Publicatiesoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Taalvaardigheid voor de Detailhandel - 1990
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Het pakket Taalvaardigheid voor de Detailhandel is destijds ontwikkeld als voor- en nevenschakelmateriaal bij (het begin van) de opleiding winkelassistent / verkoopmedewerker op KSB niveau 1 en 2. Ook paste het goed bij taal- en werkstages in de...
-
Taalschakel Nederlands Grond- , Weg- en Waterbouw - 1992
Materiaal voor de vakopleidingen Straatmaken en GWW
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Dit materiaal werd destijds ontwikkeld voor de opleidingen op KSB-niveau 2. Er wordt aandacht besteed aan de luistervaardigheid en communicatieve vaardigheid die nodig is in de opleiding en op de werkvloer aan de hand van authentieke audio-opnamen....
-
Taalvaardigheid voor de Groothandel - 1992
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Het pakket Taalvaardigheid voor de Groothandel is thematisch van opzet en werd ontwikkeld als voor- en nevenschakeling NT2 voor de opleiding Magazijnmedewerker (destijds KSB niveau 1 en 2).
-
Nederlands op de Werkvloer Motorvoertuigentechniek - 1992
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Schakelcursus voor de opleiding assistent en basisberoepsbeoefenaar autotechniek (vh. primaire opleiding.
-
Bouw-Vak-Werk - 1993
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Dit schakelpakket Nederlands is onderdeel van het pakket Bouw-Vak-Werk dat gemaakt is als voorschakel voor anderstaligen die een baan zoeken in de bouwnijverheid.
-
Schakelcursus Nederlands voor het Beroepsgoederenvervoer - 1993
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Schakelpakket bij de opleiding tot chauffeur goederenvervoer.
-
Nederlandse taalvaardigheid in de Confectie - 1994
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Deze schakelcursus werd destijds ontwikkeld voor anderstaligen in (toeleiding tot) de opleiding 'medewerker in de mode- en kledingindustrie'.
-
Schakelcursus Nederlands voor Verspanen - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Het schakelpakket is destijds ontwikkeld voor de opleiding Verspanen aan Centra Vakopleiding.
-
Taal op school - 1995
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat Type: Archief
Woordenschatlessen biologie en wiskunde.
-
Nederlands op de Werkvloer voor de Grafische Industrie - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Twee pakketten voor anderstalige, laaggeschoolde hulpvakkrachten/nabewerkers in de grafische industrie en voor vakkrachten/drukkers.
-
Interculturele Communicatie en Nederlands op de Werkvloer - 1995
Doelgroep: - Trefwoorden: - Type: Archief
In welke mate kunnen docenten NT2 en Nederlands op de Werkvloer een bijdrage leveren aan het oplossen van communicatieproblemen tussen anderstaligen en Nederlandstaligen op de werkvloer of in opleidingssituaties? Deze vraag staat centraal in dit...
-
Voorbereiding op werken in de schoonmaak - 1995
Schakelcursus Nederlands voor de Schoonmaak
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Het pakket bereidt cursisten voor op werk in de schoonmaak en deelname aan het SVS-examen vakgeschoold schoonmaken. In de modules wordt aandacht besteed aan communicatieve vaardigheden voor de praktijk, het lezen en begrijpen van vakteksten en het...
-
Schakelcursus Nederlands voor Installatietechniek - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Dit pakket is destijds ontwikkeld bij de opleiding tot hulpmonteur of monteur op een Centrum Vakopleiding.
-
Het schrijven van een practicumverslag - 1996
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: schrijfvaardigheid Type: Archief
Met dit materiaal leren leerlingen in lessen Biologie in 3 en 4 havo/vwo wat een practicum is, uit welke onderdelen een practicumverslag bestaat en aan welke criteria een goed verslag moet voldoen. Vervolgens leren zij aan de hand van...
-
Het schrijven van een verslag - 1996
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: - Type: Archief
Met behulp van dit materiaal leren leerlingen in de lessen Nederlands in 3 en 4 havo/vwo een verslag of werkstuk te schrijven
-
Zelfstandig ondernemerschap: Vooropleiding AOV voor anderstaligen -VVA - 1996
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Dit pakket is ontwikkeld voor allochtonen die een eigen bedrijf willen beginnen. De VVA is een vooropleiding voor anderstaligen voor de opleiding Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV).
