Nieuwsoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Nieuwe handreiking bij aanpak laaggeletterdheid voor gemeenten
Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, kwaliteit, gemeenten, handreiking, instrumenten
Gemeenten hebben een belangrijke rol in de aanpak van laaggeletterdheid en het sturen op de kwaliteit ervan. De handreiking 'Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardigheden' bevat informatie, instrumenten en voorbeelden om gemeenten te helpen bij...
-
Video beschikbaar bij de handreiking ‘O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs!’
Trefwoorden: NT2, praktijkonderwijs, handreiking
In opdracht van LOWAN-vo heeft ITTA UvA Kennisinstituut voor taalontwikkeling een handreiking geschreven voor docenten, ondersteuners en stagebegeleiders van NT2-leerlingen in het PrO. Bij deze handreiking is nu een video beschikbaar die je meeneemt...
-
Doorlopende leerlijnen binnen handbereik
Trefwoorden: taalbeleid, didactiek
In de Campagne Leersucces is handen en voeten gegeven aan doorlopende leerlijnen vmbo-mbo. Met de ontwikkelde aanpak hebben jongeren in het beroepsonderwijs grotere kans op een succesvolle leerloopbaan. De schat aan ervaringen en producten is nu...
-
Website Expertisecentrum TOP in de lucht!
Trefwoorden: taalbeleid
De website van het Expertisecentrum TOP (Taalontwikkeling, Ouderbetrokkenheid en Participatie) is een feit. U vindt er kennis over en instrumenten voor taalontwikkeling in het kader van ouderbetrokkenheid. En handreikingen voor vertaling van beleid...
-
Pilot met online feedbackinstrument voor vmbo-docenten
Trefwoorden: -
Feedback op afstand is een nieuw feedbackinstrument voor vmbo-docenten. Beginnende docenten, maar ook docenten met ervaring, kunnen een filmpje van hun eigen les plaatsen op een beschermde website. Op een tijdstip naar keuze kunnen zij elkaar daarop...
-
Nieuwe uitgave: Taalbewust beroepsonderwijs
Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalontwikkeling
Docenten kunnen direct aan de slag met de vijf vuistregels voor taalstimulerend, efficiënt en leerzaam onderwijs. Het nieuwe boek is een vervolg op Drieslag taal. Het bestaat uit een prettig geschreven theoretisch deel en een deel met casussen, die...
-
Feedback op afstand
Trefwoorden: didactiek
Beginnende docenten in het voortgezet onderwijs hebben aandacht en ondersteuning nodig. Het nieuwe instrument Feedback op afstand maakt dat nu eenvoudig. Beginnende docenten, maar ook docenten met ervaring, kunnen een filmpje van hun eigen les...
-
Lezen in het mbo: probleem of uitdaging
Trefwoorden: leesvaardigheid, didactiek
Driemaal per jaar is er een studiedag voor iedereen die zich bezighoudt met taal in het mbo. Het thema van de komende studiedag op 25 september 2015 is Lezen in het mbo: probleem of uitdaging? Wat is effectieve leesdidactiek, wat kunnen we leren uit...
-
Arrangementen voor nieuwkomers in het voortgezet onderwijs
Trefwoorden: ISK, leerlijnen, NT2
In opdracht van het ministerie van OCW ontwikkelen LOWAN en ITTA concrete leerlijnen en doelen voor het onderwijs aan nieuwkomers in het voortgezet onderwijs. Met deze arrangementen kunnen scholen doelgericht aan de slag. De arrangementen worden...
-
Van koffie-uur tot taalverhoging
Trefwoorden: non-formeel, educatie
Welke doelgroepen wonen er binnen de gemeente, wat voor educatietraject kan de gemeente bieden en wie kan dit leveren? De bestaande handreiking voor gemeentenTransitie van educatie naar het sociaal domein is uitgebreid met een paragraaf voor het...
-
Laat ISK-leerlingen snel en gericht Nederlands leren
Trefwoorden: leerlijnen, Uitstroomprofielen
Hoe kunnen middelbare scholen 12- tot 18-jarige nieuwkomers een effectief en efficiënt leertraject bieden? De door ITTA en LOWAN ontwikkelde leerlijnen voor het eerste opvangonderwijs VO geven scholen handreikingen voor de inrichting en invulling...
-
Expertmeeting inburgering-vaktrajecten mbo
Trefwoorden: taalbeleid, geintegreerde trajecten, mbo
Nederlandse gemeenten hebben te maken met grote aantallen vluchtelingen en hebben behoefte aan geschoolde arbeidskrachten. Hoe leiden we inburgeraars met succes naar werk? Combinatietrajecten van inburgering, oriëntatie op de Nederlandse...
