Toolbox voor leesbevordering
In het kader van het actieprogramma Tel mee met Taal werd tijdens dit project, in opdracht van NRO, onderzocht of het meer ‘op maat’ aanbieden van bestaande interventies bijdraagt aan leesbevordering. Om het op maat werken aan leesbevordering mogelijk te maken is een toolbox ontwikkeld. Het Expertisecentrum Nederlands, ITTA UvA en de Radboud Universiteit werkten hierin samen.
Fase 1 – Focusgroepen en leerlingvragenlijst
Om een beeld te krijgen van leerlingeigenschappen die van invloed zijn op leesmotivatie en leesvermijding vulden leerlingen een vragenlijst in over hun leesgedrag en werden er focusgroepen met leerlingen, docenten en zorgspecialisten georganiseerd (vmbo en mbo). Leerlingen werden over onder andere hun motivatie om wel of niet te lezen bevraagd. Docenten en zorgspecialisten werden bevraagd over o.a. het belang van lezen en belemmerende factoren voor leerlingen.
Op basis van de resultaten uit de focusgroepen en een literatuuronderzoek naar effectieve elementen van leesbevorderingsprogramma’s en individuele behoeften van leerlingen, werd een toolbox voor docenten ontwikkeld. Deze toolbox biedt handvatten en inspiratie voor het op maat werken aan leesbevordering. In de toolbox worden tips gegeven voor hoe docenten met bestaande programma’s effectiever aan leesbevordering kunnen werken.
Fase 2 – Interventiestudie
Het op maat werken aan leesbevordering met behulp van de Toolbox Leesbevordering werd in een interventiestudie bij eerstejaars vmbo-leerlingen (bl, kl en gl) onderzocht. Met het onderzoek werd nagegaan wat het effect is op de leesmotivatie en de taalvaardigheid van de leerlingen.
Fase 3 – Doorontwikkeling toolbox
Op basis van de bevindingen en ervaringen uit de interventiestudie is de toolbox bijgesteld. De toolbox wordt beschikbaar gesteld voor andere docenten in het (v)mbo. Hiervoor is een scholing ontwikkeld. In de scholing staan de materialen uit de toolbox en de implementatie daarvan in de praktijk in de klas centraal.
Eindproducten
Het project heeft geleid tot de volgende producten:
De toolbox bevat onder meer de volgende tools:
- Checklist Leesvaardigheden
- Leesmotivatievragenlijst
- Scoring leesmotivatievragenlijst
- Mijn leesplan - leerling
- Leesplan docent
Meer informatie
Voor meer informatie over het project of het gebruik van de materialen op uw school kunt u contact opnemen met Femke Scheltinga: femke.scheltinga@itta.uva.nl.
Projectpartners
Het onderzoek werd in het kader van het actieprogramma Tel mee met Taal uitgevoerd door een consortium van onderzoekers van de Radboud Universiteit, ITTA en het Expertisecentrum Nederlands.