-
Vakgerichte leerderswoordenboeken voor anderstaligen - 1996
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: woordenschat Type: Archief
Het ITTA heeft een reeks Leerderswoordenboeken ontwikkeld voor anderstaligen in verschillende beroepsopleidingen. Deze reeks is helaas niet meer leverbaar
-
Nederlands op de Werkvloer voor Productiebedrijven - 1996
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Nederlands op de werkvloer voor productiebedrijven is een omvangrijk pakket voor de procestechniek. Het is bedoeld om cursisten voor te bereiden op deelname aan een vakopleiding of het uitbreiden van de taalvaardigheid van werknemers in bedrijven in...
-
Duidelijke Taal! - 1997
Doelgroep: Inburgering, Mbo Trefwoorden: - Type: Archief
Duidelijke Taal! is een multimediaal pakket voor gebruik in het volwassenenonderwijs, de beroepseducatie en bedrijfsopleidingen, en voor zelfstandig lerende volwassenen.
-
Tekst in Context - 1998
Een methode om het begrip van vakteksten in opleiding te vergroten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: leesvaardigheid Type: Archief
De methode is ontwikkeld voor tweedetaalleerders die al enige kennis hebben van de Nederlandse taal, maar nog niet zo studievaardig zijn. Het beginniveau is vanaf ruim A2/1F.
-
Praten in de Horeca - 1998
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Leergang communicatieve vaardigheden voor de Horeca. In het materiaal ligt de nadruk op verschillende taalfuncties
-
Praten in de kantoorpraktijk - 1999
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Een leergang communicatieve vaardigheden in de kantoorpraktijk. Het materiaal is opgezet rond verschillende taalfuncties.
-
Vervolgstudie op Wat Weten We? - 2001
Determinanten van succesvol NT2-onderwijs
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: onderzoek Type: Archief
Deze vervolgstudie is uitgevoerd in groep 4 en 7. Het onderzoek richt zich op de factoren op school-, leerkracht- en klasniveau die van invloed zijn op de tweede taalverwerving Nederlands van allochtone basisschoolleerlingen. Het bestaat uit een...
-
Zebra - 2002
Basisleergang NT2 voor 12- tot 16-jarige neveninstromers in het voortgezet onderwijs.
Doelgroep: ISK Trefwoorden: NT2-didactiek Type: Archief
De leerstof is georganiseerd in zogenaamde taaltaken. Voorbeelden van taaltaken zijn: vragen en opdrachten begrijpen, een gesprek voeren, aantekeningen maken, een brief schrijven, enzovoort. De leergang bevat een grote variatie aan werk- en...
-
Studeren in het Nederlands in het Hoger Onderwijs - 2002
Taalbeleid in het HO
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Dit is een serie uitgaven die gericht zijn op het verbeteren van het studieklimaat voor (allochtone en autochtone) studenten. De nadruk ligt niet op het sleutelen aan de studenten, maar op het optimaliseren van de leeromgeving. De serie is...
-
Spraakmakers - 2005
Opvoeden in Nederland
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu Type: Archief
ITTA en Sardes hebben in samenwerking met Thieme Meulenhoff een methode ontwikkeld voor duale trajecten NT2 en opvoedingsondersteuning: Spraakmakers, opvoeden in Nederland.
-
Nederlands voor Schilders en Stukadoors - 2005
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Voor- en nevenschakel bij de opleiding voor schilders, stukadoors, vloerleggers en glaszetters (KSB-niveau 2). In het lespakket wordt aandacht besteed aan lezen, luisteren en communicatieve vaardigheden in opleidings- en werksituaties.
-
Wat verandert er voor de taaldocenten? - 2005
Taken van de taaldocent in de competentiegerichte opleiding
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 138 - Er wordt alom hard gewerkt aan de inrichting van competentiegerichte beroepsopleidingen. Praktijkgerichte programma's worden gemaakt, al dan niet volgens de uitgangspunten van 'natuurlijk leren'. Opdrachten worden ontwikkeld...
