Projectenoverzicht
- Titel
-
Samenwerken met ouders in de kinderopvang
'Je wilt toch het beste voor je kind?'
Doelgroep: Primair onderwijs, Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, NT1, educatief partnerschap, educatief_thuismilieu
We willen allemaal het beste voor onze kinderen, maar wat dat beste is, daar denken mensen heel verschillend over. Deze constatering vormt de basis voor de samenwerking tussen ITTA en Biblionet Drenthe waarin we samen met kinderopvangorganisaties...
-
Drieslag NT2 biedt inspiratie
NT2-leerlingen groeien verder in het regulier onderwijs
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taalontwikkeling, leerlijnen, NT2
Een NT2-leerling die doorstroomt naar het regulier onderwijs komt daar in aanraking met allerlei nieuwe vakken, nieuwe klasgenoten en nieuwe docenten. Hier wordt de leerling ondergedompeld in het regulier onderwijs en daarmee ook in de Nederlandse...
-
Formatief evalueren en maatwerk
Praktijkonderzoek in het mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalontwikkeling, formatief evalueren, Entree
Het driejarig praktijkonderzoek Grip op leerpotentieel geeft mbo-docenten extra repertoire in handen om het niveau van studenten in te schatten, de betrokkenheid van studenten te verhogen en ondersteuning op maat te bieden.
-
Ouders in de Zomerschool
Klapper voor samenwerking tussen ouders en school
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: educatief partnerschap, Zomerschool, educatief_thuismilieu
Ouders in de Zomerschool biedt handvatten om een programma voor ouders gedurende de Zomerschool te organiseren. Aan de hand van o.a. de Activiteitenklapper met ruim 40 activiteiten kunnen Zomerscholen een ouderbetrokkenheidsprogramma op maat...
-
Drieslag Taal
Praktijkboek taalbeleid Nederlands in mbo
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid, didactiek
Het concept Drieslag Taal is door het ITTA ontwikkeld. De Drieslag Taal gaat uit van een integraal taal- en rekenbeleid. Inmiddels is de Drieslag ook landelijk als uitgangspunt genomen voor de implementatie van het rekenbeleid en het Protocol...
-
Het Ei van Columbus
Ouderparticipatie en taalontwikkeling in VVE
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek
Het project Het Ei van Columbus verbindt de taalontwikkeling van ouders aan die van hun kinderen. In dit project komen taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, versterking van het educatief thuismilieu en werken aan schoolsucces samen.
-
Praktijkgericht toetsen voor inburgering
Ontwikkeling praktijkdeel inburgeringsexamen
Doelgroep: - Trefwoorden: examineren
Het ITTA is medeontwikkelaar van het praktijkdeel van het inburgeringsexamen. We gebruikten daarbij 25 jaar ervaring met praktijkgerichte taalontwikkeling in bedrijfsleven en onderwijs.
-
Mbo Taalacademie
Hét netwerk voor taaldocenten in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, professionalisering
De Mbo Taalacademie is een actief netwerk rond taalontwikkeling Nederlands in het mbo. Het biedt een platform voor uitwisseling en deskundigheidsbevordering.
-
Taalontwikkeling in bbl-trajecten
Praktijkgericht Taal en rekenen voor docenten SVO
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
SVO Versopleidingen werkt voortvarend aan de implementatie van het Referentiekader Taal en rekenen. Alle docenten zijn betrokken bij de taalontwikkeling van de leerlingen.
-
Expertisecentrum TOP
Taalontwikkeling, Ouderbetrokkenheid en Participatie
Doelgroep: - Trefwoorden: onderzoek
Het ITTA verzorgt vanaf november 2012, met subsidie van het ministerie van SZW, het landelijke Expertisecentrum TOP. Het Expertisecentrum richt zich op ouders van kinderen in vve, po en vo.
-
Inspiratie voor taaldocenten
Resultaatgericht taalonderwijs bij Mbo College Airport en Amstelland
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, professionalisering, coachen
Het Mbo college zet in op motiverend en aantrekkelijk onderwijs voor de student. Het College verwacht dat docenten in effectief les geven en rekening houden met de verschillen in leerstijl, tempo, niveau, leeftijd van de studenten. Ze streeft...
-
Arbeidsmarktgericht Inburgeren
Inburgeren en participeren gaan hand in hand
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: geintegreerde trajecten
Werken In Nederland (WIN) In het project WIN heeft ITTA samen met de HIT Foundation en het COA een methodiek ontwikkeld voor een succesvolle integratie van oud- en nieuwkomers. Toeleiding naar de arbeidsmarkt gaat hierbij hand in hand met...
-
Het Ei van Columbus
Een programma voor Taal, Ouderbetrokkenheid en Participatie (TOP)
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalbeleid, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu
Het programma Het Ei van Columbus verbindt de taalontwikkeling van ouders aan die van hun kinderen. Taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, versterking van het educatief thuismilieu en werken aan schoolsucces komen hierin samen. Uit pilots uitgevoerd...
-
Competenties docent ISK in beeld
Inzichtelijk maken wat een goede docent in de Internationale Schakelklas aan competenties heeft
Doelgroep: ISK Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent
ISK-leerlingen vormen een op zichzelf staande doelgroep van NT2-leerders die wezenlijk anders is dan de groep volwassen NT2-leerders. Dat betekent dat er aandacht moet zijn voor de specifieke vaardigheden en kennis die in het ISK-onderwijs een rol...
-
ISK-methode Kennis in de Klas
Werken aan taal en vakinhoud ter voorbereiding op het regulier onderwijs
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, NT2-didactiek
In de tweede fase van de ISK bereiden leerlingen zich voor op het regulier onderwijs. De ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid en kennismaking met de vakinhoud gaan hand in hand. Het ITTA ontwikkelde Kennis in de Klas (KIK): een methode...
-
Zomerscholen in de ISK
Werken aan taal in de zomervakantie
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, NT2, regulier onderwijs
Nieuwkomersleerlingen krijgen op de ISK volop de kans om zich onder te dompelen in de Nederlandse taal. Tijdens de zomervakantie is er veel minder taalcontact. Daar komt nog bij dat leerlingen zowel in schooljaar 2019-2020 als schooljaar 2020-2021...
- Titel