Publicatiesoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Handreiking: Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardigheden - 2023
Nieuwe handreiking bij aanpak laaggeletterdheid voor gemeenten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, gemeenten, handreiking, instrumenten Type: Materiaal
Deze handreiking bevat informatie, instrumenten en voorbeelden om gemeenten te helpen bij het sturen op de kwaliteit van het non-formele aanbod rond basisvaardigheden. De handreiking is in 2022 herzien. De nieuwe versie is begin 2023 afgerond en nu...
-
Handreiking laaggeletterdheid voor werkgevers - 2021
Doelgroep: Basisvaardigheden, Arbeidsmarkt Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, arbeidsmarkt, werkgevers
Werkgevers komen laaggeletterdheid bij diverse groepen tegen: bijvoorbeeld bij werknemers, klanten of patiënten. Maar veelal stuiten werkgevers op de vraag: Wat kan ik doen? Wil je iets met taalscholing voor je medewerkers doen, of is het zinvoller...
-
Rapport Van de werkvloer naar het leven - 2024
In opdracht van Expertisepunt Basisvaardigheden (2023)
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: onderzoek, laaggeletterdheid, taalvaardigheid, digitale vaardigheden, basisvaardigheden, nederlands op de werkvloer, werkvloer, leefdomein, handvatten, geletterdheid, duurzame, inzetbaarheid, arbeidstoeleiding
Het ITTA heeft in 2023 een verkennend onderzoek uitgevoerd naar wat werknemers met beperkte basisvaardigheden nodig hebben om duurzaam aan het werk te blijven, zich te kunnen ontwikkelen en mee te kunnen doen in de samenleving – en hoe de...
-
Begrippenkader Basisvaardigheden - 2023
Handreiking gemeentelijk kwaliteitsbeleid voor het non-formele aanbod voor basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, ISK Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, gemeenten, handreiking, begrippen, informeel, onderwijs, ongeletterd, kwaliteitsbeleid Type: Literatuur
Termen zoals ‘ongeletterd’, 'laaggeletetterd’, ‘functioneel geletterd’, 'informeel onderwijs’ en ‘non-formeel onderwijs’ lijken op het eerste gezicht sterk op elkaar. Het ‘Begrippenkader Basisvaardigheden”, samengesteld...
-
Onderzoek - 2023
Welke factoren spelen een rol in het stimuleren van laagtaalvaardige ouders om hun kinderen (blijvend) te laten deelnemen aan taalstimulerende activiteiten?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, laaggeletterdheid, taalvaardigheid, ouders, gelijke, kansen Type: Literatuur
Taalontwikkeling van jonge kinderen (0-4 jaar) is van grote invloed op de lees- en schrijvaardigheid. Ouders spelen een cruciale rol in de taalontwikkeling van hun kinderen, maar de mogelijkheden voor taalontwikkeling zijn niet gelijk verdeeld over...
-
Open deuren, nieuwe vensters - 2013
Family literacy en het Expertisecentrum Taalontwikkeling, Ouderbetrokkenheid en Participatie
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: laaggeletterdheid, ouderbetrokkenheid Type: Literatuur
Artikel in LES 181. 'Kinderen van laaggeletterde ouders hebben grote kans ook weer laaggeletterd te worden.' Op deze tweet kwam prompt de volgende reactie 'Kinderen van gescheiden ouders hebben later grotere kans zelf te scheiden #opendeuren'. Een...
-
Effectief werven met KLASSE! Handleiding 2.0 - 2023
NT1'ers vinden én een opstapje bieden naar aanbod basisvaardigheden
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In 2022 is er op zestien plekken in het land geëxperimenteerd met de methodiek KLASSE!. Het experiment heeft waardevolle lessen en inzichten opgeleverd voor de inzet van KLASSE! en een Handleiding 2.0. De handleiding geeft veel praktische tips en...
- Titel
- Publicatiedatum