-
Regio College Educatie structureert praktijkleren - 2006
ITTA helpt docenten van denken naar doen
Doelgroep: ISK, Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Regio College Educatie geeft praktijkleren een nieuwe impuls door de inrichting van een praktijkbureau, vernieuwde materialen en nieuwe contacten met werkgevers in de regio.
-
Taal in de brede assistentopleiding - 2006
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 143 - Bij de afdeling Toeleiding en Toerusting van het Nova College in Santpoort Noord zijn drie taaldocenten verantwoordelijk voor taal in het competentiegerichte curriculum van de trajecten assistent opleiding...
-
Een brede visie op taalontwikkeling - 2007
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Profiel - Er zijn drie manieren om meer Nederlands te leren in de beroepsopleidingen vmbo en mbo. Het zou beter zijn als de drie verschillende manieren naast elkaar worden toegepast. Het is hoog tijd voor een brede visie op...
-
Vernieuwde aandacht voor taal - 2007
Ontwikkeling en beoordeling van het Nederlands (T1/T2) bij mbo-leerlingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 149 - Taalvaardigheid in de beroepsopleidingen is een onderwerp dat weer geheel midden op het podium is gezet. De politiek, de vakbladen en andere media laten zich bijna dagelijks horen over dit onderwerp.
-
Iedere docent is taaldocent - 2007
Taalbeleid als speerpunt
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Profiel - Taal staat weer op de agenda bij veel opleidingscentra. Dat is een goed teken, maar er is nog veel werk te verrichten, niet alleen door taal- maar ook door vakdocenten.
-
Dilemma's van de taalcoach - 2007
Taalcoaches aan het werk in mbo opleidingsteams
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 149 - In het project Taalontwikkeling in het mbo - taalcoaches aan de slag met vakteams wordt op vijf roc's taalbeleid concreet uitgewerkt door taalcoaches, altijd in samenwerking met hun opleidingsteams.
-
Taalniveau te hoog voor AKA? - 2008
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in Profiel - Vanaf het schooljaar 2007-2008 moeten alle deelnemers die starten met een experimentele mbo-opleiding een basisniveau Nederlands beheersen op het moment dat zij hun opleiding afronden.
-
Samenwerking nodig voor warme overdracht - 2008
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Van 12-18 - Te vaak gaat het mis als anderstalige en taalzwakke vmbo-b leerlingen naar de mbo-2 opleidingen overstappen. Samenwerking tussen vmbo- en mbo docenten kan een eerste stap zijn voor verbetering. Daardoor worden doorgaande...
-
Nederlands is een vak, ook in beroepsopleiding - 2008
Taalvaardigheid en leersucces
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Didaktief - De taalbeheersing van vmbo- en mbo-leerlingen is vaak beneden niveau. Variatie in het aanbod van Nederlands taalonderwijs kan hun vaardigheid vergroten.
-
Differentiëren op niveau - 2008
Veel verschillen en toch op maat
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: didactiek Type: Archief
Artikel in LES 154 - Veel taalaanbieders hebben te maken met groepen inburgeraars die erg heterogeen van samenstelling zijn. Hoe kunnen docenten tegelijkertijd de cursisten op hun niveau begeleiden en het hoofd boven water houden? In deze bijdrage...
-
Taaltaken voor iedereen - 2008
Taken verdelen in een team
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 155 - In het mbo wordt hard gewerkt aan taalontwikkeling Nederlands. De taaldocent kan dit niet alleen, alle docenten kunnen (en moeten) een rol spelen om de vereiste taalniveaus binnen het bereik van de leerlingen te brengen. Inge...
-
Onderzoek opbrengsten Campagne Leersucces vmbo - mbo - 2009
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: - Type: Archief
In het kader van de Campagne Leersucces is onderzoek gedaan naar de opbrengsten van de ontwikkelde methodiek. De centrale vraag was: hebben docenten in de loop van het traject hun didactische aanpak uitgebreid en verbeterd door de aangeboden...
