Nieuwsoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Onderzoek: Van de werkvloer naar het leven
Trefwoorden: onderzoek, taalvaardigheid, basisvaardigheden, arbeidsmarkt, nederlands op de werkvloer, duurzaam, werkvloer, werkgevers, leefdomein, handvatten, geletterdheid, inzetbaarheid, arbeidstoeleiding, werkgever, taal, digitale, vaardigheden, laaggeletterd
Het ITTA heeft in 2023 in opdracht van het Expertisepunt Basisvaardigheden een verkennend onderzoek uitgevoerd naar wat werknemers met beperkte basisvaardigheden nodig hebben om duurzaam aan het werk te blijven, zich te kunnen ontwikkelen en mee te...
-
Onderzoek: Een gezinsperspectief op financiële geletterdheid
Trefwoorden: onderzoek, rekenen, digitale vaardigheden, basisvaardigheden, meedoen, geletterdheid, financiële_geletterdheid, geldkeuzes, geldzaken, kinderen, gezinsperspectief
Gebaseerd op actualiteiten, urgente kwesties en vraagstukken uit de praktijk coördineert het Expertisepunt Basisvaardigheden (EB) een landelijke onderzoeksagenda rondom basisvaardigheden. Het EB heeft vijf onderzoeken gehonoreerd voor 2024 onder...
-
Lezen in het (v)mbo is van levensbelang
Trefwoorden: taalbeleid, leesvaardigheid
Hoe kan leesonderwijs in het (v)mbo bevorderd kan worden? Ruim vijftig docenten, mediathecarissen, opleiders en onderzoekers bogen zich op 1 februari over deze vraag. Unaniem luidde de conclusie: aandacht voor (vrij) lezen in het vmbo en mbo is...
-
Studiemiddag Lezen in het mbo
Trefwoorden: leesvaardigheid
Stichting Lezen organiseert op 25 september een studiemiddag voor docenten Nederlands in het mbo over het belang van lezen. Piet Litjens en Lies Alons van het ITTA spreken op deze middag over ontwikkeling van geletterdheid en over het inzetten van...
-
Taalontwikkeling bij peuters
Trefwoorden: taalbeleid
De gemeente Amsterdam wil alle kinderen vanaf 2,5 jaar naar school sturen, om taalachterstanden weg te werken. Peuters in de Utrechtse wijk Overvecht krijgen een ‘vroegschools’ traject. Jacqueline de Maa van het Expertisecentrum TOP (Taal,...
-
Samen bouwen aan goed leesonderwijs
Trefwoorden: leesvaardigheid
Hoe kunnen school, opleiders, ouders en politiek de handen ineen slaan om leesbevordering in het vmbo structureel op de kaart te zetten?
-
Zelfstandig werken aan lezen en schrijven
Trefwoorden: leesvaardigheid, laaggeletterdheid, alfabetisering, docent, volwasseneneducatie
Hoe kunnen taalleerders zelfstandig werken aan leren lezen en schrijven? Daarvoor moeten zij hun eigen leerproces kunnen sturen, niet alleen nu maar ook op de langere termijn. Het ITTA en Stichting Melkweg+ werken samen met Duitse en Engelse...
-
ITTA in actie voor taal en gezondheid
Trefwoorden: taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid
ITTA heeft zich verbonden aan het nationale preventieprogramma Alles is Gezondheid. Daarnaast is ons instituut partner geworden van de Alliantie gezondheid en geletterdheid. Door beide pledges te ondertekenen belooft het ITTA gerichte en concrete...
-
Begrippenlijst volwasseneneducatie
Trefwoorden: laaggeletterdheid, NT2, educatie, inburgeren, NT1
In het werkveld van de volwasseneneducatie worden veel begrippen gebruikt en op verschillende manieren uitgelegd. Dit zorgt regelmatig voor onduidelijkheid over de betekenis van bepaalde terminologie. Zo lopen begrippen als laaggeletterd en...
-
VIME: model voor inzet taalvrijwilligers gereed
Trefwoorden: vrijwilliger
Het Erasmus+ project VIME (Volunteers in Migrant Education) vordert en het model waarin voor zowel migranten als Nederlandssprekenden de rollen van vrijwilligers worden beschreven is gereed. Er zijn vier kernrollen onderscheiden met betrekking tot...
-
Hoe 21e-eeuws zijn de 21e-eeuwse vaardigheden?
Trefwoorden: nederlands, digitale vaardigheden
Kritisch denken, informatievaardigheden en samenwerken worden genoemd als 21e-eeuwse vaardigheden. Maar hoe nieuw en 21e-eeuws zijn deze vaardigheden eigenlijk? Dit en meer kwam aan bod tijdens de studiedag van de Mbo Taalacademie, op 22 september...
-
Nieuwe edities: Taalbewust beroepsonderwijs en Zebra
Trefwoorden: -
De vijf vuistregels voor taalbewust beroepsonderwijs en dé NT2-methode voor jongeren van 12-18 jaar die het Nederlands als tweede taal leren. Zowel Taalbewust beroepsonderwijs en Zebra zijn herzien en opnieuw verschenen!
-
Taalvrijwilligers in actie in de juiste rol: de VIME Toolkit is gereed
Trefwoorden: vrijwilliger, NT2
In welke rol komt een taalmaatje, taalcoach of ondersteuner het best tot zijn recht? Hoe bepaal je als coördinator welke rol het beste aansluit? Welke ondersteuning hebben de vrijwilligers nodig? Het internationale Erasmus+-project VIME geeft...
