Publicatiesoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Goed NT2-beleid biedt winst voor álle leerlingen - 2024
Wanneer anderstalige nieuwkomersleerlingen vanuit een Internationale Schakelklas (ISK) instromen in het reguliere vo, kan er soms twijfel zijn bij scholen: komt het wel goed?
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, taalvaardigheid, voortgezet onderwijs, nieuwkomers, nieuwkomersonderwijs, instromen Type: Literatuur
"Schuif die twijfel opzij en gebruik hun komst als positieve trigger om verder werk te maken van het taalbeleid", schrijft Lies Alons, directeur onderwijs van het ITTA UvA Kennisinstituut voor taalontwikkeling, in een nieuw artikel van de VO-raad.
-
Handreikingen voor het opzetten van een WIN-Werk traject - 2002
Nederlands op de werkvloer voor nieuwkomers en oudkomers
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: stage, taalbeleid Type: Archief
In deze brochure kunnen geïnteresseerden en mogelijke initiatoren informatie vinden over de doelen en de opzet van een duaal WIN-Werk traject, selectie van deelnemers, de invulling van de onderwijscomponent, de gang van zaken op de werkvloer en de...
-
Maak je eigen praktijkverhaal - 2008
Samen op pad; mogelijkheden en onmogelijkheden van een multimediale methodiek
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in LES 155 - Oud- en nieuwkomers zitten vaak in een maatschappelijk isolement. Ze spreken de taal niet waardoor ze weinig contact met Nederlanders hebben, waardoor ze de taal niet leren, etc. Hoe is deze cirkel te doorbreken? Hoe kan je als...
-
Rapportage Duale Inburgeringsvoorzieningen - 2009
Een inventarisatie van de inhoud van duale inburgeringsvoorzieningen bij tien gemeenten
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Werkervaringsplekken voor nieuwkomers zijn een krachtig middel voor integratie en taalontwikkeling. Maar ook het combineren van taal en opleiding of het participeren op een school biedt die voordelen. Duaal leren kan dus op meerdere manieren vorm...
-
Routegids Van ISK / Inburgering naar vakonderwijs - 2018
Praktische gids - trajecten voor nieuwkomers in het mbo
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In de routegids worden verschillende trajecten beschreven waarin nieuwkomers worden toegeleid naar het mbo. De samenwerkingsverbanden en de opzet worden kort beschreven. De ervaringen met deze trajecten zijn verwerkt in de aanbevelingen.
-
Zebra+ - 2020
3 delen
Doelgroep: ISK Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2 Type: Materiaal
Zebra+ is al 20 jaar dé methode voor jonge nieuwkomers (12 – 18 jaar) om Nederlands te leren en vlot aansluiting te vinden met het regulier onderwijs. De methode is communicatief gericht: de overdracht van de boodschap staat centraal. De taken in...
-
Ik wil graag beter Nederlands spreken - 2023
Taalleerdoelen selecteren met NT2-leerdoelen.org
Doelgroep: Inburgering, ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, vmbo, NT2, voortgezet onderwijs, leerdoelen Type: Literatuur
Begin dit jaar heeft het ITTA samen met de Nederlandse Taalunie de website www.nt2-leerdoelen.org gelanceerd. Maar hoe ga je daar mee aan het werk? In het meest recente nummer van Tijdschrift Les schrijven Elwine Halewijn en Manouk van den Brink...
-
Aan Zet – Mijn toekomst in Nederland - 2023
Een nieuwe methodiek die participatie vroegtijdig in het inburgeringstraject centraal stelt en zelfredzaamheid stimuleert.
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: inburgeren, participatie, zelfredzaamheid, startklas, MAP, inburgeringsraject, leerroute, methodiek Type: Materiaal
De nieuwe Wet inburgering (Wi21) steekt naast taal expliciet in op participatie. AanZet is een nieuwe methodiek die samen met inburgeraars is ontwikkeld om participatie meteen aan het begin van het inburgeringstraject centraal te stellen.
-
‘De leerloopbaan van nieuwkomers in het primair- en voortgezet onderwijs’ - 2024
Een rapport van een langlopend onderzoek naar de ontwikkeling van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs en het mbo.
Doelgroep: ISK, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, onderzoek, taalvaardigheid, voortgezet onderwijs, basisonderwijs, taalonderwijs, ontwikkeling, nieuwkomersonderwijs, migranten, rekenvaardigheid, cognitieve Type: Literatuur
Aanleiding van het onderzoek is de toename van nieuwkomers in Europa en in Nederland. Het richt zich op de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid, rekenvaardigheid en het sociaal-emotioneel welbevinden van drie groepen leerlingen:...
- Titel
- Publicatiedatum