-
Taal en AKA - 2009
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Om te kunnen functioneren op de arbeidsmarkt en in het sociale leven is het belangrijk de Nederlandse taal goed te beheersen. Ook voor de deelnemers aan de AKA-opleidingen in het mbo. Daarom heeft een werkgroep, in opdracht van het Procesmanagement...
-
Woorden kennen levert plezier én leersucces op - 2010
Werken met de basislijst Schooltaalwoorden in het vmbo
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, leesvaardigheid, vakonderwijs
Artikel in Les 147 - Hierin beschrijft Lies Alons hoe docenten met de Basislijst Schooltaalwoorden vmbo samen met hun leerlingen kunnen werken aan uitbreiding van woordkennis in de onderbouw van het vmbo.
-
Drieslag Taal - 2010
Praktijkboek taalbeleid Nederlands in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid
Een praktijkboek met stappenplannen, voorbeelden, interviews en artikelen.
-
Leersucces in beeld / leerling aan het woord - 2011
Doelgroep: ISK, Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, doorlopende_leerlijnen Type: Materiaal
De dvd Leersucces in beeld biedt een kijkje in de keuken van taal- en vakdocenten die gezamenlijk werken aan taalontwikkelend beroepsonderwijs.
-
'Schrijven voor het echie' - 2011
Beroepsgerichte schrijfopdrachten in (v)mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: schrijfvaardigheid
Artikel in LES 169 - In het vmbo en de mbo-opleidingen niveau 1, 2 en 3, moeten leerlingen taalniveau 2F bereiken (vergelijkbaar met niveau B1). Docenten maken zich daar zorgen over, in het bijzonder de docenten van korte opleidingen zoals AKA, mbo...
-
De leerling aan het woord - 2011
Werken aan leesvaardigheid in vmbo en mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid Type: Literatuur
Artikel in Van 12-18 - Wat vinden leerlingen over lezen en wat kunnen docenten doen om leesvaardigheid te bevorderen?
-
Taalaanbieders Staatsexamen NT2 - 2011
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In juli 2011 spraken we met een aantal taalaanbieders over hun aanbod aan Staatsexamen NT2-trainingen en wat daarin beter zou kunnen. Hieronder vindt u een korte impressie van de uitkomsten van de gesprekken.
-
Taalachterstanden wegwerken - 2012
Interventies van taalcoaches
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Artikel in Profiel 6. Het mbo wordt van hogerhand gestimuleerd om taalachterstanden weg te nemen en de taalvaardigheid van hun studenten te verhogen. Er zijn centrale examens ingevoerd waar iedere student straks mee te maken krijgt.
-
Nederlands op de kaart zetten - 2012
Taalcoaches aan het werk in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Literatuur
Artikel in LES 179. De invoering van verplichte landelijke examens taal en rekenen in het mbo heeft veel teweeg gebracht. Het vak Nederlands is na de invoering van het referentiekader taal niet meer weg te denken uit het mbo.
-
Taalcoaches werken aan taalbeleid - 2013
Op weg naar de examens Nederlands in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Literatuur
Artikel in Levende Talen - De invoering van centrale examens taal en rekenen heeft de aandacht voor de taalniveaus van de studenten in het mbo enorm vergroot. De centrale examens zijn generiek ingericht, dat wil zeggen dat zij gericht zijn op...
-
Taalonderwijs in het mbo - 2013
Een speciale uitgave van Levende Talen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Artikel in LES 181. Afgelopen december bracht Levende Talen Magazine voor haar leden een special uit over het middelbaar beroepsonderwijs. Doel van de special is een beeld te schetsen van de ontwikkelingen omtrent de taaleisen en het...
-
Samenwerken aan leersucces - 2013
Vmbo en mbo samen naar niveau 2F
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek Type: Literatuur
Artikel in LES 183. In de Campagne Leersucces hebben diverse scholen gewerkt aan een doorlopende leerlijn. Centraal stonden het ontwikkelen van een taalstimulerende aanpak in de opleiding en de samenwerking tussen taal- en vakdocenten. In dit...