-
Anderstaligen in het mbo: hoe te examineren?
Trefwoorden: mbo, instellingsexamens, examineren
In een groot aantal gemeenten en instellingen is men op zoek naar passende manieren om vluchtelingen naar het mbo te begeleiden. De verplichte examinering van de Nederlandse taal op 2F of 3F aan het eind van de mbo-opleiding kan een barrière vormen...
-
Aanpak voor zelfstandig leren
Trefwoorden: didactiek
Hoe kun je volwassen leerders helpen vaardigheden te ontwikkelen voor zelfstandig leren? Op itta.uva.nl/learnerautonomy vindt u handreikingen om samen met volwassen leerders te werken aan duurzaam leren. Op 9 november is er een webinar over de...
-
Veelgestelde vragen: anderstaligen in het mbo
Trefwoorden: NT2, instellingsexamens, examineren
In 2016 verscheen de Handreiking Examinering van anderstalige migranten in het mbo. Onlangs verscheen een uitbreiding van de handreiking met het document Veelgestelde vragen. Beide documenten zijn opgesteld door de Commissie Staatsexamens NT2.
-
Laaggeletterden en coaching
Trefwoorden: coachen
Coaching: een effectieve manier om leerders te ondersteunen bij het formuleren en uitproberen van eigen leervragen, leerdoelen, acties en strategieën. Coaching is een essentieel onderdeel in het Erasmus+ project ALL-SR en het project DOEN?! Bij...
-
Protocol Dyslexie mbo nu beschikbaar
Trefwoorden: leesvaardigheid, mbo
Protocol Dyslexie mbo is nu gratis beschikbaar. Het document is een handreiking voor docenten, zorgcoördinatoren en management in het mbo. Het bevat richtlijnen voor signalering, diagnosticering en begeleiding van studenten met leesproblemen en/of...
-
Overzicht scholingsaanbod begin 2018
Trefwoorden: -
Het ITTA start begin 2018 met een aantal korte praktijkgerichte scholingen die voor zowel docenten uit de ISK als voor docenten uit het regulier onderwijs praktische handvatten geeft om de lessen activerend en effectief in te richten. Aanmelding...
-
Van ISK naar MBO, in gesprek over doorstroom
Trefwoorden: ISK, taalontwikkeling, NT2, inburgeren
Om met succes te kunnen doorstromen van de ISK naar een reguliere opleiding in het MBO is een doorlopende taalleerlijn noodzakelijk. Hiervoor is het van belang dat beide onderwijsinstellingen duidelijk in beeld hebben wat ze van elkaar kunnen...
-
O jee, een NT2-leerling in het regulier onderwijs
Trefwoorden: NT2, regulier onderwijs
Waar lopen NT2-leerlingen in het regulier onderwijs tegenaan? Op welke manier kan de docent hen in de klas ondersteunen? En natuurlijk ook: wat kan de leerling zelf doen? Praktische tips en adviezen vind je in de Handreiking ‘O jee, een...
-
Leerlijn Alfabetisering ISK
Trefwoorden: alfabetisering
Welke stappen nemen analfabete leerlingen in de ISK? Hoe leren leerlingen snel lezen en schrijven in het Latijnse schrift, zodat ze mee kunnen doen aan de lessen voor gealfabetiseerde leerlingen? Met de Leerlijn Alfabetisering ISK hebben docenten...
-
Nu ook korte scholing voor ISK-docenten
Trefwoorden: -
Wilt u leren hoe u NT2-leerlingen in de ISK beter kunt begeleiden? Wilt u uw theoretische kennis uitbreiden en praktische inzichten opdoen? Neem dan deel aan een van onze scholingen. Het ITTA biedt nu ook korte scholingen voor vak- en taaldocenten...
-
ITTA & BVNT2-conferentie 2019
Trefwoorden: -
Op 18 mei vond de jaarlijkse conferentie van de BVNT2 plaats met als thema 'Het vakmanschap van de NT2-docent'. Ook het ITTA was er dit jaar weer te vinden met verschillende workshops. Hieronder een overzicht van de workshops die gegeven werden met...
-
Nieuwe video’s bij handreiking Ojee, een NT2-leerling in de klas!
Trefwoorden: -
Er zijn twee nieuwe video’s beschikbaar bij de handreiking Ojee, een NT2-leerling in de klas: ‘Werken aan woordenschat’ en ‘De instructie en uitleg van de docent begrijpen’. De video’s zijn geschikt voor professionalisering en training...
-
Leren leren door coaching
Trefwoorden: -
Hij is in de lucht! Een website waarin we informatie uit onze projecten rond zelfstandig leren in de volwasseneneducatie handzaam hebben samengebracht. Instrumenten, beeldmateriaal, artikelen, links naar websites, en voor de doorpakker:...
