Meteen naar de content
Naar overzicht

Verlengde intake inburgering

Argumenten voor een verlengde intake

Een verlengde intake aanbieden aan inburgeraars is slim, omdat nieuwkomers vaak moeten wennen aan de vorm waarin wij in Nederland onderwijs verzorgen. En omdat veel statushouders problemen ervaren met concentratie en geheugen, door psychische nood en praktische zorgen hebben. Een periode waarin mensen kunnen wennen aan het onderwijs en waarin een geschoolde docent zorgvuldig kan observeren, geeft inburgeraars de kans om te laten zien wat zij aan kunnen.

Vijf keer de waarde van een verlengde intake

Waarom kies je eigenlijk voor een verlengde intake? Via deze bronnen maak je op verschillende manieren kennis met de toegevoegde waarde van een verlengde intake. Lees, kijk en leer meer over de verlengde intake.

Animatie

Bekijk de animatie over het belang en de waarde van een startklas voordat je de PIP opstelt.

Animatie Verlengde intake inburgering (copyright Bas Schuiling, Workconnection en ITTA).

Interview

ITTA interviewde beleidsmedewerker Brian Pantling van de gemeente Oldenzaal over de opzet, organisatie en meerwaarde van de verlengde intake (‘Startklas’) in de regio Noordoost Twente. Bekijk het interview hieronder.

Interview met Brian Pantling, beleidsmedewerker van de gemeente Oldenzaal.

Artikel

Wat is leerbaarheid eigenlijk? En welke factoren zijn daarop van invloed? Hierover schreven we een artikel. Een voorproefje:

  1. Het is een misvatting dat leerbaarheid statisch is.
  2. En iedereen kan leren!

Webinar

Divosa organiseerde een webinar voor (kleine) gemeenten over de verlengde intake. Daarin worden oplossingen gepresenteerd en bespreken we met deelnemers welke mogelijkheden zij zien om als kleine gemeenten een verlengde intake inhoud te geven, te organiseren en te financieren. Bekijk de video.

Webinar Divosa Verlengde intake – 2023

Handout

De handout die je in de webinar ziet, is als pdf beschikbaar.


Instrumenten voor een verlengde intake

Observatie-instrument leerbaarheid

Hoe bepaal je als klantmanager wat passend is bij iemand die je nauwelijks kent? In de verlengde intake kun je een beter beeld krijgen van de inburgeraar. Voor taaldocenten hebben we een gratis observatie-instrument gemaakt: de TOVII. Die helpt om tijdens de taallessen in de verlengde intake de leervaardigheid in een schoolse setting te observeren. Uit de ingevulde scores is vervolgens een trajectindicatie te berekenen, wat als advies kan dienen voor de klantmanager. Kijk op de pagina TOVII.

AanZet: Mijn toekomst in Nederland

Samen met KleurRijker en Bas Schuiling hebben we een methode ontwikkeld die je onder andere kunt inzetten voor een verlengde intake. Voor meer informatie, kijk op Aan Zet – Mijn toekomst in Nederland.


Scholing

Benieuwd hoe je inburgeraars zo vroeg mogelijk in actiestand houdt/helpt? Bekijk onze activeringstweedaagse waarin teams handvatten krijgen voor de activering van anderen.


Meer informatie

Vragen? We helpen je graag verder. Neem contact op met de contactpersonen.

Benieuwd wat we nog meer doen? Lees meer over het cluster inburgering.

Deel dit met anderen