Projectenoverzicht
- Titel
-
School-oudercontact & LOB in de ISK
Samen voorbereiden op een goede doorstroom
Doelgroep: ISK, Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK
Alle ISK-leerlingen maken tijdens hun periode in de ISK een belangrijke keuze: de keuze voor een vervolgschool. De samenwerking tussen thuis en school kan de overstap naar een volgende onderwijsfase vergemakkelijken en vergroot de kans op een...
-
Mijn kind naar de middelbare school
Wat moet een ouder kennen en kunnen wanneer een kind naar de middelbare school gaat?
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, bibliotheek, schoolsysteem, schooladvies, pilot
Een belangrijk moment in de schoolloopbaan van een kind is de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Die overstap gaat in Nederland anders dan andere landen. Zo worden kinderen hier vrij vroeg ingedeeld op niveau en spelen ouders een...
-
Zomerscholen in de ISK
Werken aan taal in de zomervakantie
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, NT2, regulier onderwijs
Nieuwkomersleerlingen krijgen op de ISK volop de kans om zich onder te dompelen in de Nederlandse taal. Tijdens de zomervakantie is er veel minder taalcontact. Daar komt nog bij dat leerlingen zowel in schooljaar 2019-2020 als schooljaar 2020-2021...
-
ISK-methode Kennis in de Klas
Werken aan taal en vakinhoud ter voorbereiding op het regulier onderwijs
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, NT2-didactiek
In de tweede fase van de ISK bereiden leerlingen zich voor op het regulier onderwijs. De ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid en kennismaking met de vakinhoud gaan hand in hand. Het ITTA ontwikkelde Kennis in de Klas (KIK): een methode...
-
Drieslag NT2 biedt inspiratie
NT2-leerlingen groeien verder in het regulier onderwijs
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taalontwikkeling, leerlijnen, NT2
Een NT2-leerling die doorstroomt naar het regulier onderwijs komt daar in aanraking met allerlei nieuwe vakken, nieuwe klasgenoten en nieuwe docenten. Hier wordt de leerling ondergedompeld in het regulier onderwijs en daarmee ook in de Nederlandse...
-
Scan Educatief Partnerschap
Een instrument voor beleid en praktijk in de samenwerking met ouders
Doelgroep: Primair onderwijs, Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: educatief partnerschap
De Scan Educatief Partnerschap helpt u de samenwerking met ouders in kaart te brengen en te versterken. Op welke manier komt u tot samenwerking met ouders? Hoe kunt u de relatie met het brede palet aan ouders verbeteren? Zijn er maatregelen mogelijk...
-
Formatief evalueren en maatwerk
Praktijkonderzoek in het mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalontwikkeling, formatief evalueren, Entree
Het driejarig praktijkonderzoek Grip op leerpotentieel geeft mbo-docenten extra repertoire in handen om het niveau van studenten in te schatten, de betrokkenheid van studenten te verhogen en ondersteuning op maat te bieden.
-
Leesbevordering op maat in het vmbo
Welke jongere is (g)een lezer? De weerstand voorbij...
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, leesmotivatie, leesbevordering
Veel jongeren lezen niet graag. Om de leesvaardigheid te onderhouden en verbeteren zouden jongeren moeten lezen, maar al vanaf het einde van de basisschool neemt de leesmotivatie af. Om de negatieve spiraal van zwakke leesvaardigheid en afname van...
-
Samenwerkend lezen in de ISK
Samen werken aan een beter tekstbegrip
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, differentiëren, activerende werkvormen
Binnen de ISK worden leerlingen in een relatief korte periode klaargestoomd voor een succesvolle doorstroom naar het regulier onderwijs. De sprong die zij daarbij moeten maken in hun Nederlandse leesvaardigheid is groot. Na een aantal jaar...
-
Ouders en school samen betrokken
Scholing voor mentoren en oudercoördinatoren in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Zo divers als de populatie kinderen op een middelbare school in Nederland, zo divers is ook de populatie ouders. Hoogopgeleid, laagopgeleid, anderstalig, Nederlandstalig, diversiteit alom. Wat zij gemeen hebben, is dat zij hun kind vaak zo goed...
-
Inspiratie voor taaldocenten
Resultaatgericht taalonderwijs bij Mbo College Airport en Amstelland
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, professionalisering, coachen
Het Mbo college zet in op motiverend en aantrekkelijk onderwijs voor de student. Het College verwacht dat docenten in effectief les geven en rekening houden met de verschillen in leerstijl, tempo, niveau, leeftijd van de studenten. Ze streeft...
-
Feedback op afstand
Vmbo-docenten coachen elkaar met web based instrument
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: didactiek, professionalisering, docent
Feedback op afstand is een nieuw feedbackinstrument voor vmbo-docenten. Beginnende docenten, maar ook docenten met ervaring, kunnen een filmpje van hun eigen les plaatsen op een beschermde website. Op een tijdstip naar keuze kunnen zij elkaar daarop...
-
Iedere docent een taalbewuste docent!
Intake Taalbewust Docent
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, professionalisering
De Johan de Witt Scholengroep werkt doelgericht aan een taalbewust docententeam. De Intake Taalbewust Docent is één van de middelen in dit proces. De intake is afgenomen bij alle docenten, zowel taal- als vakdocenten.
-
Leesplezier én leersucces!
De Basislijst Schooltaalwoorden in het vmbo en in ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, didactiek
Succes bij begrijpend lezen is afhankelijk van de woordkennis van een leerling. De Basislijst Schooltaalwoorden vmbo bevat een selectie van 1600 schooltaalwoorden. Met deze lijst kunt u samen met uw collega's gericht werken aan uitbreiding van de...
-
Tutorlezen met leescoaches
Vwo-leerlingen coachen zwakke lezers
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek, leesvaardigheid
Vaak raken zwakke lezers in het vmbo steeds verder achterop: ze hebben moeite met vakteksten en gaan het lezen uit de weg. Waardoor ze nog meer moeite krijgen met vakteksten en nog minder zin in lezen. Schooluitval ligt op de loer....
- Titel