Nieuwsoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Onderzoek: van de werkvloer naar het leven
Trefwoorden: onderzoek, taalvaardigheid, basisvaardigheden, arbeidsmarkt, nederlands op de werkvloer, duurzaam, werkvloer, werkgevers, leefdomein, handvatten, geletterdheid, inzetbaarheid, arbeidstoeleiding, werkgever, taal, digitale, vaardigheden, laaggeletterd
Het ITTA heeft in 2023 in opdracht van het Expertisepunt Basisvaardigheden een verkennend onderzoek uitgevoerd naar wat werknemers met beperkte basisvaardigheden nodig hebben om duurzaam aan het werk te blijven, zich te kunnen ontwikkelen en mee te...
-
De Volgende Stap
Trefwoorden: NT2, NT1, volwasseneneducatie, vervolgonderwijs, schooladvies, onderwijsprofessionals, basisschool, middelbaar-onderwijs, taallessen
De overstap van basis- naar middelbaar onderwijs vraagt in Nederland veel van ouders: zij zijn verantwoordelijk voor het inschrijven van een kind op de nieuwe school en moeten daarbij verschillende gesprekken kunnen voeren met...
-
Meetellen! - De zevende conferentie voor NT1-docenten
Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, digitale vaardigheden, docenten, NT1, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, workshops, conferentie
Als NT1-docent, hoe zorg je ervoor dat cursisten regelingen van de overheid begrijpen én dat zij mondig genoeg zijn om aan te geven dat ze daarvoor in aanmerking komen?Hoe zorg je ervoor dat zij meetellen?
-
NT2-scholing die past bij jouw kennis en ervaring
Trefwoorden: NT2, NT2-didactiek
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. Je moet kunnen inspelen op grote verschillen tussen leerlingen: in taalniveau, achtergronden competenties. En je moet kunnen omgaan met de constante in- en uitstroom van leerlingen. Goede kennis van...
-
Terugblik op de studiedag van LOWAN-vo: Ruim 1100 deelnemers deden mee aan de jaarlijkse studiedag van LOWAN-vo 2022.
Trefwoorden: alfabetisering, spreekvaardigheid, taaltontwikkeling, leesproblemen, dyslexie
Op maandag 7 november 2022 organiseerde LOWAN-VO de jaarlijkse studiedag voor het nieuwkomersonderwijs VO. Naast een plenair programma waren er maar liefst 38 workshops waaronder vier die werden gegeven door adviseurs van het ITTA. We blikken terug...
-
Terugblik op de conferentie ‘Samenwerken met ouders in aanvullend onderwijs’
Trefwoorden: laaggeletterdheid, bibliotheek, laagtaalvaardigheid, professionals
Op 10 november 2022 organiseerde NEXT, een samenwerking van ITTA UvA, Stichting voor Kennis en sociale Cohesie (SKC) en Stichting Jeugd en Samenleving Rijnland (JES), de conferentie “Samenwerken met ouders in aanvullend onderwijs”. We kijken...
-
Lancering hernieuwde website NT2-beginnersdoelen.org
Trefwoorden: NT2, volwasseneneducatie, leerdoelen
We weten dat het volwassen leerders motiveert om te werken aan hun eigen leerdoelen. De website met NT2-leerdoelen voor volwassenen en een handreiking voor begeleiders is nu helemaal geactualiseerd. Je kunt het als begeleider gebruiken om met je...
-
Praten in en over je vak
Trefwoorden: -
Praten doen we elke dag. Met familie, vrienden of in een winkel. Op het werk praten we ook met collega’s, een baas of met klanten. Maar voor anderstalige is het soms lastig om in het Nederlands te praten over je beroep. Hoe ziet dat voorwerp...
-
Maand van de filosofie: voer een filosofisch gesprek in de NT2-les!
Trefwoorden: filosofie, lesmateriaal
April is de maand van de filosofie. Een mooie kans om een filosofisch gesprek te voeren met je ISK-leerlingen! Ons nieuwe lesmateriaal ‘Wat denk jij?’ geeft inspiratie voor tien filosofische gesprekken. Het materiaal bestaat uit een...
