Publicatiesoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Ik wil graag beter Nederlands spreken - 2023
Taalleerdoelen selecteren met NT2-leerdoelen.org
Doelgroep: Inburgering, ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, vmbo, NT2, voortgezet onderwijs, leerdoelen Type: Literatuur
Begin dit jaar heeft het ITTA samen met de Nederlandse Taalunie de website www.nt2-leerdoelen.org gelanceerd. Maar hoe ga je daar mee aan het werk? In het meest recente nummer van Tijdschrift Les schrijven Elwine Halewijn en Manouk van den Brink...
-
Vakgerichte leerderswoordenboeken voor anderstaligen - 1996
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: woordenschat Type: Archief
Het ITTA heeft een reeks Leerderswoordenboeken ontwikkeld voor anderstaligen in verschillende beroepsopleidingen. Deze reeks is helaas niet meer leverbaar
-
Handleiding basislijst schooltaalwoorden vmbo - 2016
Werken aan woordenschat in de zaakvakken
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, didactiek, vakonderwijs
Succes bij begrijpend lezen is erg afhankelijk van de woordkennis van een leerling. Een grote groep leerlingen op het vmbo heeft problemen met leesvaardigheid en dus ook met woordenschat.
-
Onderzoek opbrengsten Campagne Leersucces vmbo - mbo - 2009
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: - Type: Archief
In het kader van de Campagne Leersucces is onderzoek gedaan naar de opbrengsten van de ontwikkelde methodiek. De centrale vraag was: hebben docenten in de loop van het traject hun didactische aanpak uitgebreid en verbeterd door de aangeboden...
-
Woorden kennen levert plezier én leersucces op - 2010
Werken met de basislijst Schooltaalwoorden in het vmbo
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, leesvaardigheid, vakonderwijs
Artikel in Les 147 - Hierin beschrijft Lies Alons hoe docenten met de Basislijst Schooltaalwoorden vmbo samen met hun leerlingen kunnen werken aan uitbreiding van woordkennis in de onderbouw van het vmbo.
-
'Schrijven voor het echie' - 2011
Beroepsgerichte schrijfopdrachten in (v)mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: schrijfvaardigheid
Artikel in LES 169 - In het vmbo en de mbo-opleidingen niveau 1, 2 en 3, moeten leerlingen taalniveau 2F bereiken (vergelijkbaar met niveau B1). Docenten maken zich daar zorgen over, in het bijzonder de docenten van korte opleidingen zoals AKA, mbo...
-
De leerling aan het woord - 2011
Werken aan leesvaardigheid in vmbo en mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid Type: Literatuur
Artikel in Van 12-18 - Wat vinden leerlingen over lezen en wat kunnen docenten doen om leesvaardigheid te bevorderen?
-
Nederlands is een vak, ook in beroepsopleiding - 2008
Taalvaardigheid en leersucces
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Didaktief - De taalbeheersing van vmbo- en mbo-leerlingen is vaak beneden niveau. Variatie in het aanbod van Nederlands taalonderwijs kan hun vaardigheid vergroten.
-
Samenwerking nodig voor warme overdracht - 2008
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Van 12-18 - Te vaak gaat het mis als anderstalige en taalzwakke vmbo-b leerlingen naar de mbo-2 opleidingen overstappen. Samenwerking tussen vmbo- en mbo docenten kan een eerste stap zijn voor verbetering. Daardoor worden doorgaande...
-
Een brede visie op taalontwikkeling - 2007
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Profiel - Er zijn drie manieren om meer Nederlands te leren in de beroepsopleidingen vmbo en mbo. Het zou beter zijn als de drie verschillende manieren naast elkaar worden toegepast. Het is hoog tijd voor een brede visie op...
-
Samenwerken aan leersucces - 2013
Vmbo en mbo samen naar niveau 2F
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek Type: Literatuur
Artikel in LES 183. In de Campagne Leersucces hebben diverse scholen gewerkt aan een doorlopende leerlijn. Centraal stonden het ontwikkelen van een taalstimulerende aanpak in de opleiding en de samenwerking tussen taal- en vakdocenten. In dit...
-
Wie taalbewust lesgeeft maakt onderwijs aantrekkelijker - 2014
Taalgerichte vakdidactiek in praktische leersituaties
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in Van 12 tot 18. Taalontwikkeling en de ontwikkeling van vakkennis kunnen samen opgaan. Meer dan dat, ze kunnen elkaar versterken. Vooral in het vmbo en het mbo geeft ‘taalbewust lesgeven’ kansen om leerlingen sterker te betrekken bij...
-
Leescoaches zijn lief, leuk, aardig, maar praten en lachen soms veel! - 2014
Samen lezen in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, leesmotivatie, leesbevordering
Artikel in LES 189. Leerlingen in het voortgezet onderwijs die moeite hebben met lezen, zijn vaak minder gemotiveerd om zelfstandig te lezen. Om het lezen te stimuleren is het daarom van belang om naast aandacht voor leestechniek en leesstrategieën...
-
Taalontwikkelend werken - 2014
Tips en leermiddelen voor taaldocenten, vakdocenten en management
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in LES 190. Op de website van de Campagne Leersucces vmbo-mbo is een grote hoeveelheid handige materialen en informatie beschikbaar over taalontwikkelend werken, zo ontdekten de deelnemers aan de proeverij over deze site. Zoals een...
- Titel
- Publicatiedatum