Meteen naar de content
Naar overzicht

Fast Lane to the Labour Market

Snelle toeleiding naar werk en opleiding

Hoe kunnen vluchtelingen en andere nieuwkomers snel en duurzaam hun weg vinden naar werk of opleiding? In het project Fast Lane to the Labour Market & VET ontwikkelde partners uit vijf landen een praktische aanpak waarin taalverwerving, arbeidsvaardigheden en begeleiding samenkomen. Daarmee worden inburgeraars beter toegerust voor de arbeidsmarkt, terwijl werkgevers handvatten krijgen om een goede inpassing op de werkvloer mogelijk te maken.

Wat is Fast Lane to the Labour Market?

Fast Lane to the Labour Market is ontwikkeld in het Erasmus+ programma en richt zich op de integratie van nieuwkomers in de arbeidsmarkt. Het project combineert taalverwerving, arbeidsvaardigheden en begeleiding tot één samenhangende methode. Het doel is een snelle en duurzame toeleiding naar werk of beroepsopleidingen (VET – Vocational Education and Training).
Bekijk de video over het project en luister naar de tips over over het werken met het materiaal.

Voor wie?

De aanpak is bedoeld voor vluchtelingen en andere nieuwkomers die willen instromen in werk of opleiding. Ook werkgevers en opleiders die nieuwkomers begeleiden op de werkvloer of binnen beroepsopleidingen kunnen ermee aan de slag. Daarnaast biedt het project praktische ondersteuning voor begeleiders en trainers die werkzaam zijn in inburgering, volwasseneneducatie en het beroepsonderwijs (VET).

Materialen

Het project heeft de volgende producten opgeleverd:
Succescriteria (Engels) voor arbeidstoeleiding van vluchtelingen. De succescriteria zijn gebaseerd op literatuuronderzoek en de verzameling van good practices in verschillende landen. De succescriteria zijn ingedeeld in vier categorieën: overkoepelende succesfactoren, succesfactoren voor een geïntegreerd curriculum, voor een off-the-job of voorbereidende setting, en voor een on-the-job of werkvloersetting.

De quickscan bevat een methodiek voor het in kaart brengen van verschillende soorten competenties. Niet alleen formele, maar ook non-formele en informele educatie worden daarbij beschreven. De quickscan bestaat uit een handleiding, een observatielijst, voorbeeldtaken en een beschrijving van een creatieve benadering voor biografisch werk.

Het curriculum bevat een aanpak voor werkgericht leren, met aandacht voor het versterken van de taalvaardigheid, beroepscompetenties en softskills. Als materialen zijn een set met praktijkopdrachten, een logboek en een handleiding met organisatiemodel ontwikkeld.
De 24 praktijkopdrachten zijn ingedeeld in vier categorieën: kennismaken met het werk, sociale en culturele aspecten van het werk, taal op het werk en professionele competenties. De opdrachten zijn op elke werkplek te gebruiken, op verschillende taalniveaus. Ze zijn te gebruiken in allerlei beroepssectoren.

Het stagelogboek is een reflectiedocument. De deelnemer leert reflecteren op verschillende aspecten van zijn stage: de uitgevoerde activiteiten en de beleving, het leren van de taal, de eigen competenties en de reflectie met beoordeling van de praktijkopleider.

Monitoring instrumenten met checklists die als handreiking gebruikt kunnen worden door opleiders en bedrijven die in hun organisatie met vluchtelingen te maken krijgen.


Meer informatie

In dit Erasmus+ project werkten partners uit Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Italië samen. Vanuit Nederland waren ITTA UvA en de roc’s Alfa-college en ROC Scalda betrokken.

Het twee jaar durende project is september 2018 afgerond.

Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met de contactpersonen.

Benieuwd wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster inburgering.

Logo Co-funded by the European Union
Deel dit met anderen