-
De Drieslag NT2: schoolbreed aandacht voor taalontwikkeling
Trefwoorden: taalbeleid, taalontwikkeling, leerlijnen, NT2
Een NT2-leerling die doorstroomt naar het regulier onderwijs wordt ondergedompeld in de Nederlandse taal. Toch merken we dat taalleren hier niet altijd vanzelf gaat. Wat heeft de NT2-leerling nodig om zijn Nederlandse taalvaardigheid verder te...
-
Filosofische gesprekken in de NT2-les
Trefwoorden: ISK, NT2-docent, filosofie
Wanneer is iemand een goede vriend? Kun je praten met een dier? Wanneer is iets lelijk? Wat betekent gelukkig zijn? Met het nieuwe lesmateriaal Wat denk jij? leren ISK-leerlingen de taal door te filosoferen. Want: iedereen kan filosoferen. De lessen...
-
Studiemiddag Gezondheid en Taal
Trefwoorden: NT2-docent, inburgering, gezondheid
Als NT2-docent en als coördinator weet je dat een cursist lekker in zijn vel moet zitten om te kunnen leren. Je kunt dus niet om de psychische en lichamelijke gezondheid van je deelnemers heen. Het is daarom goed dit onderwerp met hen bespreken....
-
Nieuwe uitgave Vakgesprekken
Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, NT2, inburgeren, praktijkgericht leren
Op veler verzoek hebben we ‘Vakgesprekken, Praten over je beroep’ opnieuw uitgegeven. Het geeft NT2-studenten handvatten om een effectief vakgesprek te kunnen voeren. Met het nieuwe inburgeringsstelsel in het vooruitzicht is een heruitgave van...
-
'Mag ik u iets vragen?' Nieuwe uitgave Vakgesprekken
Trefwoorden: ISK, NT2, inburgeren
In Vakgesprekken leert een NT2-student alles over hoe je een gesprek voert over je vak. Geschikt voor iedereen die het lastig vindt om over werk te praten in het Nederlands. Vakgesprekken is een samenwerking tussen Eenvoudig Communiceren en het ITTA...
-
Train-de-trainer oudercursus Ei van Columbus
Trefwoorden: buitenschools leren, ouderbetrokkenheid, ei
Voor een goede samenwerking tussen ouders en school is het essentieel dat beide partijen kennis nemen van elkaars taal en cultuur. Hiervoor hebben basisscholen handvatten nodig om de samenwerking met ouders tot stand te brengen, en moeten ouders...
-
Zomerse inspiratiemiddag Gezondheid en Taal
Trefwoorden: NT2-docent
Als NT2-docent weet je dat een cursist lekker in zijn vel moet zitten om te kunnen leren. Je kunt dus niet om de psychische en lichamelijke gezondheid van je cursisten heen. Het is daarom goed dit onderwerp met je cursisten te bespreken. Maar hoe...
-
Scholing ‘Verlengde intake in de ISK’
Trefwoorden: ISK, leerlijnen, verlengde intake
Bij de start van het nieuwe schooljaar is het belangrijk om zicht te krijgen op de mogelijkheden van de ISK-leerling. Zo kun je de leerling in een passende leerroute plaatsen. In de scholing ‘Werken met een verlengde intake’ krijgt u handvatten...
-
Handreiking voor docenten in het PrO
Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het praktijkonderwijs heeft te maken met instroom van veel NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun tweedetaalverwervingsproces. Het is belangrijk dat zij voldoende begeleiding krijgen. Zo kunnen zij hun taalvaardigheid verder...
-
De Scan Samenwerken met ouders in de vve is nu online
Trefwoorden: taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, vve
De samenwerking met álle ouders in de vve versterken? En gezamenlijk de taalontwikkeling van het jonge kind versterken? Doe de Scan Samenwerken met ouders in de vve en krijg direct inzicht in je beleid én praktische handvatten om de samenwerking...
