Meteen naar de content

Verrijk je kennis, versterk je onderwijs

Met onze kennis over taalontwikkeling en -onderwijs dragen we – via jou als vakprofessional – bij aan de persoonlijke, sociale en maatschappelijke ontwikkeling van taalleerders. Met welk instrument, onderzoek, of leermiddel kunnen we jouw taalonderwijs versterken?

Filters
Inburgering

Online leren in de inburgering

Kan online leren een oplossing zijn voor het groeiend tekort aan NT2 docenten in inburgering? En zou online leren meer flexibiliteit in de inburgeringstrajecten kunnen brengen? De Tweede Kamer vroeg aan minister van Gennip (SZW / Inburgering) om de potentie van online leren voor (voor)inburgering te verkennen. ITTA deed onderzoek en schreef een rapportage over de bevindingen, met concrete informatie en tips voor aanbieders en gemeenten.
Lees meer
Arbeidsmarkt

Handreiking Amsterdams Taalakkoord

Bedrijven en instellingen merken bij diverse groepen beperkte basisvaardigheden. Bijvoorbeeld bij werknemers, klanten of patiënten. Maar werkgevers willen graag weten wat ze daaraan kunnen doen. Moet je dan iets met taalscholing voor je medewerkers organiseren? Of is het beter om de interne en externe communicatie eenvoudiger te maken En als je de keuze gemaakt hebt, hoe ga je dan verder? We hebben voor werkgevers een interactieve handreiking gemaakt met handvatten en suggesties.
Lees meer
Inburgering

Arbeidsmarktgericht inburgeren

In het project Werken in Nederland (WIN) heeft ITTA samen met de HIT Foundation en het COA een methodiek ontwikkeld voor een succesvolle integratie van oud- en nieuwkomers. Toeleiding naar de arbeidsmarkt gaat hierbij hand in hand met toeleiding naar het inburgeringsexamen.
Lees meer
Inburgering

Fastlane to the labour market

Hoe kunnen vluchtelingen en andere nieuwkomers snel en duurzaam hun weg vinden naar werk of opleiding? In het project Fast Lane to the Labour Market & VET ontwikkelde partners uit vijf landen een praktische aanpak waarin taalverwerving, arbeidsvaardigheden en begeleiding samenkomen. Daarmee worden inburgeraars beter toegerust voor de arbeidsmarkt, terwijl werkgevers handvatten krijgen om een goede inpassing op de werkvloer mogelijk te maken.
Lees meer
Basisvaardigheden

VIME: Vrijwilligersmodellen voor NT2 en NT1

Taalvrijwilligers zijn er in verschillende soorten en maten. Maar in welke rollen komt hun inzet vooral tot zijn recht? In een Europees project zochten we antwoorden en kwamen tot modellen, competentieprofielen en materiaal voor scholing van de vrijwilligers. De modellen helpen coördinatoren in de non-formele en formele educatie en gemeenten om de educatie effectief in te richten.
Lees meer
Basisvaardigheden

NT2-leerdoelen.org

Vraag je (beginnende, volwassen) taalleerders waarom ze beter Nederlands willen leren, dan antwoorden ze iets als ‘Ik wil graag beter leren spreken’. Maar dat is geen antwoord op de vraag waaróm. En juist in de reden schuilt de motivatie. NT2-leerdoelen.org is een instrument waarmee je met en voor volwassenen leerdoelen kunt selecteren. In de handreiking zitten tips en voorbeelden voor je lessen en een instructie voor het gebruik van de tool.
Lees meer
Inburgering

AanZet - mijn toekomst in Nederland

De Wet inburgering (Wi21) steekt naast taal expliciet in op participatie. De methodiek AanZet hebben we - samen met inburgeraars - ontwikkeld om participatie meteen aan het begin van het inburgeringstraject centraal te stellen. Het is activerend, flexibel, werkt aan groepsbinding en netwerk en stimuleert de zelfredzaamheid. Taalaanbieders, maatschappelijke organisaties, arbeidsmarkttoeleiders en gemeenten kunnen aanbod organiseren met het materiaal.
Lees meer
persoon met duim omhoog, logo AanZet
Basisvaardigheden

Leren leren voor volwassenen

Volwassen leerders met weinig schoolervaring hebben er baat bij als docenten aandacht besteden aan leerstrategieën. Leerders krijgen daardoor een grotere autonomie in het leerproces en ook het zelfvertrouwen en de motivatie neemt toe. Maar hoe doe je dat? In verschillende projecten ontwikkelde ITTA samen met Kaatje Dalderop tips, instrumenten en video’s voor docenten en hun leerders. Deze zijn ondergebracht in twee websites.
Lees meer
Inburgering

TOVII

Klantmanagers moeten in de WI2021 voor inburgeraars de passende inburgeringsroute vaststellen. Maar hoe bepaal je wat passend is bij iemand die je nauwelijks kent? Met een verlengde intake krijg je een beter beeld van de inburgeraar. De gratis TOVII helpt de taaldocent om tijdens de verlende intake de leervaardigheid in een schoolse setting te observeren. Uit de ingevulde scores is vervolgens een trajectindicatie te berekenen.
Lees meer
Inburgering

Verlengde intake inburgering

Een verlengde intake aanbieden aan inburgeraars is slim, omdat nieuwkomers vaak moeten wennen aan de vorm waarin wij in Nederland onderwijs verzorgen. En omdat veel statushouders problemen ervaren met concentratie en geheugen, door psychische nood en praktische zorgen hebben. Een periode waarin mensen kunnen wennen aan het onderwijs en waarin een geschoolde docent zorgvuldig kan observeren, geeft inburgeraars de kans om te laten zien wat zij aan kunnen.
Lees meer
Arbeidsmarkt

Checklists Taalrijke en Praktijkgerichte leeromgeving

Hoe versterk je de kwaliteit van het aanbod voor volwassen NT2-leerders? Hoe zorg je dat taal en praktijk samenkomen voor het beste resultaat? ITTA ontwikkelde twee checklists: een voor aanbieders van participatie-activiteiten zoals werknemers en sociale organisaties, en een voor non-formele taalaanbieders. Weet waar je op moet letten en til de leeromgeving naar een hoger niveau.
Lees meer
Arbeidsmarkt

Van onbekend naar vertrouwd

Niet iedere NT2-er met behoefte aan versterking van basisvaardigheden, kan de weg naar passend aanbod vinden. Hoe bereik je hen? En hoe ontwikkel je passend aanbod voor deze doelgroepen? De praktijkgerichte gids ‘Van onbekend naar vertrouwd’ helpt je hierbij. De gids biedt handvaten voor de werving van nieuwe NT2-doelgroepen in de vorm van suggesties, ervaringen en tips.
Lees meer