-
Hoe krijg je vakdocenten 'mee' - 2013
Een studiedag voor vakdocenten
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: didactiek Type: Literatuur
Artikel in LES 183. Op de studiedag van de Mbo Taalcoach Academie in januari 2013 presenteerde Emmy van Dorp van het Da Vinci College een succesvolle aanpak om de vakdocenten ' mee' te krijgen. In gesprek met Bregje Kaars Sijpesteijn van het ITTA...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2014
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalontwikkeling
Docenten kunnen direct aan de slag met de vijf vuistregels voor taalstimulerend, efficiënt en leerzaam onderwijs.
-
Wie taalbewust lesgeeft maakt onderwijs aantrekkelijker - 2014
Taalgerichte vakdidactiek in praktische leersituaties
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in Van 12 tot 18. Taalontwikkeling en de ontwikkeling van vakkennis kunnen samen opgaan. Meer dan dat, ze kunnen elkaar versterken. Vooral in het vmbo en het mbo geeft ‘taalbewust lesgeven’ kansen om leerlingen sterker te betrekken bij...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2014
Handboek effectieve didactiek in het (v)mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in Les 189. Begin dit jaar verscheen er een praktisch boek over taal in het (v)mbo: Taalbewust beroepsonderwijs, vijf vuistregels voor effectieve didactiek (Coutinho 2014). De auteurs zijn experts in taalgericht vakonderwijs in het mbo bij...
-
Taalontwikkelend werken - 2014
Tips en leermiddelen voor taaldocenten, vakdocenten en management
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in LES 190. Op de website van de Campagne Leersucces vmbo-mbo is een grote hoeveelheid handige materialen en informatie beschikbaar over taalontwikkelend werken, zo ontdekten de deelnemers aan de proeverij over deze site. Zoals een...
-
Leescoaches zijn lief, leuk, aardig, maar praten en lachen soms veel! - 2014
Samen lezen in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, leesmotivatie, leesbevordering
Artikel in LES 189. Leerlingen in het voortgezet onderwijs die moeite hebben met lezen, zijn vaak minder gemotiveerd om zelfstandig te lezen. Om het lezen te stimuleren is het daarom van belang om naast aandacht voor leestechniek en leesstrategieën...
-
Voldoende bewijs? - 2015
De waarde van het Staatsexamen NT2 Programma I voor het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Artikel in LES 193. In dit artikel gaat Tiba Bolle in op vragen rondom de plaats van het Staatsexamen NT2 Programma I in het mbo. Vragen die aan bod komen zijn: Welke overeenkomsten zijn er tussen niveau B1 en 2F en wat zijn de gevolgen voor de...
-
Moeiteloos op stagegesprek - 2015
Gespreksvaardigheid in beroepssituaties
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
In dit artikel beschrijft Inge van Meelis hoe je de gespreksvaardigheid van studenten in het (v)mbo kunt ontwikkelen.
-
Handleiding basislijst schooltaalwoorden vmbo - 2016
Werken aan woordenschat in de zaakvakken
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, didactiek, vakonderwijs
Succes bij begrijpend lezen is erg afhankelijk van de woordkennis van een leerling. Een grote groep leerlingen op het vmbo heeft problemen met leesvaardigheid en dus ook met woordenschat.
-
Handreiking Examinering van anderstalige migranten in de examens Nederlandse taal in het mbo - 2016
Voor vluchtelingen, maar ook voor andere midden-opgeleide migranten die kort in Nederland zijn, kan het mbo een uitgelezen route naar diploma en werk zijn.
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
In een groot aantal gemeenten en instellingen is men dan ook op zoek naar passende manieren om anderstaligen hiernaartoe te leiden. De verplichte examinering van de Nederlandse taal op 2F of 3F aan het eind van de mbo-opleiding kan een barrière...
-
Doorstroomprofielen mbo van anderstalige migranten en vluchtelingen - 2016
Diverse populatie migranten: verschillende mogelijkheden en behoeften
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Veel instellingen worstelen met niveaubepaling Nederlands. In het overzicht van profielen staat hoe instellingen om zouden kunnen gaan met vluchtelingenstudenten bij instroom in een mbo-opleiding en welke leerroutes mogelijk zijn.