-
Elke leerling aan het lezen!
Trefwoorden: leesvaardigheid, afstandsleren
Hoe houd je leerlingen aan het lezen nu ze meer thuis zijn? En hoe kun je op school gericht verder werken aan leesbevordering? Leesvaardigheid is belangrijk voor alle leerlingen. Daar is iedereen het wel over eens. Veel leerlingen hebben echter...
-
Handreiking voor docenten in het PrO
Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het praktijkonderwijs heeft te maken met instroom van veel NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun tweedetaalverwervingsproces. Het is belangrijk dat zij voldoende begeleiding krijgen. Zo kunnen zij hun taalvaardigheid verder...
-
Scholing Digitale vaardigheden in de ISK gaat van start!
Trefwoorden: digitale vaardigheden, professionalisering, NT2-didactiek
Digitale vaardigheden zijn onmisbaar, ook voor ISK-leerlingen. In korte tijd moeten ze leren omgaan met devices, programma’s en digitale communicatie om de taal te leren en om mee te komen in de maatschappij. Het ITTA verzorgt de scholing Digitale...
-
Inspiratie voor ISK-zomerscholen
Trefwoorden: NT2, Zomerschool
Nieuwkomers hebben zowel in schooljaar 2019-2020 als in 2020-2021 onderwijstijd gemist. Het is belangrijk om deze leerlingen de komende tijd voldoende taalbagage mee te geven. Een zomerschoolprogramma zorgt voor extra onderwijstijd en draagt bij...
-
Aandacht voor taal en laaggeletterdheid op de werkvloer
Trefwoorden: laaggeletterdheid, nederlands op de werkvloer
Voor bedrijven is er geld beschikbaar voor taalscholing van werknemers via de stimuleringsregeling taal (Tel mee met Taal). Ook staan werkgevers te springen om personeel. Maar wat als werknemers (nog) niet goed Nederlands spreken of als medewerkers...
-
Handreiking laaggeletterdheid voor werkgevers
Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, arbeidsmarkt, werkgevers
Werkgevers komen laaggeletterdheid bij diverse groepen tegen: bijvoorbeeld bij werknemers, klanten of patiënten. Maar veelal stuiten werkgevers op de vraag: Wat kan ik doen? Wil je iets met taalscholing voor je medewerkers doen, of is het zinvoller...
-
Nieuwe handreiking bij aanpak laaggeletterdheid voor gemeenten
Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, kwaliteit, gemeente
De nieuwe handreiking ‘Kwaliteit bij aanpak van laaggeletterdheid’ helpt gemeenten bij het sturen op kwaliteit van het non-formele aanbod voor basisvaardigheden.
-
TOVII: Trajectindicatie Verlengde Intake Inburgering
Trefwoorden: Inburgeringsroute
Zoeken jullie als gemeente en taalaanbieder meer houvast om een passende leerroute voor een inburgeraar te bepalen? We stellen nu (gratis) een observatieinstrument ter beschkiking, de TOVII. Deze zet je idealiter in de verlengde intake / Startklas.
-
Lancering hernieuwde website NT2-beginnersdoelen.org
Trefwoorden: NT2, volwasseneneducatie, leerdoelen
We weten dat het volwassen leerders motiveert om te werken aan hun eigen leerdoelen. De website met NT2-leerdoelen voor volwassenen en een handreiking voor begeleiders is nu helemaal geactualiseerd. Je kunt het als begeleider gebruiken om met je...
-
Terugblik op de studiedag van LOWAN-vo: Ruim 1100 deelnemers deden mee aan de jaarlijkse studiedag van LOWAN-vo 2022.
Trefwoorden: alfabetisering, spreekvaardigheid, taaltontwikkeling, leesproblemen, dyslexie
Op maandag 7 november 2022 organiseerde LOWAN-VO de jaarlijkse studiedag voor het nieuwkomersonderwijs VO. Naast een plenair programma waren er maar liefst 38 workshops waaronder vier die werden gegeven door adviseurs van het ITTA. We blikken terug...
-
Onderzoek: Een gezinsperspectief op financiële geletterdheid
Trefwoorden: onderzoek, rekenen, digitale vaardigheden, basisvaardigheden, meedoen, geletterdheid, financiële_geletterdheid, geldkeuzes, geldzaken, kinderen, gezinsperspectief
Gebaseerd op actualiteiten, urgente kwesties en vraagstukken uit de praktijk coördineert het Expertisepunt Basisvaardigheden (EB) een landelijke onderzoeksagenda rondom basisvaardigheden. Het EB heeft vijf onderzoeken gehonoreerd voor 2024 onder...
- Titel
- Publicatiedatum