-
Praktijkgericht Taalleren - van WETEN naar DOEN
Trefwoorden: docenten, nederlands op de werkvloer
Praktijkgericht taalleren vraagt om praktijkgerichte lessen van de docent. Elke NT2-docent heeft wel een idee van hoe dat moet, maar doe je het ook zoals je zou willen? Of wil je iets nieuws toevoegen aan je repertoire? De modules van de nieuwe...
-
Elke leerling aan het lezen!
Trefwoorden: leesvaardigheid, afstandsleren
Hoe houd je leerlingen aan het lezen nu ze meer thuis zijn? En hoe kun je op school gericht verder werken aan leesbevordering? Leesvaardigheid is belangrijk voor alle leerlingen. Daar is iedereen het wel over eens. Veel leerlingen hebben echter...
-
Van ISK naar regulier onderwijs in coronatijd
Trefwoorden: taalontwikkeling
De afgelopen tijd hebben ISK-leerlingen voornamelijk onderwijs op afstand gevolgd. Leerlingen die nu moeten doorstromen naar het regulier onderwijs, hebben daardoor de afgelopen tijd minder taalcontact gehad. Hoe zorg je ervoor dat deze leerlingen...
-
Leren op afstand in de ISK
Trefwoorden: -
Hoe kun je als docent je ISK-leerlingen zo goed mogelijk begeleiden nu de leerlingen niet naar school mogen? Juist voor ISK-leerlingen is goed onderwijs op afstand zo belangrijk: ze zijn volop bezig met hun taalontwikkeling en moeten aan de slag met...
-
Nieuwe ISK-methode Kennis in de Klas (KIK)
Trefwoorden: taalontwikkeling
Kennis in de Klas (KIK) geeft je handvatten om taalontwikkelend te kunnen werken in de vaklessen in de ISK. De leerlingen werken in Kennis in de Klas aan taal én vakkennis. In februari 2020 verschijnt de uitgave KIK Mens & Maatschappij.
-
Gids voor consulenten - Language for work
Trefwoorden: -
Heb je te maken met cliënten die het Nederlands niet goed beheersen? En wil je handvatten om jouw dienstverlening effectiever te maken en om beter te kunnen communiceren met cliënten met een migratie-achtergrond? Lees dan de nieuwe...
-
Inspiratiebijeenkomst leesbevordering op maat in het vmbo
Trefwoorden: -
Op 26 november organiseren het Expertisecentrum Nederlands en het ITTA een inspiratiebijeenkomst Leesbevordering op maat in het vmbo.De bijeenkomst is bedoeld voor docenten Nederlands, mediathecarissen, taal- of leescoördinatoren, remedial...
-
Vol goede moed het schooljaar tegemoet
Trefwoorden: -
Zit u na de vakantie ook vol ideeën om het dit jaar anders te doen en zoekt u praktische handvatten voor hoe u dit kunt gaan aanpakken? Of heeft u dit jaar andere leerlingen in de klas en zoekt u een nieuwe aanpak? Bekijk dan ons trainingsaanbod...
-
Praktijkgericht Taalleren - van WETEN naar DOEN
Trefwoorden: -
Praktijkgericht taalleren vraagt om praktijkgerichte lessen van de docent. Elke NT2-docent heeft wel een idee van hoe dat moet, maar doe je het ook zoals je zou willen? Of wil je iets nieuws toevoegen aan je repertoire? De modules van de nieuwe...
-
Nieuwe training: Praktijkgericht taalleren
Trefwoorden: buitenschools leren, NT2
Binnenkort starten twee modules Praktijkgericht Taalleren voor docenten en coördinatoren in de inburgering. Wat betekent praktijkgericht taalleren voor jou als docent? Hoe ga je om met al die verschillende cursisten, hun wensen en ervaringen? Hoe...
-
Doelgericht analfabete leerlingen in de ISK leren lezen en schrijven
Trefwoorden: woordenschat, alfabetisering
ISK-docenten in de alfaklas staan voor de uitdaging leerlingen die niet of nauwelijks kunnen lezen en schrijven een goede start te geven in het onderwijs. De Leerlijn Alfabetisering ISK geeft een overzicht van de taalvaardigheden die analfabete en...
