Filosoferen kun je leren
Filosofische vragen zijn vragen over herkenbare thema’s, maar waar geen vastomlijnd antwoord op bestaat. Oók de docent weet niet direct het juiste antwoord. Het gesprek draait om het gezamenlijk onderzoek naar antwoorden en inzichten.
Filosofische gesprekken geven leerlingen de ruimte om vrijuit te oefenen met spreken en luisteren aan de hand van een aansprekende filosofische vraag. Samen met de verwerkingsopdrachten ontwikkelen leerlingen hun denkvaardigheden en tegelijkertijd hun woordenschat, taalbegrip en gespreksvaardigheden!
Docentenhandboek en werkboek
Wat denk jij? bestaat uit een docentenhandboek en een werkboek voor de leerling met gedifferentieerde taalverwerkingsopdrachten. Het docentenhandboek geeft handvatten voor het voeren van filosofiegesprekken met anderstalige leerlingen: 10 concrete algemene tips en per thema suggesties voor de bespreking. In het werkboek voor leerlingen staan de verwerkingsopdrachten bij deze tien gesprekken. De instructie bij de verwerkingsopdrachten vind je terug in het docentenhandboek.
Nieuwsgierig geworden?
Bestel het lespakket ‘Wat denk jij?’ via de website van Uitgeverij Eenvoudig Communiceren. Daar vind je gelijk ook meer informatie over de inhoud van het lespakket!
Meer informatie
Het lespakket ‘Wat denk jij?’ is ontwikkeld in een samenwerking tussen NT2-docent Annefieke Bonants en het ITTA.
Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met de contactpersoon.
Benieuwd naar wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster ISK of over het cluster voortgezet onderwijs.