Meteen naar de content
Naar overzicht

Toolbox leesbevordering

Leesbevordering op maat in het vmbo

Weinig jongeren lezen graag. Leesmotivatie begint aan het einde van de basisschool al met afnemen, maar om de leesvaardigheid te onderhouden en verbeteren, moeten jongeren blijven lezen! De afgelopen jaren zijn er verschillende initiatieven ontwikkeld om leerlingen in het (v)mbo aan het lezen te krijgen. Om ook op de lange termijn de leesmotivatie te bevorderen, is er aanbod op maat nodig.

Verbetering op de lange termijn

Om te zorgen dat leerlingen in het (v)mbo (blijven) lezen, moet de negatieve spiraal van zwakke leesvaardigheid en afname van leesmotivatie doorbroken worden. Bij bestaande interventies zien docenten vaak alleen een korte opleving van de leesmotivatie, maar dit is niet voldoende: verbetering op lange termijn vereist maatwerk.

De ‘Toolbox Leesbevordering’, een toolbox voor docenten, maakt werken aan leesbevordering op maat in het vmbo mogelijk. In de toolbox vind je handvatten en inspiratie voor op maat werken aan leesbevordering, inclusief tips over een effectievere aanpak voor docenten met bestaande programma’s.

Met onder meer de checklist leesvaardigheden, vragenlijsten om leesmotivatie in kaart te brengen en tools om een leesplan op te stellen, wordt maatwerk haalbaar in elke situatie.

Lees hieronder meer over de ontwikkeling van de toolbox. Vooral benieuwd naar het eindproduct? Download dan direct de toolbox.


Een toolbox in drie fasen

Als onderdeel van het actieprogramma ‘Tel mee met Taal’ en in opdracht van NRO, is onderzocht hoe interventies op maat bijdragen aan de leesbevordering. De ‘Toolbox Leesbevordering’ kwam in drie fasen tot stand.

Fase één draaide om weten wat werkt, en wat er nog nodig is. Welke elementen van bestaande leesbevorderingsprogramma’s zijn al effectief, en welke behoeftes van leerlingen blijven onvervuld? Leesmotivatie, -vermijding en -gedrag van leerlingen is in kaart gebracht door middel van kwalitatief onderzoek. Focusgroepen met leerlingen, docenten en zorgspecialisten uit zowel het vmbo als het mbo leverden hierover waardevolle inzichten op. Deze inzichten, in combinatie met literatuuronderzoek, zijn de basis voor de toolbox.

In fase twee werd de toolbox getoetst. Wat is het effect op de leesmotivatie en taalvaardigheid van de leerlingen? Om dit inzichtelijk te maken, is de toolbox ingezet tijdens een interventiestudie bij eerstejaars vmbo-leerlingen. Op basis van die bevindingen en ervaringen is de toolbox in fase drie bijgesteld.


Meer informatie

Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met de contactpersoon.

Benieuwd naar wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster voortgezet onderwijs.

Deel dit met anderen