Over het cluster
Inburgeren doe je niet alleen voor het examen, maar om te kunnen participeren. De wet inburgering 2021 (WI2021) is erop gericht nieuwkomers duurzaam te integreren in de Nederlandse samenleving. Daarvoor zijn inburgeringstrajecten van goede kwaliteit nodig. Succesfactoren zijn onder andere een verlengde intake, duale trajecten en praktijkgericht leren en een sterk docententeam.
Een succesvolle inburgering begint met aanbod dat aansluit bij de dagelijkse werkelijkheid en behoeften van nieuwkomers. Als taalleren verbonden is aan praktische situaties en de behoeften van inburgeraars, zorgt dat voor betekenisvol leren. Het werkt bovendien motiverend en geeft je de gelegenheid om de leerders in actiestand te houden. Cruciaal daarbij is een professioneel docententeam dat samenwerkt, leert van elkaar en openstaat voor nieuwe ideeën.
In alle vormen van begeleiding is het belangrijk om oog te hebben voor het individu en maatwerk te leveren – of het nu in de NT2 les is of als klantmanager of maatschappelijke organisatie die bijvoorbeeld MAP aanbiedt of workshops rond leefdomeinen.
ITTA ondersteunt taalaanbieders, gemeenten en maatschappelijke organisaties bij het inrichten van sterk inburgeringsaanbod. Je kunt bij ons terecht voor scholingen, kennis, advies, onderzoek en ondersteuning.
Kennis
Hoe activeer je inburgeraars? Wat maakt dat praktijkopdrachten wel of niet werken? Welke succesfactoren zijn er voor arbeidsmarktgericht inburgeren? Werkt het om online lessen te verzorgen en zo ja, onder welke condities? Hoe kom je meer te weten over de leerbaarheid van een inburgeraar? Het ITTA beschikt over veel kennis over inburgering, zowel op het gebied van taalverwerving als om het (voorbereiden op) functioneren in het sociale domein. Kennis die we graag delen in de vorm van materialen, handreikingen, onderzoeksrapportages en instrumenten. Ontdek meer op onze kennispagina’s.
Scholingen
Bij het ITTA kunnen taalaanbieders, gemeenten en maatschappelijke organisaties terecht voor scholingen zoals Coaching, Praktijkgericht taalleren, MAP, Duale trajecten, kwaliteit van inburgeringsaanbod enz. Voor specifieke ondersteuningsbehoefte, kun je contact opnemen met het team Inburgering.
(Omdat ITTA ook Toezicht in de Klas uitvoert voor houders van het Keurmerk Inburgeren, verwijzen wij aanbieders die geïnteresseerd zijn in scholingen op het gebied van pedagogisch-didactische vaardigheden of specifieke didactische vaardigheden graag door naar andere opleiders, zoals VU NT2 en Radboud in’to Language.
Advies en ondersteuning
Wil je de inburgering versterken, bijvoorbeeld met betrekking tot de kwaliteit van taallessen, activeren van inburgeraars, implementatie van een verlengde intakeperiode, MAP of duale trajecten? Dan is het belangrijk om ‘weten wat werkt’ te verbinden met de praktijk in de inburgering. Waar ruimte zit voor verbetering, hangt af van de mogelijkheden in je team, binnen de gemeenten en de samenwerkingspartners. Daarin denken we graag mee!
Team Inburgering
Elwine Halewijn
"Ik vind taallessen die ingericht zijn rond inhoudelijke thema’s – werk zoeken, werkvloer, oudercursussen, gezondheid, de maatschappij enz. – het meest inspirerend. Het geeft de gelegenheid om gelijkwaardig met cursisten uit te wisselen en van elkaar te leren. En ondertussen groeit de taalvaardigheid mee."
- E-mailadres
- elwine.halewijn@itta.uva.nl
- Telefoonnummer
- 06-1247 3283

Loeka van der Kooij
"Door mijn werk bij het ITTA wil ik mensen die Nederlands aan het leren zijn en hun plek proberen te vinden in de Nederlandse maatschappij een stap verder te helpen. Soms is dat indirect door praktijkgericht onderzoek te doen en soms meer direct door scholingen te verzorgen voor docenten of een product te maken waarmee tweedetaalleerders direct aan de slag kunnen."
- E-mailadres
- loeka.vanderkooij@itta.uva.nl
- Telefoonnummer
- 06-15448758

Yaël Latuny
"Meertaligheid is een belangrijk onderwerp voor mij. Je talen zeggen veel over je identiteit. Op scholen moeten verschillende talen niet onderdrukt maar gevierd worden. In mijn werk streef ik er daarom naar om docenten handvatten te geven om meertaligheid een plek te geven in de klas."
- E-mailadres
- yael.latuny@itta.uva.nl
- Telefoonnummer
- 06-34488773

Bregje Kaars Sijpesteijn
"Taalontwikkeling in combinatie met werk, toeleiding naar werk of opleiding. Dat werkt, en maakt mij al meer dan 30 jaar enthousiast. Ooit begonnen als docent beroepsgericht Nederlands op de werkvloer, inmiddels vooral docententrainer, adviseur en ontwikkelaar, maar altijd in verbinding met de praktijk."
- E-mailadres
- bregje.kaarssijpesteijn@itta.uva.nl
- Telefoonnummer
- 06-54936312
