Trainingenoverzicht
- Titel
-
Coaching en intervisie taalontwikkelende didactiek in het mbo
Ondersteuning en begeleiding op maat voor projectleiders taal, (taal)docenten, vakgroepen en opleidingsteams, in de entree en de niveau 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalvaardigheid, taalcoaching, Entree, taalbewust, coaching
Door de taalontwikkeling aan de vakontwikkeling te koppelen wordt het taalonderwijs zinvol en contextrijk. Dit werkt activerend en motiverend voor studenten en versterkt daardoor de taalontwikkeling. Voor studenten die behoefte hebben aan extra...
-
Instellingsexamens taal ontwikkelen
Voor toetsconstructeurs in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: nederlands, taalniveau, mbo, instellingsexamens, examineren, engels, Entree, entree-opleiding
Scholen kunnen binnen route 2 eigen instellingsexamens voor de talen ontwikkelen. Het ITTA kan op basis van ruime ervaring het werk van constructeurs ondersteunen. Op basis van onze grote kennis van mbo-opleidingen en werkveld formuleren...
-
Formatief evalueren en maatwerk
Training formatief evalueren en actief leren bij Nederlands of Engels in entree-opleidingen en mbo 2, 3, 4
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: differentiëren, activerende werkvormen, formatief evalueren, entree-opleiding, maatwerk
Om maatwerk te leveren is het nodig om te weten wat een student al kan en weet en wat nog niet. Door tijdens de les formatief te handelen, wordt gedurende het leerproces duidelijk in hoeverre de studenten de stof beheersen en wat ze nog nodig...
-
Basisscholing NT2 voor mbo-docenten
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: nederlands, NT2, differentiëren
Mbo- en entree-opleidingen krijgen steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige studenten. Deze studenten zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Ze hebben extra ondersteuning nodig om de vakinhoud te begrijpen én om...
-
Quickscan: benutten beroepscontext voor generieke taalvaardigheden
Voor opleidingsteams in de entree en mbo 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: mbo, taalbewust, teams, beroepsspecifiek, herontwerp
Mbo-scholen hebben behoefte aan meer inzicht in de wijze waarop generieke taaleisen en datgene wat een student voor het beroep moet leren, met elkaar kunnen worden verbonden. Zo kan een school bij het herontwerp van het curriculum en de examinering...
-
Team-taalspel Generieke taaleisen koppelen aan de beroepscontext
Voor opleidingsteams in de entree en mbo 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: vakonderwijs, taalbewust, taalgericht, beroepsonderwij, taalontwikkelend
Het ITTA ontwikkelde samen met Servicepunt Invoering Herziening Kwalificatiestructuur dit mbo-team taalspel voor onderwijsteams die met elkaar afspraken willen maken over hoe zij taal en beroep meer met elkaar kunnen verbinden. Op speelse wijze...
-
Team-taalspel Taal is teamwerk
Voor opleidingsteams in de entree en mbo 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Het ITTA ontwikkelde een spel voor mbo-onderwijsteams om in gesprek te gaan over taalbewust beroepsonderwijs. Tijdens het spelen maak je met elkaar afspraken over hoe je de taken rondom taalontwikkeling in het team wilt verdelen. Elk teamlid kiest...
-
Hoe NT2-proof is onze opleiding?
De NT2-scan voor het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: NT2, mbo, taalbewust, nieuwkomers, anderstalig, meertalig
Het mbo heeft te maken met de instroom van anderstalige studenten, bijvoorbeeld afkomstig van een ISK of van de Entree-opleiding voor anderstaligen. Deze meertalige studenten zitten nog volop in het proces van tweedetaal-verwerving (NT2) en hebben...
- Titel