Waarom dit experiment?
De werving van NT1’ers met beperkte basisvaardigheden is voor veel gemeenten en organisaties een punt van aandacht. De methodiek KLASSE! helpt hen, doordat zij beter leren kijken naar de doelgroep, leerwensen en de vindplaatsen. Maar de vervolgstap, het goed vormgeven van een KLASSE!-cursus, blijkt lastig. Voor de Handleiding Werven met KLASSE! verzamelden we succesfactoren en praktische tips voor organisatoren van laagdrempelige cursussen en cursusleiders.
Experiment in drie stappen
Om organisatoren en cursusleiders te helpen een goede cursus op te zetten voor NT1-ers met beperkte basisvaardigheden, voerden we een experiment uit. We wilden succesfactoren en good practices verzamelen en praktische instrumenten ontwikkelen. We volgden drie stappen:
1. We deden onderzoek onder lopende cursussen naar succesvolle en goede voorbeelden uit de praktijk. Dat onderzoek gebruikten we om een handleiding voor coördinatoren en cursusleiders te maken, met daarin:
- een handreiking voor hoe je een effectieve cursus opzet;
- een checklist voor gerichte werving;
- gesprekstips voor het gesprek met een potentiële leerder om het onderwerp ‘eigen vaardigheden’ bespreekbaar te maken.
2. We begeleidden cursusleiders bij het gebruik van de instrumenten in proeftuinen. De gemeente Meierijstad en vier bibliotheken deden met ons mee.
3. We keken terug: wat heeft goed gewerkt en wat kan nog beter? Ook keken we naar het aantal doorverwijzingen naar non-formele of formele cursussen NT1, gecijferdheid of digitale vaardigheden. Is dit gestegen door deze nieuwe aanpak?
Met alle bevindingen is een handleiding opgesteld:
Samenwerking
Behalve met Marian Janssen-de Goede – de ontwikkelaar van KLASSE! – en Cinop, werkten we in dit experiment samen met de bibliotheken Weert, Rotterdam en Flevomeer en Stichting Rozet. We stemden bovendien af met een focusgroep van mensen uit de doelgroep en een klankbordgroep van professionals uit het werkveld Basisvaardigheden.
Meer informatie
Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met de contactpersoon.
Benieuwd wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster basisvaardigheden.