Publicatiesoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Klas, we gaan een verhaal maken! - 2019
Effectieve didactiek voor analfabete ISK-jongeren
Doelgroep: ISK Trefwoorden: didactiek, alfabetisering, NT2 Type: Literatuur
Onlangs verscheen de Leerlijn Alfabetisering ISK. Over de onderdelen van de leerlijn, de streefdoelen en de woordenlijst van 600 woorden voor in de ISK-alfaklas, dachten experts mee. De experts werd ook gevraagd hun lesideeën te delen. Dat...
-
Differentiëren op niveau - 2008
Veel verschillen en toch op maat
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: didactiek Type: Archief
Artikel in LES 154 - Veel taalaanbieders hebben te maken met groepen inburgeraars die erg heterogeen van samenstelling zijn. Hoe kunnen docenten tegelijkertijd de cursisten op hun niveau begeleiden en het hoofd boven water houden? In deze bijdrage...
-
Docentcompetenties, Maatwerk, Intake, Taalcontact - 2011
Succesfactoren Nt2, deel IV
Doelgroep: ISK, Mbo, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: onderzoek, didactiek
Artikel in LES 173. Wat zijn succesfactoren in het Nt2-onderwijs? Vanaf 2008 werd daarnaar onderzoek uitgevoerd, op verzoek van het ministerie van VROM.
-
Hoe krijg je vakdocenten 'mee' - 2013
Een studiedag voor vakdocenten
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: didactiek Type: Literatuur
Artikel in LES 183. Op de studiedag van de Mbo Taalcoach Academie in januari 2013 presenteerde Emmy van Dorp van het Da Vinci College een succesvolle aanpak om de vakdocenten ' mee' te krijgen. In gesprek met Bregje Kaars Sijpesteijn van het ITTA...
-
Reflecteren op voorbeelden uit de NT2-praktijk - 2013
KET-lessen
Doelgroep: ISK, Mbo, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: didactiek
Artikel in LES 185. Werken aan je eigen docentcompetenties of dat van een team? KET-lessen bevat bijna honderd interessante lesfragmenten uit de dagelijkse lespraktijk, voorzien van reflectievragen. De passages hebben betrekking op verschillende...
-
Handleiding basislijst schooltaalwoorden vmbo - 2016
Werken aan woordenschat in de zaakvakken
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, didactiek, vakonderwijs
Succes bij begrijpend lezen is erg afhankelijk van de woordkennis van een leerling. Een grote groep leerlingen op het vmbo heeft problemen met leesvaardigheid en dus ook met woordenschat.
-
Werken met het goede voorbeeld - 2018
Snel van start in de ISK-alfa klas
Doelgroep: ISK Trefwoorden: didactiek, alfabetisering, NT2 Type: Literatuur
In dit artikel wordt ingezoomd op de allereerste fase van het alfabetiseringsproces. Aan welke doelen werk je in de startfase en wat zijn de werkvormen die de leerling motiveren en activeren? Aanleiding van het artikel is het verschijnen van de...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2014
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalontwikkeling
Docenten kunnen direct aan de slag met de vijf vuistregels voor taalstimulerend, efficiënt en leerzaam onderwijs.
-
Wie taalbewust lesgeeft maakt onderwijs aantrekkelijker - 2014
Taalgerichte vakdidactiek in praktische leersituaties
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in Van 12 tot 18. Taalontwikkeling en de ontwikkeling van vakkennis kunnen samen opgaan. Meer dan dat, ze kunnen elkaar versterken. Vooral in het vmbo en het mbo geeft ‘taalbewust lesgeven’ kansen om leerlingen sterker te betrekken bij...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2014
Handboek effectieve didactiek in het (v)mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in Les 189. Begin dit jaar verscheen er een praktisch boek over taal in het (v)mbo: Taalbewust beroepsonderwijs, vijf vuistregels voor effectieve didactiek (Coutinho 2014). De auteurs zijn experts in taalgericht vakonderwijs in het mbo bij...
-
Voorbeeldopdracht Dagverslag stage - 2017
Een praktisch voorbeeld uit Taalbewust beroepsonderwijs. Vijf vuistregels voor effectieve didactiek.
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: schrijfvaardigheid, mbo docenten
Hieronder zie je een voorbeeld van een opdracht uit het boek Taalbewust beroepsonderwijs. Vijf vuistregels voor effectieve didactiek. (Coutinho, 2014/2017) van Tiba Bolle en Inge van Meelis. In dit voorbeeld zie je hoe je studenten kunt begeleiden...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2017
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
3e druk!Voor alle docenten in (v)mboDit boek is een toegankelijke en prikkelende uitgave voor alle (aankomende) docenten in het (v)mbo, zowel docenten Nederlands als beroepsvakdocenten. Het boek staat boordevol lesideeën en effectieve en uitdagende...
-
Begrippenkader Basisvaardigheden - 2023
Handreiking gemeentelijk kwaliteitsbeleid voor het non-formele aanbod voor basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, ISK Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, gemeenten, handreiking, begrippen, informeel, onderwijs, ongeletterd, kwaliteitsbeleid Type: Literatuur
Termen zoals ‘ongeletterd’, 'laaggeletetterd’, ‘functioneel geletterd’, 'informeel onderwijs’ en ‘non-formeel onderwijs’ lijken op het eerste gezicht sterk op elkaar. Het ‘Begrippenkader Basisvaardigheden”, samengesteld...
-
‘De leerloopbaan van nieuwkomers in het primair- en voortgezet onderwijs’ - 2024
Een rapport van een langlopend onderzoek naar de ontwikkeling van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs en het mbo.
Doelgroep: ISK, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, onderzoek, taalvaardigheid, voortgezet onderwijs, basisonderwijs, taalonderwijs, ontwikkeling, nieuwkomersonderwijs, migranten, rekenvaardigheid, cognitieve Type: Literatuur
Aanleiding van het onderzoek is de toename van nieuwkomers in Europa en in Nederland. Het richt zich op de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid, rekenvaardigheid en het sociaal-emotioneel welbevinden van drie groepen leerlingen:...
- Titel
- Publicatiedatum