Taalontwikkelend differentiëren

Gedifferentieerd werken en maatwerk bieden in de ISK

Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. De groep leerlingen is immers heel divers. Hoe richt je de lessen zo in dat alle leerlingen met aandacht en plezier Nederlands leren? Dat is de uitdaging voor docenten én leerlingen in de ISK. De vaardigheid om effectief te differentiëren in de ISK is dan ook van cruciaal belang en vraagt een brede competentie op het gebied van NT2-didactiek, klassenmanagement en het kunnen inschatten, activeren en begeleiden van ISK-leerlingen.

Doel:

In de scholing staat NT2-didactiek en de principes van effectief differentiëren in de ISK centraal. Docenten in de ISK moeten immers kunnen inspelen op de grote verschillen tussen leerlingen in taalniveau, in achtergrond, in leergedrag en interesses. 

Je leert leerlingen in de ISK te begeleiden bij de ontwikkeling van hun Nederlandse taalvaardigheid en inzicht te geven in wat ze kennen en kunnen en hoe ze hun leerdoelen (in stapjes) kunnen bereiken.

Inhoud:

In de bijeenkomsten komen de volgende thema's aan bod: de leerling centraal, gedifferentieerd werken, doelgericht werken, activerende werkvormen en formatief evalueren. In de laatste bijeenkomst presenteren de deelnemers de resultaten aan elkaar. 

Deelnemers:

Deze scholing is voor docenten die werkzaam zijn in de ISK en ruime ervaring hebben als ISK-docent.

Tijdsinvestering:

Zes bijeenkomsten van drie uur, met tussentijdse praktijkopdrachten en een afrondende opdracht (6 uur per opdracht). Opdrachten worden uitgevoerd in leerteams. Studiebelasting in totaal: 54 uur

Locatie:

De scholing wordt incompany uitgevoerd.

Contactpersoon:

lies.alons@itta.uva.nl

petra.popma@itta.uva.nl

Kosten:

Op aanvraag.

Referenties

Het ITTA is een kennisinstituut voor Nederlands als eerste en tweede taaIl, dat met kennis van zaken én maatschappelijke betrokkenheid bij wil dragen aan kwaliteitsontwikkeling van het (taal)onderwijs en taalbeleid. De doelgroep is zo breed als de behoefte: zowel kinderen, jongeren als volwassenen, zowel praktisch en theoretisch opgeleiden, zowel autochtone Nederlanders als anderstaligen. Het ITTA is verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en een onderdeel van de UvA Ventures Holding.
Het ITTA is ruim 30 jaar actief in het onderwijs aan nieuwkomers en kent de praktijk van binnen en van buiten. Wij voeren scholingstrajecten op maat uit bij diverse ISK’s en vervolgscholen in  Nederland. Het ITTA verzorgt coaching en advisering, heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van lesmaterialen (o.a. Zebra, Kennis in de Klas), ontwikkelt voorbeeldcurricula en begeleidt taalbeleidsprojecten op dit terrein en is inhoudelijk projectleider van het project ‘Leerlijnen in de ISK’ (in samenwerking met LOWAN). Het ITTA schreef in opdracht van LOWAN de handreiking ‘In gesprek over doorstroom’ en ‘O jee, een NT2-leerling in de klas!’.