Meteen naar de content
Naar overzicht

Taalleren in de praktijk

Buitenschools en praktijkgericht taalleren

Of je nu NT2-les geeft aan inburgeraars met weinig schoolervaring, schoonmakers op de werkvloer, hoogopgeleide expats of NT2-cursisten in MAP-trajecten: transfer van de lessituatie naar toepassing in de praktijk (en weer terug) is belangrijk. Het gaat dan om buitenschools leren of leren in de praktijk. Hoe organiseer je dit? Hieronder vind je een verzameling materialen en artikelen die we hierover publiceerden. Ook verwijzen we hieronder door naar publicaties van anderen.

In en buiten de les

Praktijkgericht leren geef je vorm binnen de NT2 les en daarbuiten. Door in de les aandacht te besteden aan wat cursisten daarbuiten nodig hebben en hen op die taken voor te bereiden. Door hen opdrachten te geven de geleerde taal in de les buiten de les te gaan oefenen. En door aandacht te besteden aan de taal die zij buiten de les tegenkomen en gebruiken. Bekijk en benut de handvatten, suggesties en artikelen voor docenten en beleidsmakers.


Dé succesfactor bij taalleren

Taalleren vraagt om oefening en herhaling. Praktijkgericht taalleren helpt daarbij, doordat het leren niet alleen in de paar uur les per week gebeurt. Via praktijkgericht leren breidt de inburgeraar ook zijn taalcontacten uit. En taalcontact is een van de grootste succesfactoren voor het leren van een taal. Wie veel met moedertaalsprekers praat, leert de taal gemakkelijker en sneller. Wat weten we al, wat is beschikbaar?

Hoe dan?

Praktijkgericht taal leren kan binnen én buiten de les. In de les haalt de docent de praktijk naar binnen door aan te sluiten bij wat cursisten nodig hebben en waar ze naartoe willen. Buiten de les gaat het om opdrachten waarmee cursisten hun Nederlands direct oefenen in het dagelijks leven, zoals een vraag stellen aan een instantie, een praatje maken bij de bushalte of gezonde soep vergelijken in de supermarkt. Deze opdrachten verlagen de drempel tot contact met Nederlandssprekenden.

Geschikt voor iedereen?

Ja! Praktijkgericht leren kan op alle niveaus, ook bij beginners en bij alfa-cursisten. De aanpak levert niet per se extra werk op voor de docent. Het vraagt een bepaalde manier van werken en denken, waarbij doelgerichtheid, motivatie en grip krijgen op het eigen (taal)leerproces centraal staan. 

Materiaal en informatie voor docenten

Bekijk de oefensuggesties en stappenplannen voor buitenschools taalleren:

Kijk ook eens naar Praktijkopdrachten en Stagedagboek van Fast Lane to the Labour Market (2018)

Leesvoer

En betaald of met abonnement:

Websites en pagina’s

Benieuwd naar meer praktijkgerichte projecten en onderwerpen? Bekijk de links:


Handvatten voor gemeenten

ITTA helpt gemeenten en aanbieders praktijkgericht taalleren vorm te geven en maakte daarvoor onder andere:

Scholing voor docenten

Samen met collega’s aan de slag om jullie werkwijze praktijkgerichter te maken? ITTA biedt scholingen aan voor docenten:


Meer informatie

Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met de contactpersoon.

Benieuwd wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster inburgering en het cluster basisvaardigheden.

Deel dit met anderen