als docent bewust op inspeelt, stimuleer je zowel de kennisontwikkeling als de taalontwikkeling van de studenten. In het boek Taalbewust beroepsonderwijs lees je hoe je dit aanpakt aan de hand van de vijf vuistregels.
Lees meer
ISK

Zebra+

Zebra+ is al 20 jaar dé methode voor jonge nieuwkomers (12 – 18 jaar) om Nederlands te leren en vlot aansluiting te vinden met het regulier onderwijs. Zebra+ is gericht op communicatie: de overdracht van de boodschap staat centraal. De taken in de methode sluiten aan bij de activiteiten van alledag en bij opdrachten die leerlingen op school krijgen.
Lees meer
ISK

Alfataal

Hoe werk je met je ISK-alfaklas aan mondelinge taalvaardigheid? En hoe zorg je ervoor dat alfaleerlingen van en met elkaar leren? Met Alfataal oefenen alfaleerlingen aan de hand van twintig aansprekende thema’s met het voeren van gesprekken en leren ze veel relevante woorden en zinnen. Ondertussen werken ze aan functioneel leren lezen en schrijven.
Lees meer
ISK

'Wat denk jij?': filosofie in de ISK

Wanneer is iemand een goede vriend? Kun je praten met een dier? Wanneer is iets lelijk? Wat betekent gelukkig zijn? Met het lesmateriaal 'Wat denk jij?' leren ISK-leerlingen de taal door te filosoferen. Want: iedereen kan filosoferen. De lessen gaan over onderwerpen die dicht bij de belevingswereld van ISK-leerlingen staan. Ze sluiten ook goed aan bij thema’s uit gangbare NT2-methodes. Behalve voor de ISK is het materiaal ook heel geschikt voor het praktijkonderwijs en in de taalklas van groep 8.
Lees meer
Cover 'Wat denk jij? Taal leren door filosoferen - Docentenhandboek'
ISK

Zomerscholen in de ISK

Nieuwkomersleerlingen krijgen in de ISK volop de kans om hun Nederlandse taalvaardigheid te ontwikkelen. Tijdens de zomervakantie heeft een deel van de ISK-leerlingen echter minder taalcontact. Het is daarom belangrijk om in de zomer kansen voor taalontwikkeling te creëren. Een ISK-zomerschool is een effectieve manier om leerlingen in de zomermaanden voldoende taalbagage mee te geven. Lees hier wat een ISK-zomerschool tot een succes maakt en laat je inspireren.
Lees meer
drie scholieren en een docent zitten buiten aan een picknickbankje te leren
Ga naar pagina
1 3 4 5