Over het cluster
Taalvaardigheid is een belangrijke voorwaarde voor succesvolle leerprestaties. Leerlingen die goed kunnen lezen, luisteren, schrijven en spreken, zijn in staat om de lesstof te begrijpen, instructies te volgen en actief deel te nemen aan het onderwijs. Goede taalvaardigheid bevordert ontwikkeling binnen alle vakken.
Een rijke en stimulerende taalleeromgeving biedt alle leerlingen de kans om hun taalvaardigheid te versterken. Dat is essentieel. Zeker in het voortgezet onderwijs, waar leerlingen instromen met uiteenlopende taalniveaus. Sommige leerlingen hebben een nog beperkte leesvaardigheid, anderen spreken Nederlands als tweede taal en beheersen de onderwijstaal nog onvoldoende. Juist deze diversiteit vraagt om een doordachte en taalgerichte benadering.
Het ITTA is ruim 30 jaar actief in het onderwijs aan nieuwkomers en kent de praktijk van binnen en van buiten. In een taalbewuste school is taalontwikkeling een gedeelde verantwoordelijkheid van het hele team. Wij ondersteunen scholen bij het vormgeven van een krachtige taalleeromgeving door middel van kennis, scholingen en advies.
Kennis
Het ITTA voert praktijkgericht onderwijsonderzoek uit en zoekt daarin altijd de samenwerking met onderwijspraktijken. Onderzoeksvragen komen voort uit de onderwijspraktijk en we werken samen om deze vragen te beantwoorden. Hieruit komen onder andere lesmaterialen zoals Zebra en KIK Mens & Maatschappij voort, maar ook voorbeeldcurricula, taalbeleidsprojecten en nog veel meer.
Scholingen
Het ITTA biedt praktijkgerichte scholingen voor taal- en vakdocenten in het voortgezet onderwijs. Centraal staan thema’s als taalbewust lesgeven, leesvaardigheid, woordenschatontwikkeling en NT2-didactiek. Ook ondersteunen we scholen bij het opzetten van taal- en NT2-beleid.
Advies en ondersteuning
Wil je binnen je school een verandering inzetten, bijvoorbeeld met betrekking tot het opzetten van taal-/NT2-beleid, het oprichten van een werkgroep taal of het verbeteren van de leesvaardigheid van alle leerlingen? Dan is het belangrijk om verbinding te leggen tussen ‘weten wat werkt’ en de praktijk binnen de school. We denken graag met je mee!
Team voortgezet Onderwijs
Lies Alons
"Taalbeleid kan op meerdere manieren vorm krijgen en een docententeam meekrijgen is altijd maatwerk. Ik zoek daarom gedurende het gehele traject naar wat een school al in huis heeft, waar de energie zit bij het management en naar de specifieke leerbehoefte van elke individuele docent."
- E-mailadres
- lies.alons@itta.uva.nl
- Telefoonnummer
- 06-28482874

Anne Marije de Goeijen
“Ik geloof dat elke leerling, met diens talenten en mogelijkheden, van waarde is voor onze samenleving. Taal is een belangrijk middel om die talenten te ontwikkelen en te benutten. Met mijn werk reik ik docenten graag handvatten aan om de taalontwikkeling van leerlingen te stimuleren.”
- E-mailadres
- annemarije.degoeijen@itta.uva.nl
- Telefoonnummer
- 06-30212802

Luce van Donkersgoed
"NT2-leerlingen kunnen net zo succesvol zijn binnen het Nederlandse onderwijssysteem als hun medeleerlingen, mits ze daar de juiste ondersteuning bij krijgen. Daarom is het belangrijk dat er binnen het voortgezet onderwijs expertise aanwezig is op het gebied van taalontwikkeling. Daar zet ik me voor in.”
- E-mailadres
- luce.vandonkersgoed@itta.uva.nl
- Telefoonnummer
- 06-30275319

Femke Scheltinga
"Ik heb mij de afgelopen jaren vooral beziggehouden met leesvaardigheid en dyslexie, maar alle aspecten van taalvaardigheid hebben mijn interesse."
- E-mailadres
- femke.scheltinga@itta.uva.nl

Marjolein Wilschut
“Met een goede taalvaardigheid kunnen NT2-leerders meedoen in de samenleving en vergroten ze hun kansen in het onderwijs. Daarom zet ik me bij het ITTA graag in voor goed taalonderwijs.”
- E-mailadres
- marjolein.wilschut@itta.uva.nl
- Telefoonnummer
- 06-43229254
