Over het cluster
In de Internationale Schakelklas staan jonge nieuwkomers aan het begin van hun Nederlandse taalontwikkeling. In deze cruciale fase maken leerlingen niet alleen kennis met Nederland, haar taal en haar schoolsysteem, maar bouwen ze ook aan hun toekomst.
Leerlingen leggen in de ISK de basis voor hun verdere (school)loopbaan: ze gaan volop aan de slag met hun taalontwikkeling en worden voorbereid op doorstroom naar het voortgezet onderwijs of mbo. Een succesvolle (school)loopbaan hangt sterk samen met de taalontwikkeling. In een taalbewust team leveren alle docenten een bijdrage aan dit succes en werken ze samen om voor iedere leerling de juiste leerroute te vinden.
Het ITTA is al ruim 30 jaar actief in het onderwijs aan nieuwkomers in de ISK en kent de praktijk van binnen en van buiten. Van scholingstrajecten en advies op maat, tot de ontwikkeling van lesmaterialen: we zijn op veel verschillende manieren betrokken bij het onderwijs in de ISK.
Samen met docenten en teamleiders dragen we bij aan het leersucces van jonge nieuwkomers en daarmee hun toekomst in Nederland.
Kennis
Wat zijn de competenties van een allround ISK-docent? Waarom kiezen voor een verlengde intake? Het ITTA beschikt over veel kennis over de ISK, die we graag delen. Zo ontwikkelden we lesmateriaal voor leerlingen (onder andere Zebra, Kennis in de Klas) in de ISK, voorbeeldcurricula, uitstroomprofielen en de Leerlijn Alfabetisering ISK in samenwerking met alfa-ISK-docenten en Schoolinfo. Dit en meer vind je op de ISK kennispagina’s.
Scholingen
Wij geven scholingen op maat voor zowel taal- als vakdocenten binnen de ISK. De scholingen richten zich op NT2-ontwikkeling van anderstalige nieuwkomers in het algemeen, maar ook op werken met leerlijnen of op specifieke vaardigheden zoals leesvaardigheid en woordenschat. Onze trainers zijn ervaren NT2/ISK-experts.
Advies en ondersteuning
Wil je binnen de ISK met het hele team een verandering inzetten, bijvoorbeeld met betrekking tot het werken in leerroutes, implementatie van een verlengde intakeperiode of het opzetten van een LOB-programma? Dan is het belangrijk om ‘weten wat werkt’ te verbinden met de praktijk in de ISK. Hoe je dat het beste aanpakt, hangt af van de ervaring en dynamiek van het team. Daarin denken we graag mee!
Team ISK
Lies Alons
"Taalbeleid kan op meerdere manieren vorm krijgen en een docententeam meekrijgen is altijd maatwerk. Ik zoek daarom gedurende het gehele traject naar wat een school al in huis heeft, waar de energie zit bij het management en naar de specifieke leerbehoefte van elke individuele docent."
- E-mailadres
- lies.alons@itta.uva.nl
- Telefoonnummer
- 06-28482874

Anne Marije de Goeijen
“Ik geloof dat elke leerling, met diens talenten en mogelijkheden, van waarde is voor onze samenleving. Taal is een belangrijk middel om die talenten te ontwikkelen en te benutten. Met mijn werk reik ik docenten graag handvatten aan om de taalontwikkeling van leerlingen te stimuleren.”
- E-mailadres
- annemarije.degoeijen@itta.uva.nl
- Telefoonnummer
- 06-30212802

Luce van Donkersgoed
"NT2-leerlingen kunnen net zo succesvol zijn binnen het Nederlandse onderwijssysteem als hun medeleerlingen, mits ze daar de juiste ondersteuning bij krijgen. Daarom is het belangrijk dat er binnen het voortgezet onderwijs expertise aanwezig is op het gebied van taalontwikkeling. Daar zet ik me voor in.”
- E-mailadres
- luce.vandonkersgoed@itta.uva.nl
- Telefoonnummer
- 06-30275319

Petra Popma
"Hoe mensen een taal (beter) leren en wat effectieve didactiek is, boeit mij al van jongs af aan. In mijn werk zet ik me graag in voor taalleerders die de begeleiding van professionals het hardste nodig hebben. Ik houd ervan effectieve en toegankelijke didactische aanpakken te ontwikkelen op basis van praktijk en theorie."
- E-mailadres
- petra.popma@itta.uva.nl
- Telefoonnummer
- 06-54936272

Yaël Latuny
"Meertaligheid is een belangrijk onderwerp voor mij. Je talen zeggen veel over je identiteit. Op scholen moeten verschillende talen niet onderdrukt maar gevierd worden. In mijn werk streef ik er daarom naar om docenten handvatten te geven om meertaligheid een plek te geven in de klas."
- E-mailadres
- yael.latuny@itta.uva.nl
- Telefoonnummer
- 06-34488773

Marjolein Wilschut
“Met een goede taalvaardigheid kunnen NT2-leerders meedoen in de samenleving en vergroten ze hun kansen in het onderwijs. Daarom zet ik me bij het ITTA graag in voor goed taalonderwijs.”
- E-mailadres
- marjolein.wilschut@itta.uva.nl
- Telefoonnummer
- 06-43229254
