Publicatiesoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Spraakmakers - 2005
Opvoeden in Nederland
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu Type: Archief
ITTA en Sardes hebben in samenwerking met Thieme Meulenhoff een methode ontwikkeld voor duale trajecten NT2 en opvoedingsondersteuning: Spraakmakers, opvoeden in Nederland.
-
Onderzoek - 2023
Welke factoren spelen een rol in het stimuleren van laagtaalvaardige ouders om hun kinderen (blijvend) te laten deelnemen aan taalstimulerende activiteiten?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, laaggeletterdheid, taalvaardigheid, ouders, gelijke, kansen Type: Literatuur
Taalontwikkeling van jonge kinderen (0-4 jaar) is van grote invloed op de lees- en schrijvaardigheid. Ouders spelen een cruciale rol in de taalontwikkeling van hun kinderen, maar de mogelijkheden voor taalontwikkeling zijn niet gelijk verdeeld over...
-
Empowerment voor ouders - 2007
Op de school en in de buurt
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalbeleid, taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid Type: Archief
Artikel in LES 147 - De gemeente Amsterdam heeft in de afgelopen jaren veel geld vrijgemaakt om de ouderbetrokkenheid in de stad een impuls te geven. Eén project dat is uitgevoerd met dit geld is de pilot Ouders bij de les.
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2014
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalontwikkeling
Docenten kunnen direct aan de slag met de vijf vuistregels voor taalstimulerend, efficiënt en leerzaam onderwijs.
-
Taal én vakinhoud op de ISK - 2020
KIK: een succesvolle combinatie
Doelgroep: ISK Trefwoorden: taaldidactiek, taalontwikkeling Type: Literatuur
Kennis in de klas (KIK) reikt ISK-leerlingen de voor de zaakvakken onmisbare woordenschat aan en bereidt ze voor op het reguliere onderwijs. Zo zijn ze klaar voor de toekomst en kunnen ze presteren op hun eigen niveau.
-
Zebra+ - 2020
3 delen
Doelgroep: ISK Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2 Type: Materiaal
Zebra+ is al 20 jaar dé methode voor jonge nieuwkomers (12 – 18 jaar) om Nederlands te leren en vlot aansluiting te vinden met het regulier onderwijs. De methode is communicatief gericht: de overdracht van de boodschap staat centraal. De taken in...
-
Stages binnen Geïntegreerde Trajecten: taalondersteunend of vakondersteunend? - 2004
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: onderzoek, nederlands op de werkvloer Type: Archief
Centrale vraag van dit onderzoek: Welke rol spelen de stages op de werkvloer in de taalontwikkeling en de beroepsontwikkeling van de anderstalige deelnemers van duale (geïntegreerde) trajecten?
-
Een brede visie op taalontwikkeling - 2007
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Profiel - Er zijn drie manieren om meer Nederlands te leren in de beroepsopleidingen vmbo en mbo. Het zou beter zijn als de drie verschillende manieren naast elkaar worden toegepast. Het is hoog tijd voor een brede visie op...
-
Dilemma's van de taalcoach - 2007
Taalcoaches aan het werk in mbo opleidingsteams
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 149 - In het project Taalontwikkeling in het mbo - taalcoaches aan de slag met vakteams wordt op vijf roc's taalbeleid concreet uitgewerkt door taalcoaches, altijd in samenwerking met hun opleidingsteams.
-
Taaltaken voor iedereen - 2008
Taken verdelen in een team
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 155 - In het mbo wordt hard gewerkt aan taalontwikkeling Nederlands. De taaldocent kan dit niet alleen, alle docenten kunnen (en moeten) een rol spelen om de vereiste taalniveaus binnen het bereik van de leerlingen te brengen. Inge...
-
Rapportage Duale Inburgeringsvoorzieningen - 2009
Een inventarisatie van de inhoud van duale inburgeringsvoorzieningen bij tien gemeenten
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Werkervaringsplekken voor nieuwkomers zijn een krachtig middel voor integratie en taalontwikkeling. Maar ook het combineren van taal en opleiding of het participeren op een school biedt die voordelen. Duaal leren kan dus op meerdere manieren vorm...
