Yaël Latuny en Loeka van der Kooij schreven samen het artikel 'Duaal inburgeren: wat werkt?
Acht succesfactoren uit de praktijk'. Hiervoor spraken zij met vier gemeenten en samenwerkingspartners over de B1- en de Z-route.
Elwine Halewijn sprak met Femke Muller en Malika Tahiri van Danner & Danner en met Marjan Meijerink en Pleuni Kalenkamp van het ROC van Twente. Zij zijn allen betrokken bij twee verschillende verlengde intakes – ook wel startklas, opstartklas of brugklas geheten. Wijken de adviezen van de verlengde intake af van de leerbaarheidstoets? In Elwine's artikel 'Twee masters en toch niet leerbaar? Verlengde intake in de inburgering' lees je het antwoord.
Hoe kun je een MAP-traject zinvol invullen? Dat is de vraag waar veel gemeenten mee zitten. Bregje Kaars Sijpesteijn begeleidde als externe trainer drie loopbaantrainers in een pilotproject in Dalfsen. In haar artikel 'Aan de slag met de Module Arbeidsmarkt en Participatie - De kracht van samenwerking binnen de gemeente', doet zij verslag.
Abonnees kunnen de artikelen ook online lezen.
Nummer 230 van Tijdschrift Les is verschenen
In dit nummer drie artikelen van ITTA (senior) adviseurs.
Het thema van deze Les is inburgering in Vlaanderen en Nederland. Vanaf 1 januari 2022 is in Nederland de nieuwe Wet inburgering in werking getreden. Tweeënhalf jaar later is het tijd om een eerste balans op te maken.