-
Samen kom je verder... - 2017
Doorstroom van internationale schakelklas naar mbo
Doelgroep: ISK, Mbo Trefwoorden: doorlopende_leerlijnen
In dit artikel pleit Lies Alons ervoor dat vanaf dat een leerling de ISK binnenkomt, het doelperspectief centraal staat. Zo gaat de leerling doelgericht te werk en kan er beter gewerkt worden aan doorstroom naar regulier (vervolg)onderwijs. Wat is...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2017
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
3e druk!Voor alle docenten in (v)mboDit boek is een toegankelijke en prikkelende uitgave voor alle (aankomende) docenten in het (v)mbo, zowel docenten Nederlands als beroepsvakdocenten. Het boek staat boordevol lesideeën en effectieve en uitdagende...
-
Routegids Van ISK / Inburgering naar vakonderwijs - 2018
Praktische gids - trajecten voor nieuwkomers in het mbo
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In de routegids worden verschillende trajecten beschreven waarin nieuwkomers worden toegeleid naar het mbo. De samenwerkingsverbanden en de opzet worden kort beschreven. De ervaringen met deze trajecten zijn verwerkt in de aanbevelingen.
-
Van vlog tot vakkenvuller - 2019
Buitenschools leren in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: buitenschools leren Type: Literatuur
De training bij de voetbalvereniging, het bijbaantje als vakkenvuller of de vlog van Enzo Knol kunnen begrijpen. Allemaal zaken die voorbij kunnen komen in het echte, buitenschoolse leven van de ISK-leerling. Het leren van de nieuwe taal gebeurt...
-
Succesvolle in- en doorstroom van NT2-studenten in mbo-opleidingen - 2019
Extra taalondersteuning buiten de vakles is onontbeerlijk
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, vakonderwijs, NT2 Type: Literatuur
Het overgrote deel van de jongvolwassen migranten is voor de toetreding op de Nederlandse arbeidsmarkt aangewezen op een opleiding op mbo-niveau. NT2-studenten die in het beroepsonderwijs minimaal een mbo-diploma niveau 2 behalen, vergroten de kans...
-
Vrijwilligers bij NT1 in de volwasseneneducatie - 2019
Een handreiking voor effectieve inzet van vrijwilligers
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In welke rollen komen vrijwilligers het meeste tot hun recht? Wat zijn dan hun taken en welke competenties hebben ze daarvoor nodig? Vrijwilligersmodel NT1 bevat een beschrijving van rollen en taken van vrijwilligers in NT1-trajecten en de manier...
-
Taal én vakinhoud op de ISK - 2020
KIK: een succesvolle combinatie
Doelgroep: ISK Trefwoorden: taaldidactiek, taalontwikkeling Type: Literatuur
Kennis in de klas (KIK) reikt ISK-leerlingen de voor de zaakvakken onmisbare woordenschat aan en bereidt ze voor op het reguliere onderwijs. Zo zijn ze klaar voor de toekomst en kunnen ze presteren op hun eigen niveau.
-
Zebra+ - 2020
3 delen
Doelgroep: ISK Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2 Type: Materiaal
Zebra+ is al 20 jaar dé methode voor jonge nieuwkomers (12 – 18 jaar) om Nederlands te leren en vlot aansluiting te vinden met het regulier onderwijs. De methode is communicatief gericht: de overdracht van de boodschap staat centraal. De taken in...
-
Handreiking voor docenten in het PrO - 2021
O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs!
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs Type: Literatuur
Het praktijkonderwijs heeft te maken met instroom van veel NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun tweedetaalverwervingsproces. Het is belangrijk dat zij voldoende begeleiding krijgen. Het ITTA heeft in opdracht van LOWAN-vo een...
-
Breng taal in de praktijk! - 2022
NT2-leerlingen groeien verder in het praktijkonderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: tweedetaalverwerving, praktijkonderwijs Type: Literatuur
Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun taalleerproces. In het praktijkonderwijs moeten de leerlingen hun taalvaardigheid verder ontwikkelen binnen de vakken en...
-
Het Staatsexamen NT2 in het mbo - 2022
Wat gaat er veranderen?
