Hoe NT2-proof is onze opleiding?

De NT2-scan voor het mbo

Het mbo heeft te maken met de instroom van anderstalige studenten, bijvoorbeeld afkomstig van een ISK of van de Entree-opleiding voor anderstaligen. Deze meertalige studenten zitten nog volop in het proces van tweedetaal-verwerving (NT2) en hebben binnen de beroepsopleidingen extra ondersteuning en begeleiding nodig bij de verdere ontwikkeling van hun Nederlandse taalvaardigheid in de context van de opleiding en de stage.

Het is van belang dat ook deze studenten de opleiding kunnen volgen en goed voorbereid op stage kunnen gaan.  Beroepsvakdocenten, docenten Nederlands en stagebegeleiders kunnen hier een bijdrage aan leveren door de taalontwikkeling van de NT2-student te stimuleren aan de hand van de inhoud van hun eigen vak.

Doel:

Met de NT2-scan krijgt uw team antwoord op de vraag: hoe NT2-proof is de opleiding?’ Hiermee brengen we de stand van zaken ten aanzien van de opleiding en ondersteuning van NT2-studenten in beeld en verkennen mogelijkheden tot verbetering.

Inhoud:

Het ITTA voert een NT2-scan uit binnen de opleiding. De scan bestaat uit de volgende onderdelen:

1. Vragenlijst (online) om het team te bevragen
    • Kritische praktijksituaties: in welke situaties ervaringen docenten problemen met NT2-studenten?
    • Huidige aanpak docenten bij de ondersteuning van NT2-studenten: wat doen we al?
    • Stellingen over NT2-proof onderwijs: hoe kijken we naar onderwijs aan NT2-studenten?
  2. Interviews in de vorm van focusgroepen
    • Praktijkvakdocenten / instructeurs
    • Docenten Nederlands
    • Stagebegeleiders
    • Teamleider en opleidingsontwerper
    • NT2-studenten
  3. Onderwijsprogramma bekijken (globaal)
  4. Analyse en verkenning van succesvolle materialen of NT2-aanpakken
Resultaten:
  1. Op basis van de NT2-scan wordt een schets van de huidige situatie gegeven in de vorm van een verslag, inclusief een aantal denkrichtingen voor vervolgstappen in de ontwikkeling van NT2-proof onderwijs.
  2. Dit verslag wordt op een bijeenkomst met het hele team gepresenteerd. De opbrengsten van de NT2-scan worden besproken. Vandaaruit gaat het team gezamenlijk vervolgstappen formuleren.
Deelnemers:

In overleg met de opdrachtgever stellen we de focusgroepen samen.

Tijdsinvestering:

De tijdsinvestering is afhankelijk van de reikwijdte van de scan (opleidings- of afdelingsniveau) en wordt in overleg met de opdrachtgever bepaald.

Datum:

De planning van de gesprekken en bijeenkomsten wordt in overleg met de opdrachtgever vastgesteld.

Locatie:

De activiteiten worden zoveel mogelijk op locatie uitgevoerd. In overleg met de opdrachtgever wordt gekeken of een combinatie fysiek en online contact wenselijk is.

Contactpersoon:

mbo@itta.uva.nl