Projectenoverzicht
- Titel
-
Checklists Taalrijke leeromgeving en Praktijkgerichtheid
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Taal en ouderbetrokkenheid, Arbeidsmarkt Trefwoorden: kwaliteit, vrijwilligers, participatie, taalaanbod
Hoe kun je de kwaliteit van participatieactiviteiten en informeel taalaanbod inschatten? Het ITTA ontwikkelde in opdracht van de gemeente Amsterdam twee checklists waarmee de praktijkgerichtheid van taalaanbod in kaart kan worden gebracht, en...
-
Ouders in de Zomerschool
Klapper voor samenwerking tussen ouders en school
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: educatief partnerschap, Zomerschool, educatief_thuismilieu
Ouders in de Zomerschool biedt handvatten om een programma voor ouders gedurende de Zomerschool te organiseren. Aan de hand van o.a. de Activiteitenklapper met ruim 40 activiteiten kunnen Zomerscholen een ouderbetrokkenheidsprogramma op maat...
-
Zonder wortels kun je niet groeien
Lessen voor migrantenomroepen met ondersteuning in de eigen taal
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Nederlands leren met je eigen omroep, ondersteund door je eigen taal! Dat kan met Nederlandse lessen voor radio, tv en internet. De lessen zijn ontwikkeld door verschillende migrantenomroepen en het ITTA.
-
Het Ei van Columbus
Ouderparticipatie en taalontwikkeling in VVE
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek
Het project Het Ei van Columbus verbindt de taalontwikkeling van ouders aan die van hun kinderen. In dit project komen taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, versterking van het educatief thuismilieu en werken aan schoolsucces samen.
-
Expertisecentrum TOP
Taalontwikkeling, Ouderbetrokkenheid en Participatie
Doelgroep: - Trefwoorden: onderzoek
Het ITTA verzorgt vanaf november 2012, met subsidie van het ministerie van SZW, het landelijke Expertisecentrum TOP. Het Expertisecentrum richt zich op ouders van kinderen in vve, po en vo.
-
Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt
Nieuw onderdeel inburgeringsexamen
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: examineren
Relatief veel nieuwkomers zitten zonder werk of met werk op een veel te laag niveau. Deels komt dit door externe factoren, zoals krappe arbeidsmarkt en selectie door werkgevers. Maar ook is een feit dat veel nieuwkomers niet weten hoe het er op de...
-
Arbeidsmarktgericht Inburgeren
Inburgeren en participeren gaan hand in hand
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: geintegreerde trajecten
Werken In Nederland (WIN) In het project WIN heeft ITTA samen met de HIT Foundation en het COA een methodiek ontwikkeld voor een succesvolle integratie van oud- en nieuwkomers. Toeleiding naar de arbeidsmarkt gaat hierbij hand in hand met...
-
Het Ei van Columbus
Een programma voor Taal, Ouderbetrokkenheid en Participatie (TOP)
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalbeleid, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu
Het programma Het Ei van Columbus verbindt de taalontwikkeling van ouders aan die van hun kinderen. Taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, versterking van het educatief thuismilieu en werken aan schoolsucces komen hierin samen. Uit pilots uitgevoerd...
-
VIME - Volunteers in Migrant language Education
In welke rol zijn taalvrijwilligers van toegevoegde waarde?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: vrijwilliger, NT2
Taalvrijwilligers zijn er in verschillende soorten en maten. Ze worden bijvoorbeeld ingezet als taalmaatje of klassenassistent en vervullen ieder op hun eigen manier hun rol. Wat die rollen precies zijn en op welke manier de vrijwilliger een...
-
Scan Educatief Partnerschap
Een instrument voor beleid en praktijk in de samenwerking met ouders
Doelgroep: Primair onderwijs, Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: educatief partnerschap
De Scan Educatief Partnerschap helpt u de samenwerking met ouders in kaart te brengen en te versterken. Op welke manier komt u tot samenwerking met ouders? Hoe kunt u de relatie met het brede palet aan ouders verbeteren? Zijn er maatregelen mogelijk...
-
How to learn a language?
Leerstrategieen voor volwassen alfa NT2 leerders
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Taal en ouderbetrokkenheid, Arbeidsmarkt Trefwoorden: -
How to learn a language? (H2L2) richt zich op het tweede-taalleerproces van volwassen alfaleerders. Het doel is om samen met de leerders taalleerstrategieën te ontwikkelen waarmee zij zelf verder kunnen. Wij zijn ervan overtuigd dat het belangrijk...
- Titel