-
Onderwijs op maat aan nieuwkomersleerlingen in het VO
Trefwoorden: ISK, taalontwikkeling, NT2, voortgezet onderwijs
De instroom van nieuwkomersleerlingen in het voortgezet onderwijs behoeft aandacht. Hoe doet u recht aan de talenten van nieuwkomersleerlingen? Hoe organiseert u de juiste begeleiding? De VO-raad verzorgt op donderdag 21 juni 2018 in het Muntgebouw...
-
Overzicht scholingsaanbod begin 2018
Trefwoorden: -
Het ITTA start begin 2018 met een aantal korte praktijkgerichte scholingen die voor zowel docenten uit de ISK als voor docenten uit het regulier onderwijs praktische handvatten geeft om de lessen activerend en effectief in te richten. Aanmelding...
-
Hoe 21e-eeuws zijn de 21e-eeuwse vaardigheden?
Trefwoorden: nederlands, digitale vaardigheden
Kritisch denken, informatievaardigheden en samenwerken worden genoemd als 21e-eeuwse vaardigheden. Maar hoe nieuw en 21e-eeuws zijn deze vaardigheden eigenlijk? Dit en meer kwam aan bod tijdens de studiedag van de Mbo Taalacademie, op 22 september...
-
Laaggeletterden en coaching
Trefwoorden: coachen
Coaching: een effectieve manier om leerders te ondersteunen bij het formuleren en uitproberen van eigen leervragen, leerdoelen, acties en strategieën. Coaching is een essentieel onderdeel in het Erasmus+ project ALL-SR en het project DOEN?! Bij...
-
Veelgestelde vragen: anderstaligen in het mbo
Trefwoorden: NT2, instellingsexamens, examineren
In 2016 verscheen de Handreiking Examinering van anderstalige migranten in het mbo. Onlangs verscheen een uitbreiding van de handreiking met het document Veelgestelde vragen. Beide documenten zijn opgesteld door de Commissie Staatsexamens NT2.
-
Anderstaligen in het mbo: hoe te examineren?
Trefwoorden: mbo, instellingsexamens, examineren
In een groot aantal gemeenten en instellingen is men op zoek naar passende manieren om vluchtelingen naar het mbo te begeleiden. De verplichte examinering van de Nederlandse taal op 2F of 3F aan het eind van de mbo-opleiding kan een barrière vormen...
-
Onderzoek ISK en ouderbetrokkenheid in vo
Trefwoorden: ouderbetrokkenheid, passend onderwijs
ITTA gaat in samenwerking met verschillende scholen twee praktijkgerichte onderzoeken uitvoeren in het kader van NRO: één gericht op een verlengde intake voor ISK-leerlingen en één op het gebied van ouderbetrokkenheid in het vo.
-
Van koffie-uur tot taalverhoging
Trefwoorden: non-formeel, educatie
Welke doelgroepen wonen er binnen de gemeente, wat voor educatietraject kan de gemeente bieden en wie kan dit leveren? De bestaande handreiking voor gemeentenTransitie van educatie naar het sociaal domein is uitgebreid met een paragraaf voor het...
-
Raamwerk docent basisvaardigheden gereed
Trefwoorden: taalontwikkeling, rekenen, digitale vaardigheden, docent
Over welke competenties moet een docent basisvaardigheden voor volwassenen beschikken? In opdracht van het Steunpunt Basisvaardigheden is een Raamwerk docent basisvaardigheden ontwikkeld om deze competenties in kaart te brengen. Het Raamwerk biedt...
-
Werkconferentie Aanpak Taal: ouders en kind samen (in VVE/PO)
Trefwoorden: taalbeleid, didactiek
De werkconferentie op 16 juni is voor scholen, gemeenten, kinderopvang en peuterspeelzalen. U krijgt er informatie en concrete handvatten om aan de slag te gaan met een aanpak Taal die is gericht op ouder en kind samen.
- Titel
- Publicatiedatum