Meteen naar de content
Naar overzicht

TOVII

Trajectindicatie Observatie Verlengde Intake Inburgering

Klantmanagers moeten in de WI2021 voor inburgeraars de passende inburgeringsroute vaststellen. Maar hoe bepaal je wat passend is bij iemand die je nauwelijks kent? Met een verlengde intake krijg je een beter beeld van de inburgeraar. De gratis TOVII helpt de taaldocent om tijdens de verlende intake de leervaardigheid in een schoolse setting te observeren. Uit de ingevulde scores is vervolgens een trajectindicatie te berekenen.

TOVII

De trajectkeuze heeft grote invloed op het toekomstperspectief van een inburgeraar. Het taalniveau van de inburgeraar opent sommige deuren voor opleidingen en werk, maar houdt soms andere gesloten. En ook de worden de verwachtingen die een docent of klantmanager van de leerder heeft, vaak ook de verwachtingen van de leerder zelf. Het idee van de verlengde intake is, dat het potentieel van een inburgeraar na een periode van gewenning beter zichtbaar is.

Met dit instrument kun je gedurende een aantal weken onderwijs de ontwikkeling van de inburgeraar nauwkeurig volgen. De TOVII bestaat uit twee documenten:

  • Handreiking TOVII. Daar vind je een algemene instructie en specifieke toelichting op de observatieaspecten.
  • Scoreformulier TOVII. Hierin verwerkt de taaldocenten hun observaties. In het formulier staat ook hoe je het trajectadvies berekent.

Download de documenten hieronder en ga direct aan de slag.


Hoe hebben we de TOVII ontwikkeld?

We hebben de TOVII ontwikkeld op basis van twee andere observatie-instrumenten voor een verlengde intake:

  • ISAA (ontwikkeld voor de gemeente Amsterdam om beter zicht te krijgen op de potentie van alfacursisten (Dalderop, 2010));
  • een conceptinstrument voor verlengde intake in de ISK (ontwikkeld in het kader van het NRO-onderzoek ‘Passend onderwijs voor nieuwkomers in het voortgezet onderwijs‘ (ITTA UvA 2016)).

Uit deze bronnen is een compact aantal te observeren aspecten geselecteerd en uitgewerkt voor inburgering. Op basis van pilots is het instrument bijgesteld en zijn de zogenaamde grensscores bepaald. We danken de docenten van STEP Inburgering, Foxtaal, Werkvloertaal, ROC van Twente en Fiolet Taaltraining en de gemeenten Oldenzaal, Dalfsen, Meppel en Leidschendam voor de samenwerking hierbij.


Wat is het nut van een verlengde intake?

Waarom zou je een verlengde intake inrichten? Welke onderdelen zouden erin kunnen zitten? En ook: hoe financier je dit? Kijk op Verlengde intake inburgering voor informatie, webinars en artikelen.


Meer informatie

Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met de contactpersonen.

Benieuwd wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster inburgering.

Deel dit met anderen