Meteen naar de content
Naar overzicht

Module Coaching

Opleiding tot docent Basisvaardigheden

Wie leert hoe te leren, ontwikkelt niet alleen nieuwe vaardigheden, maar bouwt ook het vermogen op om zelfstandig te blijven groeien. Dit vraagt om een coachende rol van de docent: niet sturend, maar ondersteunend. Door een coachende aanpak in te zetten in je lespraktijk, help je de leerders niet alleen bij het opdoen van kennis, maar versterk je ook hun zelflerend vermogen.

Over de scholing

Tijdens deze scholing werk je gericht aan je coachvaardigheden. Je onderzoekt je huidige manier van begeleiden en kijkt hoe die het leervermogen van deelnemers ondersteunt en hoe je dat verder kunt versterken. Als coach stel je vragen, bied je ruimte en gebruik je werkvormen die het denkproces van deelnemers activeren. Hierin focussen we op het stellen van haalbare doelen, het selecteren van passende bronnen en het volgen en evalueren van leerprocessen. Korte theoretische inleidingen worden afgewisseld met veel ruimte om te oefenen en te reflecteren. Daarbij is er nadrukkelijk aandacht voor de verschillende contexten waarin de deelnemende docenten werken.


Voor wie

Deze scholing is bedoeld voor docenten die werken in inburgering, educatie, Nederlands op de werkvloer en in de Z-route.

Tijdsinvestering

Deze scholing bestaat uit drie bijeenkomsten van een dag. Je besteed tijd aan zelf-en groepsstudie en je maakt een eindopdracht. Om de praktijkopdrachten uit te voeren, heb je minimaal 24 uur praktijk nodig.


Meer weten?

Vragen over deze scholing? Neem contact op met een van de contactpersonen. Zij helpen je graag verder.

Bekijk Docentcompetenties voor begeleiding bij basisvaardigheden om meer te lezen over achtergrond bij deze module.

Deel dit met anderen