-
Taal in de gemeente: inburgering en geletterdheid
Trefwoorden: vrijwilliger, NT2, educatie, NT1
Taal staat op de agenda in veel gemeenten: educatie, taalcursussen, taalmaatjes en andere vrijwilligers. Er zijn veel initiatieven en tegelijkertijd leven er veel vragen: hoe vind je laaggeletterden? Hoe verbind je professionele trajecten met...
-
Basisvaardigheden in de lift
Trefwoorden: laaggeletterdheid, rekenen, digitale vaardigheden, NT1, basisvaardigheden, coachen
De basisvaardigheden taal, rekenen en digitale vaardigheden staan volop in de belangstelling. Het goede nieuws is dat de overheid de komende jaren extra budget heeft voor volwasseneneducatie, onder het motto dat iedereen mee moet kunnen blijven...
-
[BLOG] #Ouderwijs
Trefwoorden: ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Of je nu naar de Luizenmoeder kijkt of de (sociale)media volgt, de relatie tussen ouders en school lijkt niet al te best. Wangedrag van ouders, scholen die kinderen en ouders wegsturen, gebrek aan passend onderwijs; het lijkt wel alsof alles...
-
Werkconferentie Vakonderwijs en Geletterdheid
Trefwoorden: vakonderwijs
Op vrijdag 6 december vindt in Amersfoort de werkconferentie Vakonderwijs en Geletterdheid plaats. Het thema van de conferentie is: Hoe werk je als school aan een taaloffensief in de (zaak)vakken. Lezen is immers ingebed in lezen, praten en...
-
Laat ze lezen, ook nu!
Trefwoorden: -
Nog niet zo lang geleden kopten de media ‘leesvaardigheid van leerlingen gaat achteruit’ en ‘laaggeletterdheid onder jongeren neemt toe'. Iedereen is het erover eens dat lezen belangrijk is. Ook nu, thuis, zouden leerlingen leeskilometers...
-
Studiedag Mbo Taalacademie 25 september 2020
Trefwoorden: leesvaardigheid, afstandsleren, Mbotaalacademie
De studiedag 'Over lezen gesproken!' staat in het teken van het bevorderen van tekstbegrip, leesvaardigheid en leesplezier in het mbo.Er zullen plenaire lezingen plaatsvinden waarna we in gesprek gaan met de sprekers en andere experts. Ons staat...
-
Aandacht voor taal en laaggeletterdheid op de werkvloer
Trefwoorden: laaggeletterdheid, nederlands op de werkvloer
Voor bedrijven is er geld beschikbaar voor taalscholing van werknemers via de stimuleringsregeling taal (Tel mee met Taal). Ook staan werkgevers te springen om personeel. Maar wat als werknemers (nog) niet goed Nederlands spreken of als medewerkers...
-
Handreiking laaggeletterdheid voor werkgevers
Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, arbeidsmarkt, werkgevers
Werkgevers komen laaggeletterdheid bij diverse groepen tegen: bijvoorbeeld bij werknemers, klanten of patiënten. Maar veelal stuiten werkgevers op de vraag: Wat kan ik doen? Wil je iets met taalscholing voor je medewerkers doen, of is het zinvoller...
-
Nieuwe handreiking bij aanpak laaggeletterdheid voor gemeenten
Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, kwaliteit, gemeente
De nieuwe handreiking ‘Kwaliteit bij aanpak van laaggeletterdheid’ helpt gemeenten bij het sturen op kwaliteit van het non-formele aanbod voor basisvaardigheden.
-
Onderzoek: Van de werkvloer naar het leven
Trefwoorden: onderzoek, laaggeletterdheid, basisvaardigheden, werkgevers
Het Expertisepunt Basisvaardigheden (EB) coördineert een landelijke onderzoeksagenda rondom basisvaardigheden. Het EB heeft vier onderzoeken gehonoreerd waaronder het onderzoek van het ITTA, Van de Werkvloer naar het Leven. Wij mogen het onderzoek...
-
Graag introduceren wij onze nieuwe collega: Maxime van der Voorn, adviseur bij ITTA
Trefwoorden: ISK, ouderbetrokkenheid, basisvaardigheden, adviseur, projecten
Drs. Maxime van der Voorn is bij het ITTA werkzaam binnen de clusters basisvaardigheden en taal- en ouderbetrokkenheid. Zij houdt zich bezig met verschillende projecten. Zo is zij betrokken bij het project basisvaardigheden op de werkvloer, bij de...
-
Nieuwe handreiking bij aanpak laaggeletterdheid voor gemeenten
Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, kwaliteit, gemeenten, handreiking, instrumenten
Gemeenten hebben een belangrijke rol in de aanpak van laaggeletterdheid en het sturen op de kwaliteit ervan. De handreiking 'Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardigheden' bevat informatie, instrumenten en voorbeelden om gemeenten te helpen bij...
-
Heel MBO leest!
Trefwoorden: mbo, mbo docenten, leesbevordering, leesoffensief, bibliotheken
Kennispunt Taal en Rekenen, de Mbo Taalacademie en Stichting Lezen starten een offensief om mbo-studenten aan het lezen te krijgen: Heel mbo leest! Op vrijdag 10 november gaat het leesoffensief van start met een grote conferentie in Amersfoort.
-
Meetellen! - De zevende conferentie voor NT1-docenten
Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, digitale vaardigheden, docenten, NT1, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, workshops, conferentie
Als NT1-docent, hoe zorg je ervoor dat cursisten regelingen van de overheid begrijpen én dat zij mondig genoeg zijn om aan te geven dat ze daarvoor in aanmerking komen?Hoe zorg je ervoor dat zij meetellen?
- Titel
- Publicatiedatum