Projectenoverzicht
- Titel
-
Taalassessments op maat van het beroep
Ontwikkeling assessments en protocol Instellingsexamen talen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalniveau, examineren, professionalisering
Docenten van ROC West Brabant ontwierpen bij hun eigen beroepsrichting passende examenprotocollen, beoordelingsformulieren en opdrachten. Zij deden dat tijdens de training ‘Ontwikkeling Instellingsexamen Nederlands mbo’ voor de domeinen...
-
Gecertificeerd beoordelen
Opleiding en certificering taalassessoren Nederlands
Doelgroep: - Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, schrijfvaardigheid, examineren
Het ITTA verzorgde al voor verschillende ROC’s de opleiding tot taalassessor Nederlands in het mbo. Deelnemers leren daarin de instellingsexamens Nederlands in het mbo te beoordelen, op basis van het format van de instelling. Bij de opleiding...
-
Examinatorentraining Inburgeringsexamen
Training en examen tot gecertificeerd beoordelaar
Doelgroep: - Trefwoorden: examineren
Tussen 2007 en 2010 verzorgde het consortium van ITTA, Cito en ICE de examinatorentraining voor het inburgeringsexamen. Hierin leerden deelnemers assessments en portfolio-opdrachten van kandidaten te beoordelen.
-
Fast Lane to the labour market: snel op weg naar werk of opleiding
Erasmus+ project: een praktische aanpak voor de toeleiding naar werk of beroepsopleiding
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: mbo, inburgeren, arbeidsmarkt
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat vluchtelingen en andere nieuwkomers voldoende zijn toegerust om aan het werk te komen? En hoe kunnen bedrijven zorgen voor een goede inpassing op de werkvloer? In het project Fast Lane to the Labour market & VET...
-
Samenwerkend lezen in de ISK
Samen werken aan een beter tekstbegrip
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, differentiëren, activerende werkvormen
Binnen de ISK worden leerlingen in een relatief korte periode klaargestoomd voor een succesvolle doorstroom naar het regulier onderwijs. De sprong die zij daarbij moeten maken in hun Nederlandse leesvaardigheid is groot. Na een aantal jaar...
-
Goed van start: een verlengde intake in de ISK!
Formatieve evaluatie biedt zicht op leermogelijkheden
Doelgroep: ISK Trefwoorden: NT2, verlengde intake
Wanneer een leerling instroomt in de ISK is het van belang dat docenten zich een goed beeld vormen van de leerling. Wat kan de leerling al? Hoe instructiegevoelig is de leerling? En wat is een passend uitstroomprofiel? Een verlengde intake met...
-
TOVII - Voor de Startklas Inburgering
Trajectindicatie Observatie Verlengde Intake Inburgering
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Klantmanagers moeten in de WI2021 voor inburgeraars de geschikte inburgeringsroute vaststellen. Maar hoe bepaal je wat passend is bij iemand die je nauwelijks kent? Met een verlengde intake (of Startklas) krijg je een beter beeld van de inburgeraar....
-
NT2-didactiek in de ISK
voor alle docenten die werkzaam zijn in de ISK
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. De groep leerlingen is heel divers en docenten moeten inspelen op de grote verschillen tussen leerlingen in taalniveau, in achtergrond en in competenties. Daarnaast hebben docenten te maken met een...
- Titel