Projectenoverzicht
- Titel
-
Feedback op afstand
Vmbo-docenten coachen elkaar met web based instrument
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: didactiek, professionalisering, docent
Feedback op afstand is een nieuw feedbackinstrument voor vmbo-docenten. Beginnende docenten, maar ook docenten met ervaring, kunnen een filmpje van hun eigen les plaatsen op een beschermde website. Op een tijdstip naar keuze kunnen zij elkaar daarop...
-
Leesplezier én leersucces!
De Basislijst Schooltaalwoorden in het vmbo en in ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, didactiek
Succes bij begrijpend lezen is afhankelijk van de woordkennis van een leerling. De Basislijst Schooltaalwoorden vmbo bevat een selectie van 1600 schooltaalwoorden. Met deze lijst kunt u samen met uw collega's gericht werken aan uitbreiding van de...
-
Didactiek NT2 voor ISK-docenten in tien bijeenkomsten & praktijkopdrachten
Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent, NT2-didactiek
Sinds 2010 verzorgt het ITTA op scholen in het land en als open inschrijvingstraining de Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK. Zowel beginnende als ervaren ISK-docenten versterken met deze opleiding hun vaardigheden in het lesgeven aan...
-
(Praktijk)kennis verdiepen en experimenteren
Masterclasses voor taalcoaches en taaldocenten
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid, didactiek
Docenten en taalcoaches van roc Midden Nederland verdiepten hun didactische vaardigheden en competenties in masterclasses. In voorgaande jaren verzorgde het ITTA al een basale training taalontwikkelende didactiek.
-
Actief met taalregisseurs
Taalonderwijs bij Regio College
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid
Het Regio College werkte met het ITTA het concept van zogenaamde taalregisseurs uit. Speerpunt is hoe taaldidactiek in alle vakken gestimuleerd kan worden. ITTA coacht de regisseurs één op één.
-
Inspiratie voor taaldocenten
Resultaatgericht taalonderwijs bij Mbo College Airport en Amstelland
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, professionalisering, coachen
Het Mbo college zet in op motiverend en aantrekkelijk onderwijs voor de student. Het College verwacht dat docenten in effectief les geven en rekening houden met de verschillen in leerstijl, tempo, niveau, leeftijd van de studenten. Ze streeft...
-
Docenten trainen zichzelf in Online Study Circle
Grundtvig-project EU Speak 2014-2015
Doelgroep: - Trefwoorden: laagopgeleiden, schrijfvaardigheid, woordenschat, leesvaardigheid, laaggeletterdheid, docent
Europese universiteiten werken samen aan verbetering van het onderwijs aan laagopgeleide en laagtaalvaardige anderstaligen. Zij ontwikkelden een curriculum voor de opleiding van docenten die lesgeven aan deze doelgroep en een Online Study Circle....
-
Toezicht in de klas
Inspectie kwaliteit van inburgeringsaanbod
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In 2017 is ITTA gestart met het bezoeken van taalaanbieders met een keurmerk van Blik op Werk om de kwaliteit van het onderwijs te beoordelen. Daarbij wordt gekeken naar didactiek en naar de wijze waarop cursisten begeleid worden.
-
Leerlijn Alfabetisering ISK
Doelgericht werken aan alfabetisering van leerlingen in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, alfabetisering, leerlijnen
Uit welke stappen en onderdelen bestaat een succesvol alfatraject en welke materialen passen daarbij? Met de Leerlijn Alfabetisering ISK hebben docenten een handreiking voor de inrichting van hun onderwijs: welke onderdelen laat je aan bod komen,...
-
NT2-didactiek in de ISK
voor alle docenten die werkzaam zijn in de ISK
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. De groep leerlingen is heel divers en docenten moeten inspelen op de grote verschillen tussen leerlingen in taalniveau, in achtergrond en in competenties. Daarnaast hebben docenten te maken met een...
-
LLO-Collectief | Professionalisering van beroepsvakdocenten en praktijkopleiders
Gericht op het begeleiden van deelnemers met beperkte basisvaardigheden in LLO-trajecten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, digitale vaardigheden, professionalisering, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, zelfredzaamheid, LLO
In het kader van het LLO-Collectief – Leven Lang Ontwikkelen – wordt er in twee pilotregio’s, Twente en Zuidoost Brabant, passend scholingsaanbod ontwikkeld om met en voor de LLO-doelgroep te werken aan een toekomstperspectief en een duurzame...
- Titel