-
Drieslag Taal - 2010
Praktijkboek taalbeleid Nederlands in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid
Een praktijkboek met stappenplannen, voorbeelden, interviews en artikelen.
-
Begeleiding van anderstaligen op de werkvloer - 2010
Brochure met 20 tips
Doelgroep: - Trefwoorden: -
De begeleiding van stagiaires die nog niet zo taalvaardig zijn, kan best lastig zijn. Wat kun je als begeleider doen? Waar moet je op letten en hoe kan je bijdragen aan de taalontwikkeling van de anderstalige stagiair?
-
Open deuren, nieuwe vensters - 2013
Family literacy en het Expertisecentrum Taalontwikkeling, Ouderbetrokkenheid en Participatie
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: laaggeletterdheid, ouderbetrokkenheid Type: Literatuur
Artikel in LES 181. 'Kinderen van laaggeletterde ouders hebben grote kans ook weer laaggeletterd te worden.' Op deze tweet kwam prompt de volgende reactie 'Kinderen van gescheiden ouders hebben later grotere kans zelf te scheiden #opendeuren'. Een...
-
Wie taalbewust lesgeeft maakt onderwijs aantrekkelijker - 2014
Taalgerichte vakdidactiek in praktische leersituaties
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in Van 12 tot 18. Taalontwikkeling en de ontwikkeling van vakkennis kunnen samen opgaan. Meer dan dat, ze kunnen elkaar versterken. Vooral in het vmbo en het mbo geeft ‘taalbewust lesgeven’ kansen om leerlingen sterker te betrekken bij...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2017
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
3e druk!Voor alle docenten in (v)mboDit boek is een toegankelijke en prikkelende uitgave voor alle (aankomende) docenten in het (v)mbo, zowel docenten Nederlands als beroepsvakdocenten. Het boek staat boordevol lesideeën en effectieve en uitdagende...
-
Handreiking laaggeletterdheid voor werkgevers - 2021
Doelgroep: Basisvaardigheden, Arbeidsmarkt Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, arbeidsmarkt, werkgevers
Werkgevers komen laaggeletterdheid bij diverse groepen tegen: bijvoorbeeld bij werknemers, klanten of patiënten. Maar veelal stuiten werkgevers op de vraag: Wat kan ik doen? Wil je iets met taalscholing voor je medewerkers doen, of is het zinvoller...
-
Als lezen niet vanzelf gaat - 2022
Aandacht voor lezen in ISK en OKAN
Doelgroep: ISK Trefwoorden: leesvaardigheid, taalvaardigheid Type: Literatuur
De snelheid en het gemak waarmee leerlingen in ISK of OKAN het Nederlands als tweede taal verwerven kan sterk variëren. Dat geldt ook voor de lees- en spellingontwikkeling in het Nederlands. Sommige leerlingen ontwikkelen hun leesvaardigheid...
-
Integrale aandacht voor taal en digitale vaardigheden met TaalKlik - 2023
Conclusies van het onderzoek naar het werken met TaalKlik
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, volwasseneneducatie, TaalKlik Type: Literatuur
Welke vaardigheden heb je als docent nodig om deelnemers te begeleiden bij de methodiek TaalKlik? Hoe moet je je voorbereiden als je TaalKlik inzet bij het programma Klik & Tik. De basis? En hoe geef je bij de begeleiding aandacht aan zowel taal...
-
Goed NT2-beleid biedt winst voor álle leerlingen - 2024
Wanneer anderstalige nieuwkomersleerlingen vanuit een Internationale Schakelklas (ISK) instromen in het reguliere vo, kan er soms twijfel zijn bij scholen: komt het wel goed?
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, taalvaardigheid, voortgezet onderwijs, nieuwkomers, nieuwkomersonderwijs, instromen Type: Literatuur
"Schuif die twijfel opzij en gebruik hun komst als positieve trigger om verder werk te maken van het taalbeleid", schrijft Lies Alons, directeur onderwijs van het ITTA UvA Kennisinstituut voor taalontwikkeling, in een nieuw artikel van de VO-raad.
- Titel
- Publicatiedatum