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: staatsexamens nt2 Type: Literatuur
Mbo-studenten die kort in Nederland zijn en een andere moedertaal dan het Nederlands hebben, behalen vaak de examens Nederlands niet. Ze hebben daardoor moeite hun mbo-opleiding af te ronden en stromen niet door richting vervolgonderwijs of...
-
Integrale aandacht voor taal en digitale vaardigheden met TaalKlik - 2023
Conclusies van het onderzoek naar het werken met TaalKlik
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, volwasseneneducatie, TaalKlik Type: Literatuur
Welke vaardigheden heb je als docent nodig om deelnemers te begeleiden bij de methodiek TaalKlik? Hoe moet je je voorbereiden als je TaalKlik inzet bij het programma Klik & Tik. De basis? En hoe geef je bij de begeleiding aandacht aan zowel taal...
-
Ik wil graag beter Nederlands spreken - 2023
Taalleerdoelen selecteren met NT2-leerdoelen.org
Doelgroep: Inburgering, ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, vmbo, NT2, voortgezet onderwijs, leerdoelen Type: Literatuur
Begin dit jaar heeft het ITTA samen met de Nederlandse Taalunie de website www.nt2-leerdoelen.org gelanceerd. Maar hoe ga je daar mee aan het werk? In het meest recente nummer van Tijdschrift Les schrijven Elwine Halewijn en Manouk van den Brink...
-
Effectief werven met KLASSE! Handleiding 2.0 - 2023
NT1'ers vinden én een opstapje bieden naar aanbod basisvaardigheden
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In 2022 is er op zestien plekken in het land geëxperimenteerd met de methodiek KLASSE!. Het experiment heeft waardevolle lessen en inzichten opgeleverd voor de inzet van KLASSE! en een Handleiding 2.0. De handleiding geeft veel praktische tips en...
-
Veel meer inburgeraars veel sneller aan het werk - 2023
Dat is de insteek van de nieuwe Wet Inburgering 2021.
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: inburgering, participatie, startklas, MAP, meedoen, B1route, Zroute
Alhoewel gemeenten (en inburgeraars) die ambitie delen, is de praktijk weerbarstiger. Het idee om een PIP op te stellen dat aansluit op de motivatie van de inburgeraar, zien we nog niet vaak terug. Ook lukt het gemeenten nog vaak niet om genoeg...
-
Mondelinge vaardigheden in de NT1-les - 2023
Hoe werk je aan mondelinge vaardigheden in de NT1-les? En waarom eigenlijk?
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, NT1, volwasseneneducatie Type: Literatuur
Vaak stellen NT1-leerders de vraag om beter mailtjes te leren schrijven of een formulier in te vullen. Ze stellen niet de vraag om beter te leren spreken, terwijl dat hen juist zoveel oplevert. Herkenbaar?
-
‘De leerloopbaan van nieuwkomers in het primair- en voortgezet onderwijs’ - 2024
Een rapport van een langlopend onderzoek naar de ontwikkeling van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs en het mbo.
Doelgroep: ISK, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, onderzoek, taalvaardigheid, voortgezet onderwijs, basisonderwijs, taalonderwijs, ontwikkeling, nieuwkomersonderwijs, migranten, rekenvaardigheid, cognitieve Type: Literatuur
Aanleiding van het onderzoek is de toename van nieuwkomers in Europa en in Nederland. Het richt zich op de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid, rekenvaardigheid en het sociaal-emotioneel welbevinden van drie groepen leerlingen:...
-
Goed NT2-beleid biedt winst voor álle leerlingen - 2024
Wanneer anderstalige nieuwkomersleerlingen vanuit een Internationale Schakelklas (ISK) instromen in het reguliere vo, kan er soms twijfel zijn bij scholen: komt het wel goed?
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, taalvaardigheid, voortgezet onderwijs, nieuwkomers, nieuwkomersonderwijs, instromen Type: Literatuur
"Schuif die twijfel opzij en gebruik hun komst als positieve trigger om verder werk te maken van het taalbeleid", schrijft Lies Alons, directeur onderwijs van het ITTA UvA Kennisinstituut voor taalontwikkeling, in een nieuw artikel van de VO-raad.
- Titel
- Publicatiedatum