Meteen naar de content
Naar overzicht

Taalontwikkelend differentiëren

Maatwerk en effectief differentiëren in de ISK

Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. De groep leerlingen is immers heel divers. Hoe richt je de lessen op zo'n manier in dat alle leerlingen met aandacht en plezier Nederlands leren? In deze scholing staan NT2-didactiek en de principes van effectief differentiëren in de ISK centraal. De focus ligt op het inschatten, activeren en begeleiden van leerlingen.

Over de scholing

Als ISK-docent moet je kunnen inspelen op grote verschillen tussen leerlingen. In bijvoorbeeld taalniveau, achtergrond, leergedrag en interesses. Effectief differentiëren is hierbij cruciaal, maar vraagt om een brede competentie op het gebied van NT2-didactiek en klassenmanagement. Hoe geef je leerlingen inzicht in wat ze kunnen en welke stappen ze moeten zetten om hun leerdoelen te bereiken? Tijdens deze scholing ligt de focus op de begeleiding van ISK-leerlingen bij de ontwikkeling van hun Nederlandse taalvaardigheid. In de zes bijeenkomsten komen onder meer de volgende thema’s aan bod:

  • De leerling centraal
  • Gedifferentieerd werken
  • Doelgericht werken
  • Activerende werkvormen
  • Formatief evalueren

Je opgedane kennis vertaal je naar je eigen lespraktijk door middel van praktijkopdrachten. Deze voer je uit in leerteams. De afsluitende bijeenkomst staat in het teken van uitwisseling: dan presenteren alle deelnemers hun resultaten aan elkaar.


Voor wie

Deze scholing is bedoeld voor docenten die ruime ervaring hebben in de ISK en hun kennis en vaardigheden op het gebied van maatwerk en gedifferentieerd werken willen uitbreiden.

Tijdsinvestering

De scholing bestaat uit zes bijeenkomsten van drie uur. Daarnaast voer je praktijkopdrachten uit in je eigen lespraktijk en besteed je tijd aan de afrondende opdracht.


Meer weten?

Vragen over deze scholing? We helpen je graag verder. Neem contact op met een van de contactpersonen.

Benieuwd naar wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster ISK.

Deel dit met anderen