Publicatiesoverview
Resultaten voor trefwoord "luistervaardigheid" » Bekijk alles
-
Rapport Van de werkvloer naar het leven - 2024
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: onderzoek, laaggeletterdheid, taalvaardigheid, digitale vaardigheden, basisvaardigheden, nederlands op de werkvloer, werkvloer, leefdomein, handvatten, geletterdheid, duurzame, inzetbaarheid, arbeidstoeleiding
Het ITTA heeft in 2023 een verkennend onderzoek uitgevoerd naar wat werknemers met beperkte basisvaardigheden nodig hebben om duurzaam aan het werk te blijven, zich te kunnen ontwikkelen en mee te kunnen doen in de samenleving – en hoe de...
-
Onderzoeksprogramma naar de letter van de stad - 2024
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: basisvaardigheden, participatie, gezondheid, onderwijs, leefdomeinen, werk, inkomen, opvoeding, participeren, inclusie, welzijn
Het doel van het onderzoeksprogramma ‘Naar de letter van de stad’ van het Kenniscentrum Ongelijkheid was te achterhalen welke belemmeringen inwoners van Amsterdam ervaren om op een gewenst en noodzakelijk niveau deel te nemen aan twee...
-
Goed NT2-beleid biedt winst voor álle leerlingen - 2024
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, taalvaardigheid, voortgezet onderwijs, nieuwkomers, nieuwkomersonderwijs, instromen Type: Literatuur
"Schuif die twijfel opzij en gebruik hun komst als positieve trigger om verder werk te maken van het taalbeleid", schrijft Lies Alons, directeur onderwijs van het ITTA UvA Kennisinstituut voor taalontwikkeling, in een nieuw artikel van de VO-raad.
-
Van onbekend naar vertrouwd - 2024
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Taal en ouderbetrokkenheid, Arbeidsmarkt Trefwoorden: NT2, basisvaardigheden, werving
Niet iedereen die versterking van basisvaardigheden kan gebruiken, kan de weg naar passend aanbod vinden. Hoe bereik je hen? En hoe ontwikkel je passend aanbod voor deze doelgroepen?
-
Mondelinge vaardigheden in de NT1-les - 2023
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, NT1, volwasseneneducatie Type: Literatuur
Vaak stellen NT1-leerders de vraag om beter mailtjes te leren schrijven of een formulier in te vullen. Ze stellen niet de vraag om beter te leren spreken, terwijl dat hen juist zoveel oplevert. Herkenbaar?
-
Begrippenkader Basisvaardigheden - 2023
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, ISK Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, gemeenten, handreiking, begrippen, informeel, onderwijs, ongeletterd, kwaliteitsbeleid Type: Literatuur
Termen zoals ‘ongeletterd’, 'laaggeletetterd’, ‘functioneel geletterd’, 'informeel onderwijs’ en ‘non-formeel onderwijs’ lijken op het eerste gezicht sterk op elkaar. Het ‘Begrippenkader Basisvaardigheden”, samengesteld...
-
Veel meer inburgeraars veel sneller aan het werk - 2023
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: inburgering, participatie, startklas, MAP, meedoen, B1route, Zroute
Alhoewel gemeenten (en inburgeraars) die ambitie delen, is de praktijk weerbarstiger. Het idee om een PIP op te stellen dat aansluit op de motivatie van de inburgeraar, zien we nog niet vaak terug. Ook lukt het gemeenten nog vaak niet om genoeg...
-
Aan Zet – Mijn toekomst in Nederland - 2023
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: inburgeren, participatie, zelfredzaamheid, startklas, MAP, inburgeringsraject, leerroute, methodiek Type: Materiaal
De nieuwe Wet inburgering (Wi21) steekt naast taal expliciet in op participatie. AanZet is een nieuwe methodiek die samen met inburgeraars is ontwikkeld om participatie meteen aan het begin van het inburgeringstraject centraal te stellen.
-
Handreiking: Kwaliteit bij de aanpak van basisvaardigheden - 2023
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, gemeenten, handreiking, instrumenten Type: Materiaal
Deze handreiking bevat informatie, instrumenten en voorbeelden om gemeenten te helpen bij het sturen op de kwaliteit van het non-formele aanbod rond basisvaardigheden. De handreiking is in 2022 herzien. De nieuwe versie is begin 2023 afgerond en nu...
-
Onderzoek - 2023
Doelgroep: Basisvaardigheden, Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, laaggeletterdheid, taalvaardigheid, ouders, gelijke, kansen Type: Literatuur
Taalontwikkeling van jonge kinderen (0-4 jaar) is van grote invloed op de lees- en schrijvaardigheid. Ouders spelen een cruciale rol in de taalontwikkeling van hun kinderen, maar de mogelijkheden voor taalontwikkeling zijn niet gelijk verdeeld over...